Dołącz do czytelników
Brak wyników

Rowery

12 kwietnia 2021

NR 48 (Kwiecień 2021)

FUJI SLM 2.1

0 149

Wrażenia z jazdy

Marka już od dłuższego czasu utrzymuje w swojej kolekcji linię SLM, w której znajdują się klasyczne hardtaile do XC. Od kilku ostatnich generacji intensywnie ewoluują. Pierwsze kilometry pokazały, że Fuji ma klasyczną geometrię. Mimo długiej górnej rury i sporej wartości zasięgu ramy pozycja staje się bardziej kompaktowa, bo zastosowano krótki 60 mm mostek. W płaskim terenie na szutrach narzuca się poczucie wysokiego komfortu jazdy. To efekt synergii wielu czynników. Dzięki zwartej pozycji dystanse powyżej dwóch godzin nie są uciążliwe. Rama ma płaskie widełki tylnego trójkąta, dzięki czemu dobrze pochłania drgania. Duży balon opon umożliwia stosowanie niskiego ciśnienia (w okolicach 1,5 barów), co znacznie poprawia wygodę. Maxxisy mają drobny i gęsty bieżnik, więc nie generują dużych oporów toczenia, są po prostu szybkie. Stopniowanie przełożeń dopasowano jednak do ścigania w terenie górskim. Mała zębatka z przodu sprawia, że na płaskich odcinkach używa się wyłącznie dwóch, może trzech, najmniejszych trybów kasety. Przy kadencji 90 obr./min można osiągnąć zaledwie nieco ponad 39 km/h. Z drugiej strony, na podjazdach kaseta o zakresie 10–51 z. daje dużą łatwość w pokonywaniu stromizn. Przednie koło jest dobrze dociążone, ponieważ kokpit jest usytuowany nisko, więc można precyzyjnie manewrować między przeszkodami. Tym bardziej że efektywność jazdy na podjazdach jest bardzo dobra i mimo zwartej pozycji. Właśnie na stromych wzniesieniach przekonałem się, że opony są bardzo przyczepne, a drobne klocki bardzo mocno wgryzają się w podłoże, ale pod warunkiem, że jest suche. W błocie szybko tracą przyczepność. Dynamikę wyraźnie ograniczają ciężkie koła. Wyższą masę czuć również na długich podjazdach przy intensywnym tempie. Na zjazdach rower bardzo pewnie się prowadzi, zwłaszcza przy większych prędkościach, a łagodne łuki pokonuje bardzo precyzyjnie. W trudnym terenie Fuji dobrze się spisuje, ponieważ ma doskonałe hamulce, mocne i łatwe do wyczucia, a dodatkowo czuły amortyzator sprawia, że rower płynnie pokonuje średniej wielkości przeszkody. Agresywna jazda po dużych kamieniach czy korzeniach wymaga większej uwagi ze względu na dość wiotki bocznie widelec. Także na sekcjach z ciasnymi zakrętami trzeba mieć to na uwadze, przy czym Fuji sprawnie wychodzi z zakrętów dzięki niezbyt długiemu tylnemu trójkątowi i dobremu odstępowi pomiędzy kołami, dopilnowany fajnie się zwija. Wyższa masa utrudnia uzyskanie mistrzostwa w podjazdach, ale pozostałe cechy predysponują rower do bardziej turystycznych zastosowań, tym bardziej że na długich dystansach SLM 2.1 jest bardzo komfortowy.
 

POLECAMY

1. Zestawienie amortyzatora Fox 32 SC z kołami DT X1900 jest korzystne. Amortyzator pracuje świetnie i jest bardzo lekki, ale mało sztywny. Natomiast  masywne koła trzymają amortyzator w ryzach. Dzięki temu na technicznych zjazdach niska sztywność widelca nie przeszkadza w bardziej agresywnej jeździe. 2. Silnie spłaszczone rurki podsiodłowe tylnego trójkąta wpływają na dobre pochłanianie drgań. Jednocześnie Fuji ma dość rozbudowany węzeł suportu oraz rurki łańcuchowe o dużych przekrojach co, jak pokazuje wykres efektywności napędzania, przekłada się na wysoką sztywność ramy i dobrą efektywność pedałowania. 
 

Rozmiary: S, M, L (rozmiar testowany), XL; * podana wartość nie uwzględnia 20 mm podkładek;
** masa roweru bez pedałów (www.rowerowawaga.pl), masa kół gotowych do jazdy

Konstruktorzy postawili na klasyczne, sprawdzone i uniwersalne kąty. Jak na rozmiar „L”, długość górnej rury jest nieco większa od średniej, ale zasięg ramy jest w granicach mediany, przez co pozycja jest zwarta (fajnie, zwłaszcza że kokpit usytuowany jest bardzo nisko). To on zwiększa efektywność jazdy oraz obniża środek ciężkości, a to z kolei poprawia przechodzenie z jednego łuku w drugi. Zarówno kąt podsiodłowy, jak i główki powoduje, że rower ma łagodne usposobienie, ale to dość krótki tył i umiarkowany rozstaw osi powodują, że Fuji dobrze się spisuje na wijących się singlach.

 


Na tle konkurentów, w teście oceniającym efektywność napędzania, rama wypadła dobrze. Jedynie KTM uzyskał lepszy wynik. Co istotne, rama Fuji jest bardzo sztywna przy małych i średnich obciążeniach, dzięki czemu świetnie przenosi moc przy długich intensywnych jazdach. Parametry spadają przy maksymalnych obciążeniach imitujących sprinty, co powinni brać pod uwagę ciężsi użytkownicy. Fuji uzyskał drugi wynik w teście oceniającym precyzję sterowania, ale nie ma się tym co ekscytować. Idealnie odzwierciedla wiotkość amortyzatora Fox w wersji SC. Przednie koło jest niemal idealnie w granicach średniej, a tylne wypadło niewiele poniżej, więc generalnie wynik jest dobry i większość użytkowników na pewno nie odczuje deficytu sztywności.

Osprzęt

Rama: carbon C10 HM | Przedni widelec: Fox 32 Float Perfomance SC (1588 g) | Koła: DT Swiss X1900 Spline 25 (15x110 i 12x148 mm) | Opony: Maxxis Rekon Race EXO TR 29x2.35” (790 g, 
dętka 267 g) | Korby: Shimano XT 32 z. (175 mm) | Łożyska suportu: Shimano Pressfit BB-MT500 | Kaseta: Shimano XT CS-M8100 (10–51) 12-rz. | Łańcuch: Shimano SLX CN-M7100 | Przerzutka tył: Shimano XT RD-M8100-SGS | Manetki: Shimano XT SL-M8100 | Hamulce: Shimano XT BR-M8100, tarcze Shimano SM-RT70 180/160 mm | Kierownica: Race Face Ride Flat, 720 mm | Wspornik kierownicy: Race Face Ride,...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy