Dołącz do czytelników
Brak wyników

BB info

16 sierpnia 2021

NR 52 (Sierpień 2021)

bB info

GIANT REIGN E+
E-ROWER NA EWS

 

POLECAMY

 

Nowy Reign E+ został stworzony we współpracy z zespołem Giant Factory Off-Road Team, którego kluczowym członkiem jest australijski rider Josh Carlson, weteran enduro, aktualnie skupiający się na startach w kategorii e-rowerów w zawodach Enduro World Series. Carlson nie ukrywa, że pomógł zespołowi projektowemu stworzyć jeszcze lepszy rower pod kątem startów w zawodach. Zaczęto od silnika, zespół inżynierów i mechaników wyścigowych Gianta wraz z firmą Yamaha przeprojektowali silnik SyncDrive Pro, zwiększając jego moment obrotowy (do 85 Nm), ale zarazem obniżając jego masę (2,7 kg). Zmniejszono również gabaryty silnika, co sprawiło, że prześwit, w porównaniu z poprzednią generacją roweru, został powiększony o 37 mm, a także udało się skrócić długość wahacza o 19 mm (do 454 mm). Nowy Reign E+ zyskał na zwinności i lepiej pokonuje uskoki oraz przeszkody. Swój udział ma w tym również fakt, że rower wyposażony jest w mix kół 29” z przodu i 27,5” z tyłu. Rama z aluminium Aluxx SL zbudowana jest w oparciu na zawieszeniu Maestro o skoku 160 mm. Zastosowano w nim rozwiązanie zmiany geometrii przy pomocy elementów flip chipów (identycznie jak w tegorocznych modelach Trance E+). Zamiana ich położenia powoduje podwyższenie lub obniżenie suportu o 10 mm, zmieniają się również kąty główki ramy i rury podsiodłowej. Silnik SyncDrive Pro oferuje jak dotychczas pięć poziomów wspomagania oraz tryb automatyczny Smart Assist, ale rower wyposażony jest w dwa nowe kontrolery. RideControl Go jest wmontowany w górną rurą, ma tylko przycisk włącznika oraz kolorowe diody wskazujące tryb wspomagania i poziom naładowania. Drugi kontroler RideControl Ergo 3 jest doskonale zintegrowany z chwytem kierownicy, praktycznie niezabierając miejsca na kierownicy. Ma trzy przyciski oraz możliwość konfiguracji według osobistych preferencji za pośrednictwem aplikacji RideControl. Może być montowany po dowolnej stronie kierownicy, a nawet jest możliwość dodania drugiego po przeciwnej stronie kierownicy. Reign E+ jest zasilany przez nowy akumulator EnergyPak o pojemności 750 Wh, który zwiększa zasięg jazdy o 20% względem poprzedniej generacji. Korzystając z inteligentnej ładowarki Gianta, akumulator można naładować do 80% w nieco ponad dwie godziny. Nowy Reign E+ dostępny jest w cenie od 25 499 zł. (PK)

BONE COLLECTION BIKE PHONE CHARGER KIT
EXTRA PRĄD NA ROWERZE

 


O przydatności powerbanków w dzisiejszych czasach nikogo nie trzeba przekonywać. Na rower zabieram go zawsze, gdy planowana trasa przekracza osiem godzin, bo w razie potrzeby pozwala zasilić telefon, nawigację lub lampki. Problemem było tylko to, gdzie go przewozić i jak zasilać urządzenia w trakcie jazdy, ale prezentowany uchwyt stanowi odpowiedź. Wykonany z elastycznego silikonu jest kompatybilny z urządzeniami, których suma długości i szerokości mieści się w zakresie 13–18 cm. Uchwyt mocowany jest za pomocą paska, który może objąć element o średnicy od 22 do 39 cm, czyli powerbank może znaleźć się na kierownicy, mostku, a nawet górnej rurze. W ofercie są cztery wersje różniące się dołączonym kablem – USB-C/USB-A lub USB-C/USB-C w cenie 89,90 zł oraz Lightning/USB-C lub Lightning/USB-A kosztujące 129,90 zł. (PK)

TREK ROSCOE
NA JESZCZE TRUDNIEJSZE SZLAKI

 

 

Nowa rama ma podrasowaną geometrię, dłuższy zasięg (nawet do 45 mm względem dotychczasowej wersji), wypłaszczony kąt główki 65° i bardziej stromy kąt podsiodłowy 74,7° i tylny trójkąt skrócony do długości 430 mm. Geometria dopasowana jest do widelca o skoku 140 mm, w jakie wyposażone są nowe Roscoe. Aluminiowa rama uwzględnia również takie ścieżkowe „ficzersy”, jak więcej miejsca na zamontowanie regulowanej sztycy podsiodłowej o dużym skoku, osie Boost, koła 29”, przestrzeń na opony o szerokości do 2,6”, mocowanie ISCG 05 na napinacz i zintegrowane ochraniacze dolnej rury oraz dwustronny na rurce łańcuchowej. Wyposażona jest także w hak przerzutki UDH (universal derailleur hanger). Rama przystosowana jest tylko do napędów 1x, a z przodu może znaleźć się koronka w rozmiarze 28–36 z. Nowy model dostępny jest w trzech wersjach, najtańszy Roscoe 7 za 7199 zł ma amortyzator Rock Shox Recon Silver i napęd Shimano Deore 1x12. Najbardziej „wypasiony” Roscoe 9 kosztuje 11 999 zł z amortyzatorem Fox 36 Rythm, napędem Shimano SLX/XT 1x12 i kołami Line Comp 30. Wszystkie modele wyposażone są w opuszczane wsporniki siodła oraz kompletne systemy bezdętkowe. (PK)

absoluteBLACK HOLLOWcage
SZOSOWY GADŻET ROKU!

 


W przypadku tego produktu samo zdjęcie w zasadzie mogłyby wystarczyć. Jednak Marcin Golec kolejny raz udowadnia, że do zagadnień, którymi się zajmie, podchodzi inaczej niż wszyscy, a produkty z jego „czarnej” manufaktury to nie tylko nienaganny design, ale także zaawansowane technologie. Najnowszym dowodem jest szosowy wózek przerzutki HOLLOWcage – cichszy, lżejszy, bardziej aerodynamiczny i lepiej zmieniający biegi niż oryginalny Dura Ace. Jak to uzyskano? Standardowe kółeczka polimerowe są dość głośne, aluminiowe pod tym względem są jeszcze gorsze. AbsoluteBLACK zastosował kompozytowe kółeczka nowej generacji, w których użyto zgłoszonego do opatentowania rozwiązania, jakim są specjalne gumowe opaski xring tłumiące uderzenia łańcucha o zęby kółeczek w czasie zazębiania. Nowe kółeczka są cichsze o 12–14 dB w porównaniu z oryginalnymi kółkami Dura Ace, co odpowiada w przybliżeniu sześćdziesięcioprocentowej redukcji hałasu układu napędowego.
Specjaliści z absoluteBLACK twierdzą, że wbrew powszechnej wiedzy, to nie sztywność wózka odpowiada za lepszą zmianę przełożeń, a pewna elastyczność jest nawet korzystna, ponieważ pozwala wózkowi dopasować się do kąta łańcucha podczas korzystania z górnego zakresu kasety. Oznacza to mniejsze tarcie i mniejsze straty energii na dolnym kółeczku, które dzięki temu nie musi „walczyć” z łańcuchem. Dlatego w swojej konstrukcji projektanci aB zdecydowali wyeliminować jedną część wózka i postawić na konstrukcję monopłytową z carbon-polimeru, która może dynamicznie dopasować się do przebiegu łańcucha. Ale to nie wszystko. absoluteBLACK twierdzi, że kluczową rolę w zmianie przełożeń odgrywa sztywność górnego kółeczka, ponieważ to ono przesuwa łańcuch pomiędzy trybami. Większość konkurencyjnych wózków wykorzystuje duże kółeczka, ale z bardzo małymi łożyskami, których luz boczny w efekcie sprawia, że zmiana przełożeń nie jest precyzyjna. W HOLLOWcage użyto niespotykanie dużych, wykonanych na zamówienie, w pełni ceramicznych łożysk, które sprawiają, że kółeczka wózka też są duże (12/18 z.), ale przy tym niezwykle sztywne. Dodatkowo w wózku wykorzystano połączenie wysokiego profilu zębów oraz niższego napięcia sprężyny, ponieważ z badań przeprowadzonych przez absoluteBLACK wynika, że istnieje linowa zależność między napięciem sprężyny a stratami mocy, jakie generuje wózek, a płytkie zęby kółeczek wymagają większego napięcia sprężyny, aby utrzymać odpowiednią jakość zmiany przełożeń.
Masa HOLLOWcage wynosi 71 g, kompatybilny jest z przerzutkami Dura Ace (R9100/9150/9170) i Ultegra (R8000/8050) oraz kasetami o zakresie do 32 z. Oczywiście przy całej zaangażowanej technologii cena 699 dolarów nie jest zaskoczeniem i porównywalna z podobnymi hi-endowymi produktami jak choćby wózek Ceramic Speed. Ale za to do wyboru jest pięć kolorów dolnego kółeczka: PVD Rainbow, Black, Titanium, Red lub Gold. (PK)

GT FORCE CARBON
HIGH-PIVOTY ATAKUJĄ!

 


Najpierw był Trek, Norco, Commencal i Cannondale, a teraz GT dołącza do marek, które wypuściły ostatnio na rynek rowery z zawieszeniem z wysokim punktem obrotu (high-pivot). Zawieszeniem, które bez wątpienia komplikuje konstrukcję ramy, to jednak w rowerach z dużym skokiem ma sporo istotnych zalet, dlatego coraz więcej marek decyduje się je stosować. Dzięki niemu nowy Force, w porównaniu do poprzedniej wersji, zyskał m.in. leps...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy