Scarp od zawsze był synonimem bezkompromisowego roweru do ścigania, nie inaczej jest tym razem. Wersja Exonic to najbardziej ekskluzywna wersja tego modelu, która pokazuje swoją wyjątkowość na wielu płaszczyznach. Przede wszystkim zastosowane w ramie najbardziej wyrafinowane włókno węglowe oraz bardzo wysoka jakość wykonania sprawiły, że jest ona najlżejsza z całej gamy modeli Scarp przy zachowaniu odpowiedniej sztywności. Rama ma 95 mm skoku, a tylny trójkąt to jeden element wykonany z włókna węglowego bez żadnych łożysk. Dzięki temu rower ma bardzo sportową charakterystykę pracy zawieszenia i jest kilkadziesiąt gramów lżejszy (producent deklaruje masę ramy na 1800 g). Parametr, który jako pierwszy rzuca się w oczy, analizując szczegóły, to lekkość tego roweru. Rzeczywisty wynik z naszej wagi to 9,590 g. To bezwzględnie najlżejszy seryjny full, jaki kiedykolwiek był u nas w redakcji i jeden z liderów rynku. Wiele marek w topowych specyfikacjach oferuje cięższe hardtaile! Średnia masa roweru z pełnym zawieszeniem o skoku 100 mm wynosi 11,61 kg, więc ten model jest lepszy o ponad 2 kg, co z pewnością diametralnie wpływa na dynamikę jazdy, zwłaszcza w górach. Oczywiście, aby osiągnąć tak spektakularny wynik, trzeba było bardzo precyzyjnie wyselekcjonować praktycznie każdy komponent. Te zamontowane w rowerze nie są najlżejsze na rynku, ale dzięki temu rower nadaje się na techniczne i kamieniste ścieżki. Przykładem są koła DT Swiss XRC 1200 Spline, które katalogowo ważą nieco ponad 1410 g. To mało, ale z łatwością można znaleźć bądź złożyć zestaw znacznie lżejszy. Na koła naciągnięto opony Schwalbe Racing Ray / Racing Ralph EVO Super Race. Są bardzo popularne na trasach pucharu świata, co bez wątpienia świadczy o ich jakości, ale również nie należą do kategorii superlight. Cały komplet waży 3,63 kg i nawet u nas były komplety kół o niemal 200 g lżejsze. Pucharowa reputacja daje jednak nadzieje na ukończenie wyścigu. Zresztą nawet to nie przeszkodziło w złożeniu bardzo lekkiego roweru. Kluczem jest dobór pozostałych komponentów. Zastosowano najlżejszy na rynku amortyzator oraz damper. Dodatkowo superlekkie rurki jak klasyczna sztyca z zerowym offsetem i filigranowym jarzmem. Jeśli chodzi o sztywność całej konstrukcji, to analizując dane z wykresu efektywności napędzania, widać, że rama pracuje przy małych obciążeniach, ale nad konkurencją zyskuje przewagę przy dużych obciążeniach, jakie pojawiają się na trasach XC. Podczas naszych badań przy maksymalnych obciążeniach rama plasuje się nieco powyżej średniej. Precyzja sterowania w dużej mierze uzależniona jest od zastosowanego amortyzatora, który nie grzeszy sztywnością. W połączeniu z bardzo lekką kierownicą wynik nie może być bardzo dobry, choć i tak jest w granicach średniej. Sztywność kół jest nieco poniżej średniej i do tego jest duża różnica pomiędzy przodem a tyłem. Przód jest niemal idealnie w średniej, natomiast tył wyszedł wyraźnie gorzej. Choć z doświadczenia wiem, że takie wyniki i tak pozwalają na precyzyjną i agresywną jazdę w trudnym terenie. Zastosowane komponenty to bez wątpienia najwyższa półka. Napęd to kompletny SRAM XX1 AXS z kasetą 10–52 z. Do tego hamulce Shimano XTR. Połączenie tych dwóch konkurencyjnych marek jest uzasadnione ze względu na lepszą pracę hamulców Shimano oraz niższą masę, natomiast bezprzewodowy napęd SRAM-a jest bezkonkurencyjny. Nam zdecydowanie brakuje sztycy opuszczanej, która znacznie zwiększyłaby swobodę poruszania się po bardzo technicznych odcinkach wyścigów XCO. Cała kompozycja robi ogromne wrażenie, zwłaszcza masa kompletnego roweru jest imponująca. Wynik 9,6 kg w seryjnym rowerze zdecydowanie umożliwia zdobycie przewagi na długich podjazdach. A kompromis pomiędzy masą a sztywnością dla roweru o takim przeznaczeniu i celowany w użytkownika o adekwatnej kategorii wagowej wydaje się bliski ideału. To prawdziwa przyjemność widzieć na żywo w terenie takie maszyny i napawa mnie nadzieją, że lata świetności dyscyplin takich jak XC czy Maratony MTB powrócą.
1. Flagowy w KTMie system zawieszenia SLL (Straight Line Link) swoją nazwę zawdzięcza temu, że górne rurki wahacza oraz damper podczas pracy poruszają się niemal idealnie w jednej linii, co ma wpływ na lepszą pracę dampera. Co istotne, łącznik został wykonany z włókna węglowego, co oddziałuje na obniżenie masy ramy. 2. Kompletny, topowy bezprzewodowy napęd SRAM XX1 AXS to zdecydowanie najlepszy wybór. Zastosowano kasetę o zakresie 10-52 nie tylko umożliwia wjeżdżanie nawet na największe stromizny bez przepychania, ale również śmiało można stosować większe zębatki niż 32 z. Napęd, oczywiście, oprócz świetnego działania również rewelacyjnie wygląda. 3. Carbonowa sztyca waży tylko 164 g przy długości 400 mm, a jedno z najpopularniejszych siodeł na rynku - SLR Boost Kit Carbonio Superflow - zaledwie 122-129 g, zależnie od szerokości. Co istotne, ma dość grubą wyściółkę i bardzo nowoczesny anatomiczny kształt, a bardzo duży kanał Superflow odciąża tkanki miękkie nawet przy niskiej sportowej pozycji. 4. Unikatowy kolor o nazwie Sunset Orange zastosowany na główce ramy ma ziemisty odcień z lekko brokatowym akcentem dla podkreślenia ekskluzywności, który dodatkowo zmienia odcień w zależności od kąta padania światła. Widoczny na zdjęciu mostek wykonany jest z aluminium i ma bardzo specyficzną konstrukcję z tylko dwiema śrubami, co umożliwia znaczną redukcję jego masy. Montaż kierownicy jest możliwy dzięki elastyczności materiału.

Osprzęt
Rama: Premium Carbon | Przedni widelec: Fox 32 Float SC Fatory 29” FIT4 | Damper: Fox Float DPS Factory | Koła: DT Swiss XRC 1200 Spline | Opony: Schwalbe Racing Ray / Racing Ralph EVO Super Race Addix Race 29x2,25” | Korby: SRAM XX1 Eagle Carbon 34 z. (175 mm) | Łożyska suportu: SRAM DUB Pressfit | Kaseta: SRAM XX1 Eagle XG-1299 (10–52) 12-rz. | Łańcuch: SRAM XX1 Eagle | Przerzutka tył: SRAM XX1 Eagle AXS | Manetki: SRAM XX1 Eagle AXS | Hamulce: Shimano XTR M9100, tarcze Shimano SM-MT900 160 mm | Kierownica: KTM Prime Carbon flat, 720 mm | Wspornik kierownicy: KTM Prime MTN | Łożyska sterów:KTM Prime 1i1/8 – 1i1/2” | Wspornik siodełka: KTM Prime Carbon zero, 30,9x400 mm | Siodełko: Selle Italia SLR Boost Flow, pręty carbonowe