Dołącz do czytelników
Brak wyników

BB info

19 października 2021

NR 54 (Październik 2021)

BB INFO

KTM Myroon Exonic

POLECAMY

W najnowszej generacji Myroon, model obecny w kolekcji od 2009 roku wyposażony będzie w ramę ważącą w rozmiarze M tylko 920 g. Mimo tak znaczącej redukcji, zwiększona została sztywność boczna tylnego trójkąta (o ok. 13%), zastosowano pełne wewnętrzne powadzenie kabli wprowadzanych do wnętrza poprzez łożyska sterów o specjalnej konstrukcji oraz zwiększono tolerancje dla opon do rozmiaru 2.35” włącznie. Wyposażenie roweru w widelec Fox 32 Float SC Factory, napęd SRAM XX1 Eagle AXS i carbonowe koła DT Swiss XRC 1200 Spline ustawiło masę kompletnego roweru na poziomie 8,9 kg i przy cenie 37 699 zł. (PK)

 

Tricksuff C22 Zaciski do gravela i szosy

Niemieccy specjaliści od obrabiarek CNC rzucili rękawicę Shimano. Nie, nie robią klamkomanetek, ale zaproponowali zaciski, które pasują do systemu STI. Poprawione dwutłoczkowe zaciski mają nawet śrubkę pozwalającą odpowietrzyć hamulec strzykawką od dołu, ale ważniejsze jest w nich to, że poszerzono w nich przestrzeń pomiędzy połówkami, dzięki czemu uzyskano więcej przestrzeni na regulacje niezbędne w szosowym standardzie mocowania Flat Mount. Obcierające hamulce w szosówkach i gravelach to istna plaga i powód, dla którego nawet dziś co bardziej krnąbrni zawodowcy od czasu do czasu ścigają się na hamulcach szczękowych, np. taki Pidcock.

Trickstuff jest znany z mocy i jednoznaczności zacisku, dlatego trudno powiedzieć, czy będzie to interesująca opcja dla użytkowników Shimano, ale opracowano identycznie wyglądające zaciski mogące pracować z klamkomanetkami SRAM. Dopasowano je bowiem do płynu hamulcowego DOT. I taka wersja może stanowić ciekawy upgrade. (MK)  

 

KLS Outrage, Sharp i Vantage Triple-Inmold 

Cechą wspólną nowych kasków jest technologia budowy, w której warstwa zewnętrzna składa się z trzech elementów połączonych z absorbującą uderzenia, warstwą wewnętrzną. Nazwana przez producenta Triple-Inmold ma zwiększać sztywność skorupy kasku, a w momencie uderzenia lepiej rozpraszać energię (dzięki większej liczbie elementów), zachowując jednak jej integralność. Dodatkowo skorupy otrzymały wzmocnienie w części czołowej w formie mostka (z włókna węglowego w modelu Vantage lub termoplastu w dwóch pozostałych), który ma poprawić ochronę w trakcie uderzeń czołowych (energia dodatkowo rozpraszana jest na boki kasku). A przy uderzeniach bocznych mostek odgrywa rolę wzmocnienia i kaski zyskują dodatkową sztywność poprzeczną. Nowe kaski charakteryzuje rozbudowana tylna część dla dodatkowej ochrony potylicy, wszystkie trzy modele wyposażone są w wielokierunkowy system regulacji 3D FIT, wyściółki z termoaktywnego Coolmaxu oraz magnetyczne sprzączki Fidlock.

Outrage to kask z kategorii Gravity (na głównym zdjęciu), który oprócz powyższych cech, ma najbardziej rozbudowaną skorupę, szczególnie w tylnej części, ale przy tym waży 340/370 g (zależnie od rozmiaru). Kask jest przystosowany do współpracy z goglami – ma specjalną klamrę na pasek w tylnej części, a daszek trzy położenia – niskie, wysokie i najwyższe do transportu gogli. Model Sharp z wydajną wentylacją i rozbudowaną częścią potyliczną jest kaskiem z kategorii MTB/Adventure, model Vantage, charakteryzujący się aerodynamicznym kształtem oraz najbardziej ze wszystkich wydajnym systemem wentylacji, przeznaczony jest dla kolarzy ściągających się w XC lub na szosie. Jego specjalnym „ficzerem” jest port okularów z gumowymi poduszeczkami zapobiegającymi wypadaniu okularów. Wraz z odpowiednim profilowaniem skorupy wewnątrz dającym miejsce na zauszniki i pozwala przewozić okulary, kiedy te są zabrudzone lub zaparowane. Masa tego sportowego modelu to 260/280 g.

Każdy z modeli oferowany jest w dwóch rozmiarach (54–58 i 58–61 cm) i w kilku kolorach w cenach: Outrage – 499 zł, Sharp – 449 zł, Vantage – 649 zł. (PK) 

  

 

Abus Anioł stróż w kasku z gardą

W  kolekcji wreszcie pojawiły się bardzo ładne i nie tak kontrowersyjne jak Montrailer kaski do dyscyplin, w których grawitacja odgrywa istotną rolę. Orzeszkowy Cliffhanger ma ładny kształt osłaniający głęboko potylicę, nieźle prezentuje się też Modrop z popularnej półki cenowej.

Jeszcze ciekawsze jest natomiast to, że Abus penetruje rynek kasków fullface. Airdrop to ich pierwszy kask z certyfikacją ASTM DH przeznaczony do enduro. Wykonany w technologii EPS z policarbonatową skorupką został dodatkowo wzmocniony zatopionym w EPS-ie szkieletem. Airdrop dopasowuje się do czaszki opaską zaciskaną pokrętłem Zoom-Ace-FF, a pasek pod brodą zapięciem motocyklowym DD. 
Zarówno regulowany daszek, jak i garda są skonstruowane z uwzględnieniem kontrolowanego pochłaniania przeciążeń przy odłamywaniu się. Specjalne nakładki z pianki EVA umieszczone na dolnej krawędzi mają chronić obojczyki. Instalacja MIPS zapewnia ochronę przed skutkami uderzeń skośnych. Ale jest jeszcze jedna funkcja, którą powinni zainteresować się jeżdżący samotnie. Quin to detektor wsunięty w specjalnie przygotowaną szczelinę w EPS-ie. Zespół akcelerometrów wykrywa kraksę, za pomocą Bluetooth 5.0 komunikuje się z aplikacją na smartfonie użytkownika i w przypadku braku reakcji na alarm, system zakłada, że użytkownik utracił świadomość.

Dlatego pod wybrane wcześniej numery wysyła wiadomość zawierającą ostatnią odnotowaną pozycję jadącego z informacją o wydarzeniu. W drugim etapie odbiorcy tych wiadomości mogą podjąć kroki i ewentualnie wszcząć akcję ratunkową.

Wybrane kaski Abus będą miały Quin Technology w standardzie. Pojawią się też wersje Quin ready, żeby użytkownik mógł uzupełnić tym akcesorium zakupiony wcześniej kask. Ustrojstwo będzie kompatybilne z takimi kaskami: Airdrop, Cliffhanger, Moventor 2.0 i Modrop a także bardziej szosowo/XC jak Aventor i Viantor. (MK)

  

 

Kross Level TE, 12.0 i 6.0 Femi Line Wzorem Mai Włoszczowskiej 
Dwie topowe wersje hardtaila XC otrzymały nową ramę o zmodyfikowanej geometrii, będącej kopią tej z roweru, na którym Maja Włoszczowska startowała na Igrzyskach w Tokio. W ramie wydłużono przedni trójkąt, a zasięg dla rozmiaru L wynosi 447 mm, czyli wzrósł o 9 mm względem dotychczasowej wersji. Jednocześnie o 3 mm – do 430 mm – skrócono tylny trójkąt oraz o 3 mm obniżono środek suportu. Rama w całości zaprojektowana została w dziale R&D Krossa i zbudowana na własnej linii produkcyjnej ram carbonowych. Wykorzystany został kompozyt D84 SL składający się z włókien T800 i M40J połączonych żywicą nanoalloy. Asymetryczna konstrukcja tylnego trójkąta umożliwia montaż opony w rozmiarze 2.35”. Rurki podsiodłowe o płaskim przekroju są podatne w płaszczyźnie pionowej, zachowując sztywność skrętną i boczną. Kosztujący 23 999 zł Level TE (na zdjęciu poniżej) ma zamontowany amortyzator RS SID SL Select RL, koła DT Swiss XRC 1501 i napęd Shimano XT/XTR. Ponad połowę tańszy Level 12.0 (9999 zł) wyposażony jest w ten sam widelec, ale aluminiowe koła DT Swiss X 1900 i napęd Shimano SLX/XT. W aluminiowej części kolekcji nowością jest kobiecy model Level 6.0 Femi Line (zdjęcie powyżej). Na kołach 29” i ramie, której rozmiarówka zaczyna się już od rozmiaru DXS (15”) wyposażony w amortyzator SR Suntour Raidon XC RLR 100 mm i dwunastorzędowy napęd Shimano Deore M6100 z kasetą 10–51. (PK)

Kross Level/Lea JR 3.0 Light Małe terenówki 

Agresywna linia ramy z bardzo niskim przekrokiem oraz 24-calowe koła z grubymi oponami 2.35” dużo mówią o charakterze tych rowerków. Lekkie (11,9 kg), wyposażone w sztywne widelce, hydrauliczne hamulce tarczowe oraz napędy Shimano 1x8 z kasetami o szerokim zakresie 11–34 będą stanowić doskonałą platformę wprowadzającą w świat jazdy w terenie. W kolekcji znalazły się dwa modele Level dla chłopców i Lea dla dziewczynek, oba są wyposażone identycznie, różnią się tylko malowaniem oraz rozmiarem ramy, w Level jest to 14”, a w Lei – 12”. (PK)

  

  

Trek Checkpoint SLR – SL – ALR Wyścigowy – Wyprawowy – Uniwersalny 

Trek wchodzi w nowy sezon z poszerzoną rodzinną całkowicie nowych szutrówek. Zaprezentowane zostały trzy linie, każda zaprojektowana z myślą o innym rodzaju użytkownika, wspólna dla wszystkich jest tylko zmodyfikowana, postępowa geometria. W projekcie skupiono się na dopracowaniu parametrów mających wpływać na poprawę własności jezdnych w terenie. Zgodnie z tendencją zapoczątkowaną w rowerach MTB, zwiększono długość przedniego trójkąta, aby uzyskać bardziej wyciągniętą sylwetkę, bo sprzyja efektywnemu napędzaniu, a także lepszemu ułożeniu środka ciężkości na podjazdach. Przykładowo, reach dla rozmiaru 56 cm wrósł o 14 mm, żeby osiągnąć 407 mm. By zachować dobrą manewrowość, zostało to skompensowane krótszym mostkiem i mniejszym zasięgiem kierownicy. Niezmieniony pozostał dość stromy kąt główki wynoszący 72,2° oraz ciąg widelca 67 mm. Dla poprawy stabilności przy szybkiej jeździe wydłużony został tylny trójkąt z 425 do 435 mm.

Cechą wspólną dla całej rodziny jest kompatybilność z oponami o szerokości 700x45C lub 650Bx2.1”, co zdaniem specjalistów Treka jest wystarczające do szerokiej gamy zastosowań, od sportowych, do eksploracyjnych.
SLR to w kolekcji Treka tradycyjnie oznaczenie najwyższej klasy rowerów stworzonych z myślą o zawodach i rywalizacji, także na profesjonalnym poziomie. Nie inaczej jest w przypadku Checkpoint SLR, najlżejszej i najszybszej gravelówki w kolekcji. Rama z włókna OCLV 700 zbudowana je...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy