Dołącz do czytelników
Brak wyników

Porady , Jak kupić rower , Teorie dla dociekliwych

26 czerwca 2019

Obalamy mity - masa ramy

0 201

Telewizyjni Pogromcy Mitów obalają je w obłokach dymu i falach chichotu. U nas ten proces jest bardziej mozolny. Każdy sprzęt rozbieramy, ważymy, mierzymy sztywność, geometrię, a następnie składamy i dopiero na końcu jeździmy. To sporo pracy, ale dzięki temu mamy zestandaryzowane (a więc porównywalne) i sprawdzone dane. W tym artykule komentujemy potwierdzone przez nas masy ram hardtaili sprzedawanych w Polsce (dane za sezon 2014)

Tylko w ubiegłym roku przetestowaliśmy ponad 170 rowerów (w 2013 r. niewiele mniej). Dzięki temu nasza baza danych jest wystarczająco duża, żeby móc wypowiedzieć się na temat przeciętnej masy ram.

Kategorie

Pod uwagę wzięliśmy rowery, w których parametr masy istotnie wpływa na jakość jazdy. Hardtaile XC/Maraton rozpalają wyobraźnię = do tego stopnia, że fetyszyści walczą o zbicie każdego grama. W tej próbie łącznie wzięły udział 63 ramy z różnych przedziałów cenowych wykonane z różnych materiałów.

Wyróżniliśmy pięć kategorii.

a) HT 29 Carbon – powyżej 15 000 zł

Na rowerach z górnego skraju tej grupy ścigają się najlepsi zawodnicy, łącznie z pucharową czołówką. To najbardziej odróżnia nasz sport od innych dyscyplin, w których zawodnicy ścigają się na nieosiągalnym nawet dla szejków sprzęcie. W MTB praktycznie można pójść do sklepu i kupić rower taki sam, jakim jeździ Julien Absalon. Co najciekawsze, rowery z dolnej części spektrum mające bardziej demokratyczne specyfikacje, wyposażone są w takie same ramy! Badania wykazały, że w tej kategorii występują spore różnice w masie poszczególnych ram. Średnia masa ramy z tej grupy wynosi 1265 g. Na tę wartość spory wpływ miały dwie znaczące konstrukcje: Trek Superfly z ramą ważącą 962 g (wraz z osią 12x142 mm w rozmiarze M) oraz Cannondale F-Si o ramie ważącej 956 g (w rozmiarze L). Są to jednak rodzynki, ponieważ reszta konkurencji zważonej przez nas nie przeskoczyła bariery 1300 g. Jak możecie przeczytać na wcześniejszych stronach nawet tak zasłużona i prestiżowa konstrukcja, jak rama topowego S-Works Stumpjumper 29 World Cup, waży 1328 g w rozmiarze M. Cudów nie ma, a wynik poniżej 1300 g jest świetnym rezultatem, na bazie którego można z powodzeniem złożyć rower lżejszy niż 9 kg. Mit o powszechności ram rowerów pucharowych ważących poniżej jednego kilograma...
Obalony!

b) HT 29 Carbon – w przedziale cenowym 6000-10 000 zł

W tej kategorii znalazły się najtańsze rowery na ramie z włókna węglow ego oraz te ze średniej półki. Uwaga! Średni wynik jest o zaledwie 50 g gorszy niż w kategorii topowych konstrukcji: 1316 g. Warto przypomnieć, że w rowerach z grupy 6-10 tys. zł ramy są najczęściej wykonane z innego włókna, o gorszym module wytrzymałości Younga, co może wpłynąć na parametry sztywności bocznej. Z drugiej strony to jak najbardziej nowoczesne konstrukcje z przelotowymi ośkami czy łożyskami Pressfit. Mit o lekkości ram carbonowych... przestał być mitem i okazał się prawdą

c) HT 650b Carbon - w przedziale cenowym 6000-10 000 zł

Rowery z mniejszym kołem są lżejsze od tych na kołach 29”. To stwierdzenie tak samo powszechne, jak i nie do końca prawdziwe. W tym przypadku masę należy rozpatrywać indywidualnie. Średnia masa ramy 650b jest większa od ramy tej samej kategorii na kołach 29”! Różnice są niewielkie, zaledwie 5 g (1321 g), co można zwalić na różną próbę rowerów niewynikającą z rozmiaru koła tylko modelu ramy. Mit o większej masie węglowych ram twentynine...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy