Dołącz do czytelników
Brak wyników

BB info

7 stycznia 2021

NR 46 (Styczeń 2021)

bB info

Dwa wcielenia Ninety-Six

Merida zmodernizowała swoją wyścigówkę MTB, kładąc nacisk na zwiększenie kontroli na odcinki zjazdowe, odgrywające coraz większą rolę na trasach wyścigów XC i maratonów. Wykonano też ukłon w kierunku użytkowników szukających lekkich, szybkich rowerów szlakowych i obok wersji RC z zawieszeniem 100 × 100 mm oferowane są też wersje ze skokiem amortyzatora powiększonym do 120 mm i odpowiednio zmodyfikowanym wyposażeniem. W projekcie nowej geometrii zmniejszono wartość kąta główki o 1,5° (w wersji trailowej aż o 3°), zwiększono zasięg ramy (z 449 do 473 mm dla rozmiaru L), obniżono suport oraz przekrok ramy. Wszystko dla poprawy stabilności oraz większej swobody manewrowania na zjazdach. Jednocześnie zwiększona została wartość kąta podsiodłowego o 1,5–2° (zależnie od rozmiaru), dzięki czemu podkręcono też efektywność na podjazdach. Zmodyfikowano również charakterystykę zawieszenia, zwiększając jego progresję, co lepiej pasuje do małych komór powietrznych współczesnych damperów XC. Większe przełożenie na początku skoku sprawia, że zawieszanie jest wrażliwe na mała uderzenia, a progresja zapewnia optymalne wsparcie w połowie skoku. Wahacz nie ma osi obrotu na łączeniu rurek podsiodłowych i łańcuchowych, co redukuje jego masę, a elastyczność w tym miejscu uzyskano dzięki odpowiednim własnościom materiału. Przestrzeń dla tylnej opony została zwiększona o 0,75”, a inżynierom udało się tego dokonać bez zmiany linii łańcucha i zwiększania wartości Qfactor. W ramie mieszczą się dwa koszyki na bidon, jest też dodatkowe mocowanie pod górną rurą na zestaw naprawczy opony, zawierający zapasową dętkę lub naboje CO2. Konstrukcja sterów uwzględnia specjalny port na wprowadzenie do ramy kabli sterujących, bo wszystkie modele, zarówno RC, jak i ścieżkowe, są wyposażone zarówno w regulowane sztyce podsiodłowe jak i manetki blokady obu amortyzatorów. Topowe wersje ramy Ninety-Six zbudowane z wykorzystaniem kompozytu CF5 ważą 1695 g, mniej zaawansowane, z kompozytu CF4 są o 150 g cięższe. (PK) 
 

POLECAMY


Apidura Long Top Tube Pack

Linia ze słowem Race w nazwie to ultralekkie sakwy mocowane do ramy, w sam raz dla ultrasów i maratończyków. Nowy model Apidury to przedłużona wersja torebki mocowanej do górnej rury. Wykonana jest z wodoodpornego i wytrzymałego Hexalonu. W środku znajduje się praktyczna piankowa wkładka, dzięki czemu nie musimy obawiać się o uszkodzenie ekranu smartfona. Zawartość jest chroniona wodoodpornym zamkiem błyskawicznym, a wnętrze torebki wykończone jest miękkim runem. O porządek w środku dba przesuwalna przegródka. Na froncie znajduje się port na przewody, dzięki czemu możemy zasilać nasze nawigacyjne utensylia z powerbanka schowanego w środku. Montaż do ramy na pięć pasków z rzepami. Logo producenta, wykorzystując kontrastową kolorystykę przypominającą pszczeli kamuflaż, zwiększa widoczność w dzień i w nocy, dzięki powłoce refleksyjnej. Ultralekka przestrzeń ładunkowa na górnej rurze kosztuje 80 euro, a kupić ją będzie można począwszy od końca października. (MZ)
 


Speeco ABB  

Trzej absolwenci politechniki w Eindhoven i byli zawodnicy przeczytali (najprawdopodobniej) nasz artykuł Aerodynamika zjazdów szosowych https://bikeboard.pl/artykul/aerodynamika-zjazdow-szosowych, z którego wynika, że pozycja „na niewidzialnej lemondce” pozwala znacznie zmniejszyć powierzchnię czołową i opór aerodynamiczny. Ma tylko jeden feler, jest cholernie niestabilna, a jak koło w coś wpadnie, to wizyta u protetyka będzie niezbędna. Panowie na co dzień zajmują się produkcją customowych przystawek aero i postanowili przedstawić zintegrowany kokpit, który zachowa wydajność kierownicy z barankiem, ale pozwoli przyjąć pozycję aero, a przy okazji będzie w zgodzie z przepisami UCI. ABB, czyli „kierownica do ucieczek aero” ma bardzo krótki mostek (70 mm), daleko do przodu wystające poprzeczki równoległe do jazdy i bardzo wąski górny chwyt. Poprzeczki w ABB są szerokie i wklęsłe, żeby wygodnie ułożyć w nich przedramiona. Nietypowy kształt pozwala przyjąć pozycję aerodynamiczną, jak na przystawce aero. Dolny chwyt może być ukształtowany z dużą flarą, żeby zrekompensować całkowitą szerokość chwytu dolnego. Speeco pozwala indywidualnie dobrać niezbędne wymiary, dlatego o nich nie piszemy. ABB kosztuje 1500 euro i żeby zlecić jej produkcję, trzeba z góry wyłożyć 500 euro depozytu. (MK)
 


Zycle ZBike  

Zycle to nowa marka hiszpańskiego producenta sprzętu dotychczas dostarczającego trenażery dla Bkoola, a treningowy rower stacjonarny Zbike to jej flagowy produkt. Szeroki zakres regulacji siodełka, kokpitu oraz wielopozycyjna kierownica pozwala na precyzyjne dopasowanie oraz odwzorowanie pozycji z roweru szosowego lub czasowego. Jedynie wynoszący 188 mm Q-factor różni go od standardowej szosówki. Ważące 14 kg koło zamachowe z automatycznym sterowaniem pozwala osiągnąć opór 850 W przy kadencji 90 obr./min oraz maks. 1500 W przy kadencji 120 obr./min z tolerowanym błędem pomiaru +/–2%. Dla zbliżenia charakteru jazdy do warunków rzeczywistych rower wyposażony jest w zintegrowaną elektroniczną skrzynię biegów obsługiwaną przyciskami z kierownicy. Oczywiście Zbike jest interaktywny i za pomocą komunikacji ANT+ lub Bluetooth łączy się z urządzeniami zewnętrznymi oraz może współpracować z najpopularniejszymi serwisami treningowymi, jak Zwit, The Sufferfest czy TrainerRoad. ZBike kosztuje 6199 zł, czyli jest o połowę droższy niż nawet bardzo zaawansowane trenażery typu direct drive. Jednak w porównaniu do Tacxa Neo Bike Smart za 2600 euro czy Wahoo Kickr Bike za 3500 euro jest zdecydowanie bardziej przystępny i może stanowić realną alternatywę treningową bez konieczności angażowania roweru. (PK)
 


IRONMAN Gdynia Poland  

W 2021 r. po raz pierwszy na mecie polskich zawodów będzie można usłyszeć słowa „Jesteś Ironmanem”. Sport Evolution, organizator zawodów ENEA IRONMAN 70.3 Gdynia oraz 5150 Warszawa, uzupełnił swoje portfolio o licencję na organizację zawodów na pełnym dystansie, które zostaną rozegrane 8 sierpnia, oczywiście w Gdyni, a na zawodników będzie czekać 30 slotów uprawniających do startu w Mistrzostwach Świata na Hawajach. Zapisy ruszyły 2 grudnia. Polski organizator podkreśla, że pomimo wysokich kosztów organizacji imprezy na najwyższym światowym poziomie cena wpisowego w wysokości 450–550 euro jest wyraźnie niższa niż na innych zawodach tego cyklu. W tym samym terminie w Gdyni odbędzie się również kolejna edycja zawodów na dystansie IRONMAN 70.3, ale na tym nie koniec, ponieważ do tegorocznego kalendarza dochodzi jeszcze druga impreza na tym dystansie, IRONMAN 70.3 Warszawa, która odbędzie się 6 czerwca. (PK)
 


Decathlon i Autodesk

Francuski dostawca sprzętu sportowego rocznie wprowadza 3000 nowych produktów do swojego portfolio. W poszukiwaniu nowych rozwiązań nie cofa się przed niczym i do wysokowydajnych rowerów swojej marki Van Rys zaangażował technologię Autodesk Fusion 360. Jest to wykorzystująca sztuczną inteligencję metoda projektowa, pozwalająca indywidualnie dopasować model do konkretnych potrzeb indywidualnego klienta i wyprodukować go za pomocą adytywnego druku 3D z aluminium. Decathlon dąży do zmniejszenia zużycia surowców, ograniczenia transportu towarów oraz uczynienia futurystycznego roweru wyścigowego łatwiejszym w recyclingu. Jednak najważniejsze dla klienta, oprócz personalizacji, może być optymalizowanie roweru pod względem jego masy, aerodynamiki i sztywności. Dzięki temu projektowi zdaliśmy sobie sprawę, że Autodesk jest nie tylko dodatkowym narzędziem, lecz także nowym sposobem produkcji i projektowania naszych towarów. Oferuje nam spojrzenie na nowe możliwości podczas tworzenia produktów przyszłości. Oczywiście ta technologia pozwala pójść jeszcze dalej, ponieważ oszczędza czas, sprawia, że ​​produkty są lepsze, a przede wszystkim – to jest bardzo ważny punkt – utrzymuje ludzi w centrum procesu tworzenia – powiedział członek zespołu Decathlon Advanced Design Charles Cambianica. To może futurologia, ale jeśli giganci tacy jak Decathlon przymierzają się do takich rozwiązań, oczyma wyobraźni, na środku hali sprzedażowej widzę wielką drukarkę 3D, w której warstwa po warstwie powstaje dopasowana do moich gabarytów rama roweru, którą dopiero co wymyśliłem z asystentem sprzedaży. Ciekawe, czy to będzie człowiek? (MK)
 


Lżejsze i z kieszenią na aku do e-bike

Na sezon 2021 Camelbak przygotował lżejsze wersje małych plecaczków rowerowo-ogólnosportowych bez pasa biodrowego. Sam system nośny w najlżejszym Hydrobak Light waży tylko 170 g. Po napełnieniu 1,5 l bukłaka Crux zostaje w nim jeszcze 2,5 l miejsca na niezbędny bagaż. W minimalistycznym projekcie nie zapomniano o szlufkach na wpięcie kasku i tylnej lampki. Logo pełni też funkcję odbłysku. Nieco pojemniejszy Classic Light zbudowano według tych samych zasad, ale z miejscem na 2 l napoju i 4 l bagażu, kosztem 30 g dodatkowego materiału (sam plecaczek to 200 g). Rouge Light jest najpojemniejszy w serii lekkich. Przy 225 g (200 g mniej niż poprzednio) mieści 2 l napoju i 7 l bagażu. Najważniejsze elementy systemu nośnego nowych plecaków wykonano z ułatwiającej wentylację siatki o zaawansowanej konstrukcji 3D. Szelki Rogue i Hydrabak mają osobne wersje męskie i damskie, różniące się ukształtowaniem.
Popularny w enduro i przeznaczony na całodziennie wycieczki czternastolitrowy plecak M.U.L.E w odmianie Pro 14 ma całkiem nowe plecy, w których napięta siatka odsuwa plecak od grzbietu, a boczne wentylowane poduszki ukształtowano specyficznie dla panów pocących się podobno bardziej między łopatkami. Inny jest dla pań, a wentylację w nim skoncentrowano nad biodrami. Nowa wersja dwudziestolitrowego H.A.W.G Pro 20 ma unowocześnioną organizację wnętrza. Oba całodzienne plecaki sprzedawane będą z trzylitrowym bukłakiem Crux i mają nową, centralną kieszeń na zapasowy akumulator 500 Wh. Ochraniacz pleców, na który standardowo czeka specjalna kieszeń w modelach Pro, jest teraz opcjonalny i sprzedawany osobno. Wykonany z pięciu warstw pianki o różnej gęstości spiętych paskami CamelBak Impact Protector jest elastyczny i waży 200 g. Można go również zastosować w plecakach innych marek, do których się zmieści. Sugerowane ceny to od 55 euro za Hydrobak Light do 170 euro za H.A.W.G. Pro 20. Impact Protector ma kosztować 50 euro.
Mało znaną linią produktów Camelbak są kamizelki Chase przeznaczone do jazdy w koszulce z tylnymi kieszonkami – np. na wyścig ultra czy gravelową odyseję. Kamizelko-plecaczki kończą się nad kieszeniami, a dwa paski piersiowe stabilizują bagaż bez opięcia biodrowego, umożliwiając łatwe sięganie do zawartości. Półtoralitrowy bukłak jest dobrym rozwiązaniem na picie, jeśli ramę wypełnia sakwa uniemożliwiająca użycie bidonów. Kieszonki piersiowe w szelkach pomieszczą telefon i batony. Cztery litry dodatkowej przestrzeni powinny wystarczyć na narzędzia, kurtkę i drobiazgi. (MM)
 

 
Adidas Road Cycling  

Po ponad 15. latach przerwy marka ponownie zaprezentowała rowerowe buty szosowe. Nawiązujące do stylu retro, wiązane, zostały jednak stworzone z nowoczesnych, wysokiej jakości materiałów Primegreen mających jeszcze tą zaletę, że pochodzących z recyklingu. Cholewka o bezszwowej konstrukcji, wykonana jest z przewiewnej dzianiny Primeweave z wzmocnieniami TPU. Charakterstyczne trzy paski nie tylko jednoznacznie identyfikują markę, lecz także zwiększają bezpieczeństwo kolarza, bo są odblaskowe. Podeszwa wykonana z kompozytu nylonowo-szklanego ma standardowe, potrójne gniazdo bloków szosowych. Buty oferowane są w wersji czarnej lub białej w cenie 649 zł. (PK)
 

 

FSA MicroSpline  

Marka dołączyła do firm objętych licencją Microspline, co oznacza, że w topowych kołach K-Force, SL-K, Gradient oraz Afterburner jako jedną z opcji można znaleźć także bębenek pozwalający na instalację 12-rzędowych kaset Shimano. (PK) 
 


Nowy łańcuch  

Marcel Fowler, założyciel i CEO New Motion Labs, jest znużony technologią sprzed trzystu lat. Kwestionuje wydajność klasycznego łańcucha rolkowego, w którym – jak twierdzi – 60% całej siły wkładanej w pedały opiera się na pojedynczym ząbku. Piękno konstrukcji łańcucha wynika z dużej komplikacji budowy zaklętej w proste, trudne w fabrykacji rozwiązania. Łańcuch łożysk przekazuje siły na ząbki koronek i trybów. W trakcie transferu po szpiczastym kształcie ząbka przetacza się rolka, co redukuje tarcie… jeśli łańcuch jest dobrze naoliwiony....

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy