Dołącz do czytelników
Brak wyników

Rowery

13 czerwca 2019

NR 31 (Czerwiec 2019)

Rondo Ruut Ti

0 187

TYTANOWY RARYTAS

Wrażenia z jazdy


Stopy tytanu charakteryzują się najwyższym stosunkiem wytrzymałości mechanicznej do masy. Ich odporność na korozję dorównuje platynie. Są odporne na zmęczenie, sprężyste i kilkakrotnie lepiej od stali tłumią drgania. Dlatego idealnie nadają się na materiał do konstrukcji ram rowerowych. Dlaczego więc są tak rzadko spotykane? Chodzi oczywiście o pieniądze. Uzyskanie technicznie czystego tytanu, wytworzenie stopu, a następnie jego obróbka są bardzo skomplikowane, a przez to kosztowne. Stąd bardzo wysoka cena tytanowych rur. Cieszy więc fakt pojawienia się w tym roku w ofercie polskiego Rondo perełki, jaką jest Ruut Ti. Jazda na tej maszynie jest niezwykle komfortowa. Dzięki tytanowej ramie, wysoce elastycznym oponom oraz węglowemu widelcowi i sztycy genialnie tłumi drgania. Jest to cecha, którą docenia się szczególnie na długich trasach. Bardzo istotna jest również jego lekkość, która pomaga szybko rozpędzić rower, ale nie doskwiera na podjazdach. Jeżeli chodzi o prowadzenie, to Ruut jest raczej neutralny – ani zbyt narowisty, ani ospały. Bardzo pozytywnie zaskoczył, gdy zjechałem z utwardzonych dróg. Świetnie się na nim podjeżdża i pędzi w dół leśnymi ścieżkami. Dobre prowadzenie w terenie Ruut zawdzięcza m.in. szerokiej kierownicy i bardzo uniwersalnym oponom. Zabierając go w teren, warto wyrzucić dętki i zalać opony mleczkiem. Zrzuci się dzięki temu kilkadziesiąt niepotrzebnych gramów i nie trzeba się będzie zatrzymywać na przymusowe pompowanie. Na szosie Ruut radzi sobie równie dobrze. Pokonywanie kolejnych kilometrów to sama radość. Chyba że jedziemy mocno pod wiatr. Wtedy rewelacyjna w terenie kierownica wydaje się ciut za szeroka i nie pozwala przyjąć optymalnej, aerodynamicznej pozycji. Warto dodać, że do roweru Ruut można przykręcić trzy koszyki na bidon, a także bagażniki i błotniki, co rozszerza zakres jego zastosowań również o dalekie, trekkingowe wyprawy. Spory przedni trójkąt umożliwia bezproblemowe przyczepienie dużej torby ramowej, a rury z surowego tytanu pozbawiają obaw o utratę estetyki przez porysowanie.

 

1. Wydaje mi się, że białe akcenty nie pojawiły się przypadkowo. Czy wiecie, że 95% używanego tytanu przeznaczonych jest do produkcji białego barwnika? 

 

2.  i 3.  Grawerowane laserowo napisy i ozdoby ramy w rzeczywistości wyglądają jeszcze lepiej niż na zdjęciach. 

 

4. Zmiana geometrii w systemie twintip nie nastręcza większych problemów. Wystarczy wykręcić oś, zdjąć koło, odkręcić imbusem 3 mm śruby zabezpieczające inserty, obrócić je i dokręcić. Nie trzeba nawet regulować zacisku hamulca.

 

Geometria

18 999 zł | 7Anna, www.7anna.com.pl 

 Rozmiary: S, M, L (rozmiar testowany), XL; * mostek na -/+, podana wartość nie uwzględnia 20 mm podkładek;
** geometria Hi/Low; *** masa roweru bez pedałów (www.rowerowawaga.pl), masa kół gotowych do jazdy

 

Ruut wyposażony został w widelec z systemem Twintip, pozwalający na regulację geometrii. Daje ona możliwość ustawienia osi przedniego koła w dwóch pozycjach. W górnej pozycji kąt główki ramy i rury podsiodłowej wynosi odpowiednio 70,0° i 72,1°. Takie ustawienie rekomendowane jest do szybkiej jazdy w niezbyt wymagającym terenie. Wpływa również pozytywnie na pozycję jeźdźca podczas pokonywania długich podjazdów. Pozycja dolna „uspokaja” geometrię i jest rekomendowana na dłuższe dystanse, trudniejszy technicznie, pofalowany teren. Kąt główki wynosi wtedy 69,5°, a rury podsiodłowej 70,9°. Jest to bardzo ciekawa opcja, choć śmiem twierdzić, że większość użytkowników wybierze jedną z nich i nie będzie przekręcać co chwilę ośki. Tak czy inaczej, jak na standardy rowerów typu gravel oba ustawienia są dość „płaskie”, co ma pozytywne przełożenie na możliwości jazdy w terenie. Ruut dodatkowo wyróżnia się dość sporym reachem, krótkim tylnym trójkątem i dużą bazą kół, wynoszącą 1030 mm dla rozmiaru L. Dzięki temu rower, zachowując stabilność, nie traci na zwrotności. Ale widać, że to rower stworzony przez ekipę wychowaną na maszynach MTB. 

 

SZTYWNOŚCI

 Bardzo słaby wynik sztywności bocznej przodu Ruut Ti to nie tylko efekt elastyczności tytanowych, nieprofilowanych rur 
i węglowego widelca. Parametr ten zależy także od ramienia impulsowanej w badaniu dźwigni, czyli bardzo dużej w tym wypadku szerokości kierownicy. Jeśli chodzi o efektywność pedałowania, to Ruut Ti wypada przeciętnie, ale przy tak wysokich walorach tłumienia nierówności nie mogło być inaczej.

Wykresy powstały na podstawie danych uzyskanych w laboratorium bikeBoard. W pomiarze precyzji sterowania im mniejsza wartoś...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy