Dołącz do czytelników
Brak wyników

Porady , Regulacje i naprawy , Warsztat , Tłumienie

27 kwietnia 2019

Tłumienie powrotu albo odbicia

0 161

Ma kolosalny wpływ na skręcanie, hamowanie, panowanie nad sprzętem i prędkością. Dlatego często po kilkusekundowej regulacji totalny złom ze źle wyregulowanym tłumieniem okazuje się kapitalną maszyną, z której można wycisnąć takie cechy, że rider czuje się jak gwiazda sportu.

UWAGI OGÓLNE

Najważniejszą zasadą jest to, żeby rower z przodu i z tyłu działał w podobny sposób. Ponieważ rower jest lżejszy, niż napędzający go człowiek, pozycja na nim ma kolosalny wpływ na obciążenie poszczególnych kół. Zawieszenie trzeba regulować do pozycji, w jakiej jest ono najbardziej potrzebne. W przypadku tłumienia powrotu - w pozycji zjazdowej. A teraz pstryk. Poproś kolegę, żeby zrobił Ci kilka zdjęć z profilu na zjeździe. Zdjęcie nie musi być ani ostre, ani dobrze naświetlone. Na zdjęciu powinno być widać lekko ugięte łokcie, pochylony tułów, tyłek nieco uniesiony nad tyłem siodełka, a jeśli opuszczasz siodło przed zjazdem, sprawdzaj ustawienia właśnie w takiej pozycji. Badania działania zawieszenia będziesz prowadzić na płaskim, jednak staraj się zachować pozycję, jaką stosujesz na zjeździe - zdjęcia powinny pomóc. Tylko mi nie mów, że w Twojej komórce nie ma aparatu, bo i tak nie uwierzę.
Pod wpływem nierówności zawieszenie przodu i tyłu musi reagować tak samo. Muszą uginać się z podobną prędkością i na taką samą głębokość. Do tego z tą samą prędkością muszą się prostować.
Niektórzy producenci - zwłaszcza małe firmy produkujące specyficzne i niespotykane gdzie indziej rozwiązania zawiechy - publikują na swoich stronach webowych dokładne wskazania dotyczące specyfi cznych ustawień, wraz z ilością kliknięć. Warto się do nich odnieść i choćby od tego rozpocząć prace nad dopasowaniem. Ale nie wolno uogólniać. Jeśli jeden producent podaje wartości dla danego modelu, z pewnością nie będą one trafne w rowerze innej marki. Zależą one nie tylko od wartości skoku czy masy jeźdźca. Na ilość kliknięć ma wpływ kinematyka tylnego zawieszenia, a zatem długość dampera, podparcie jego końcówek wpływające na zmianę dźwigni wraz z uginaniem się, przełożenie, a nawet masa nieresorowana koła z wahaczem. To ostatnie może wpływać na różnice pomiędzy poszczególnymi modelami w tej samej kolekcji! Zanim zaczniesz regulacje pamiętaj o tym, żeby zmieniać tylko jedną cechę na raz. Najpierw ustaw SAG - patrz bB#6/2010, a tłumieniem powrotu zajmij się osobno. I jeszcze jedno na koniec: zapisz ustawienia. To może przydać się w przyszłości, kiedy ktoś coś poprzestawia albo zrobisz to przypadkowo, np. w transporcie. Ilość kliknięć lub obrotów od skrajnej pozycji warto zapisać, na przykład na framudze drzwi garażowych.

TŁUMIENIE POWROTU

Zacznij od ustawienia widelca. R...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy