Foto Roo Fowler
W 2018 roku Canyon wypuścił Graila - uosobienie zupełnie niecodziennego podejścia, jakie mieli do tego nowego wtedy stylu jazdy: nowe rozwiązania i dwupoziomowa kierownica, która początkowo śmieszyła całe środowisko. Do czasu, gdy Grail stał się wyznacznikiem tego, co potrafią gravele.
![]()
Foto Tal Vardi
Po co więc Canyonowi kolejna gravelowa platforma?
Grizl został stworzony, aby rozszerzyć Gravelowe Spectrum Canyon i aby odpowiedzieć na potrzeby jeszcze szerszego grona odbiorców. Jednym z obszarów, które zidentyfikowano była modularność, dająca riderowi możliwość dostosowania ustawień do tego, jak chce jeździć. Niezależnie od tego, czy chodzi o bikepacking, wyścigi, czy codzienną jazdę wokół komina, Grizl miał dać większej liczbie osób większy wybór. Zidentyfikowano również w gravelingu pewien trend w kierunku "underbikingu" - rowery z kierownicą barankiem można spotkać w coraz trudniejszym terenie. Grizl miał na ten trend odpowiadać.
![]()
Foto Tal Vardi
Rezultatem jest Grizl: interpretacja roweru typu gravel, który można wykorzystać do wszystkiego, wszędzie i w każdej sytuacji, który ma w sobie funkcjonalność scyzoryka szwajcarskiej armii i DNA najbardziej wydajnych maszyn Canyona. Szybki w zróżnicowanym terenie i gotowy na przygodę.
Konstrukcja
Grizl jest oparty na dwóch ramach z włókna węglowego: surowej Grizl CF SL oraz Grizl CF SLX w klasie premium o super niskiej wadze 950 g (pomalowanej, w rozmiarze M, łącznie z drobnymi elementami). Wszystkie modele to precyzyjna, złożona geometria Gravel Pro, która pierwotnie została opracowana dla Graila. Aby zapewnić każdemu taką samą dynamikę jazdy, Canyon wprowadza siedem rozmiarów ramy (2XS - 2XL), co stanowi jeden z najszerszych zakresów rozmiarów na rynku. Ponadto, aby zoptymalizować dopasowanie i prowadzenie, w rowerach 2XS i XS zastosowano mniejsze koła 650B, a w większych rozmiarach koła 700C.
Aby umożliwić jazdę w bardziej wymagającym terenie, w Grizlu zamontowano szersze opony - wszystkie modele Grizl są standardowo wyposażone w 45-mm gumy zamontowane na obręczach przystosowanych do systemów bezdętkowych, z dostateczną przestrzenią na 50-mm opony. Aby przewozić narzędzia, części zamienne, ubrania i picie, Grizl posiada dwa mocowania na widelcu, mocowanie na górnej rurze oraz trzecie mocowanie na koszyk na bidon pod dolną rurą (tylko modele CF SL).
![]()
Foto Roo Fowler
Grizl jest również wyposażony w szereg komponentów i funkcji niespotykanych dotąd w rowerach gravelowych Canyon. Dla większej pewności podczas jazdy po technicznych szlakach zastosowano wewnętrzne prowadzenie linki umożliwiające pełną kompatybilność z opuszczaną sztycą. Grizl jest również kompatybilny z 1- i 2-rzędowym napędem Shimano GRX lub Campagnolo Ekar dostępnymi w momencie premiery.
![]()
Foto Roo Fowler
Canyon x Apidura
W połączeniu z Apidurą powstał też zestaw toreb dostosowanych do Grizla. Czerpiąc inspirację z serii Race i Backcountry firmy Apidura, torby Canyon x Apidura są lekkie, wodoodporne i wystarczająco wytrzymałe, aby poradzić sobie ze wszystkim, od godzinnej przejażdżki przed pracą do 200-milowego wyścigu po szutrze. Kolekcja jest dostępna wyłącznie w Canyon i na Apidura.com.
![]()
![]()
Foto Roo Fowler
Podstawowy model Grizl CF SL będzie dostępny w cenie od 9 499 zł do 13 299 zł, a topowy Grizl CF SLX będzie dostępny w cenie od 21 399 zł do 21 899 zł euro. Wszystkie siedem modeli z rodziny Grizl będzie dostępnych od 11 maja, wyłącznie w sklepie canyon.com