Dołącz do czytelników
Brak wyników

Rowery

16 października 2019

NR 35 (Październik 2019)

Trek Roscoe 7 czy X-Caliber 8?

0 61

Wrażenia z jazdy

Dwa rowery, podobna cena, zbliżony osprzęt, identyczne ramy i zupełnie inne charaktery. Ćwiczenie wykonane na modelach Trek Roscoe 7 i Trek X-Caliber 8 pokazało, jak ogromny wpływ na wrażenia z jazdy mają w gruncie rzeczy detale.

Roscoe – pozycja, jaką zajmuje się na Roscoe, jest dość wyprostowana i bardzo wygodna. Szerokie opony zaskakują stosunkowo niskimi oporami toczenia nawet podczas asfaltowych dojazdów. Dynamiczne rozpędzanie się ograniczają jednak ciężkie koła. Rower podjeżdża bardzo sprawnie również w technicznie trudnym terenie. Jeżeli chodzi o manewrowanie, Roscoe jest niesamowicie zwinny zarówno przy niskich, jak i przy wysokich prędkościach. W bardzo ciasnych miejscach można pomóc sobie, zarzucając tylnym kołem, co przychodzi z ogromną łatwością. Na zjazdach szerokie opony zapewniają niesamowita trakcję i dają poczucie bezpieczeństwa do tego stopnia, że człowiek zaczyna się zastanawiać nad sensownością posiadania drogiego fulla. Świetnie radzi sobie zarówno na sztucznych ścieżkach, jak i w dziewiczym terenie. Ograniczają go jedynie stosunkowo słabe hamulce, które podczas długich zjazdów mają tendencję do przegrzewania się. Roscoe to nie tylko górski funbike. To również znakomity rower wyprawowy, do którego można przymocować bagażnik i wyruszyć w najdalsze zakątki Ziemi. W tej roli co prawda nie dane nam było go użyć, ale przeglądając blogi podróżnicze, często można znaleźć informacje o takim jego przeznaczeniu. 

GEOMETRIA

Trek Roscoe 7

4699 zł | Trek Bikes, www.trekbikes.com
 

Rozmiary: XS/13,5”, S/15.5”, M/17.5”, ML/18.5” (rozmiar testowany), L/19.5”, XL/21.5”, XXL/23”; * mostek na
-/+, podana wartość nie uwzględnia 30 mm podkładek; ** masa roweru bez pedałów (www.rowerowawaga.pl),
masa kół gotowych do jazdy

 

Choć Roscoe może przypominać sztywne rowery enduro, to patrząc na jego geometrię, trzeba przyznać, że bliżej mu do roweru XC. Baza kół nie jest zbyt wielka, jednak rower na zjazdach zachowuje się bardzo stabilnie. Kąt główki ramy i rury podsiodłowej w stosunku do X-Caliber jest mniejszy ze względu na większy skok widelca. Nie wpływa to jednak negatywnie na zwinność, jedynie trochę go uspokaja. 


Trek X-Caliber 8

4299 zł | Trek Bikes, www.trekbikes.com
 

Rozmiary: XS/13,5”, S/15.5”, M/17.5”, ML/18.5” (rozmiar testowany), L/19.5”, XL/21.5”, XXL/23”; * mostek na
-/+, podana wartość nie uwzględnia 30 mm podkładek;** masa roweru bez pedałów (www.rowerowawaga.pl),
masa kół gotowych do jazdy

 

Zastosowanie niższego widelca o skoku 100 mm przy wykorzystaniu tej samej ramy powoduje zauważalne różnice, zarówno na papierze, jak i w odczuciach z jazdy. 
X-Caliber jest krótszy o 4 mm od swojego brata, a to niemało. Do tego kąt główki ramy i rury podsiodłowej jest widocznie większy, co przekłada się na większą reaktywność na zjazdach i wymaga uwagi. Pozycja na podjazdach jest jednak wygodniejsza. Wysokość suportu dzięki kołom o większej średnicy jest identyczna jak w Roscoe, a co za tym idzie – środek ciężkości jest umiejscowiony podobnie.


SZTYWNOŚCI

Trek Roscoe 7
 


Trek X-Caliber 8 
 



Wyniki każdego z rowerów odnieśliśmy do odpowiadających im klasą rowerów. Roscoe, jeżeli chodzi o sztywność przodu, plasuje się w okolicach średniej w swojej klasie. Pozytywny wpływ ma na to bez wątpienia sztywna ośka. Co do efektywności napędzania jest trochę gorzej, ale należy pamiętać, że w tego typu rowerze nie jest to najistotniejsze. Bardzo sztywne są natomiast koła, głównie ze względu na szerokie obręcze, ale piasty boost też robią swoje.
Jeżeli chodzi o X-Calibra, spodziewaliśmy się trochę lepszych wyników. Przód jest dość wiotki, a to ze względu na piastę z osią 9 mm mocowaną na „szpilkę”. Efektywność napędzania w porównaniu do podobnych rowerów jest niższa i – co może wydawać się dziwne – również w porównaniu do Roscoe, mimo takiej samej ramy. To efekt stosowanej przez nas metody pomiarowej traktującej rower jako całość, przy pomiarze efektywności napędzania bierzemy zespół rama wraz z widelcem, a te w obu rowerach są różne i stąd trochę inny przebieg wykresów.  
Wynik przedniego koła jest poniżej średniej, ale za to tylne dzięki piaście boost (chociaż na szpilkę) znacznie ją przekracza. 
 

1. Oba rowery zbudowane są na dokładnie tej samej ramie. Widoczna nawet gołym okiem różnica w geometrii wynika wyłącznie z zastosowania różnych widelców. 

 

2. Oba rowery można wyposażyć w bagażniki, a nawet dedykowaną nóżkę.

 

3.  Długość mostka dopasowana jest do przeznaczenia roweru. Krótszy, z zerowym wznosem, sprawia, że pozycja na Roscoe jest bardziej wyprostowana. W X-Caliber wspornik jest dłuższy o 20 mm, ale dodatkowo można ustawić go „na minus”, co daje znacznie bardziej wyciągniętą 
i pochyloną sylwetkę.


OSPRZĘT

Trek Roscoe 7

Rama: aluminium Alpha Gold | Przedni widelec: Rock Shox Judy Silver, aluminiowa stożkowa rura sterowa (2317 g) | Piasty / Obręcze: Formula DC-511 i DC-2241 (15x110 i 9x141 mm) / Bontrager Line 40 | Opony: Maxxis Rekon+ EXO TR 27.5x2.8” (796 g, dętka 357 g) | Korby: SRAM SX Eagle 30 z. (175 mm) 
| Łożyska suportu: Truvativ Powerspline | Kaseta: SRAM PG-1230 Eagle (11–50) 12-rz. | Łańcuch: SRAM SX Eagle | Przerzutka tył: SRAM SX Eagle | Manetki: SRAM SX Eagle | Hamulce: Shimano MT200, tarcze Shimano SM-RT26 180/160 mm | Kierownica: Bontrager, 780 mm | Wspornik kierownicy: Bontrager Rhythm Comp, 60 mm | Łożyska sterów: 1i1/8”–1i1/2” | Wspornik siodełka: TranzX JD-YSP18 130 mm, 31,6 mm | Siodełko: Bontrager Arvada, stalowe pręty

Trek X-Caliber 8

Rama: aluminium Alpha Gold | Przedni widelec: Rock Shox Silver 30 Solo Air, aluminiowa stożkowa rura sterowa (2176 g) | Piasty / Obręcze: Formula DC-20 i DC-2241 (9x100 i 9x141 mm) / Bontrager Kovee TLR | Opony: Bontrager XR2 29x2.2” (860 g, dętka 254 g) | Korby: SRAM SX Eagle 30 z. (175 mm) | Łożyska suportu: Truvativ Powerspline | Kaseta: SRAM PG-1230 Eagle (11–50) 12-rz. | Łańcuch: SRAM SX Eagle | Przerzutka tył: SRAM SX Eagle | Manetki: SRAM SX Eagle | Hamulce: Shimano MT200, tarcze Shimano SM-RT26 160 mm | Kierownica: Bontrager, 740 mm | Wspornik kierownicy: Bontrager Elite, 80 mm | Łożyska sterów: 1i1/8”–1i1/2” | Wspornik siodełka: Bontrager, 31,6x400 mm | Siodełko: Bontrager Arvada, pręty stalowe

Największe różnice, mające bezpośrednie przełożenie na doznania z jazdy, generuje dobór komponentów. Zacznijmy jednak od podobieństw. Wielkim plusem jest zastosowanie w obu rowerach...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy