Eurobike już od dobrych paru lat nie pokazuje prawdziwego obrazu branży. Po zmianie lokalizacji nadal bardzo wiele znanych marek nie wróciło na targi i by mieć właściwy ogląd tego, co dzieje się w świecie rowerów, potrzebne jest szersze spojrzenie. Kolejne strony zawierają pierwszą cześć tego, co zobaczyłem we Frankfurcie uzupełnione jednak premierami, jakie w tym samym czasie miały miejsce poza Eurobike'iem. A specjalnym dodatkiem są dwa testy, jakie znajdziecie na dalszych stronach: napędu SRAM GX Eagle Transmission (str. 34) oraz systemu wspomagania Bosch Performance Line SX (str. 46).
TREK
SUPERCALIBER GEN. 2
Przecieki o nowym modelu XC krążyły już od wczesnej wiosny. Supercaliber drugiej generacji, zachowując innowacyjną koncepcję protoplasty, został zmodyfikowany zgodnie z obecnymi wymogami dyscypliny. Zwiększony został skok zawieszenia – z przodu do 110 mm, a tyłu do 80 mm. Sercem zmodyfikowanego tylnego zawieszenia IsoStrut jest teraz specjalna wersja dampera Rock Shox SID Luxe (zobacz str. 19). Ma być łatwiejszy w montażu i serwisie, ale także w ustawieniu dzięki laserowo wygrawerowanym wskaźnikom SAG oraz 10-stopniowemu pokrętłu tłumienia powrotu. Tylne zawieszenie ma zwiększoną wartości przełożenie (do 2), które nie zmienia się wraz z ugięciem, co ma dawać optymalną charakterystykę do jazdy XC (w Gen. 1 było 1,65–1,7). Powiększony został też antisquad, aby lepiej pasować do większych koronek suportu (dla koronki 34 z. wynosi 110%). Wraz z powiększonym skokiem zmodyfikowana została oczywiście także geometria. By lepiej wspomagać zawodnika na podjazdach, zwiększony o 10 mm został zasięg ramy, a wraz z nim efektywna długość górnej rury oraz wartość kąta podsiodłowego do 74,5°. Jednocześnie, by zwiększyć kontrolę na najeżonych przeszkodami zjazdach, których coraz więcej jest na trasach cross-country, spłaszczony został do 67,5 stopnia kąt główki, wydłużony do 435 mm tylny widelec oraz podniesiona do 326 mm wysokość osi suportu. Nowy Supercaliber dostępny jest na dwóch wersjach ramy: SL i SLR. Obie z włókien węglowych, z tym że SLR dzięki brakowi rurek do wewnętrznego prowadzenia przewodów oraz użyciu włókna węglowego o wyższym module sprężystości zachowuje sztywność wersji SL, ale przy wykorzystaniu mniejszej ilości materiału, a dzięki temu waży mniej. Jak podaje Trek, dotychczasowa rama Supercaliber ważyła 2030 g, a SLR Gen. 2 jest od niej o 200–250 g lżejsza. Cały rower w najlepszej konfiguracji 9.9 SLR XX AXS z regulowaną sztycą Fox Transfer SL waży 9,3 kg. Z ciekawostek: w nowej ramie zastosowane zostało pływające mocowanie tylnego hamulca, które izoluje siły hamowania od uginających się tylnych rurek wahacza, zwiększając skuteczność hamulca. Sportową premierę nowy Supercaliber miał na niedawno rozegranych Mistrzostw Świata w Glasgow, i jest już dostępny w sprzedaży w pięciu konfiguracjach SLR (od 31 499 zł) i dwóch SL (od 19 499 zł).
AOI.CYCLE
RAMBLER
Elegancki minimalizm na co dzień, a do tego unikalny design i ponadczasowy materiał, jakim jest stal nierdzewna. Klasyczny urok polerowanych na połysk rur i ręcznie wykonywanych detali łączy się z nowoczesnymi technologiami. Chociaż na to nie wygląda, to Ramble jest e-bikiem, w którym cały system wspomagania Zehus Bike+ znajduje się w ważącej 3,4 kg tylnej piaście. Silnik mający 40 Nm oferuje trzy tryby wspomagania, a akumulator o pojemności 173 Wh zasięg do 50 km. Cały rower wyposażony w hamulce tarczowe, dynamo w przedniej piaście oraz gustowne dodatki wśród których pierwsze miejsce zajmuje ponadczasowe skórzane siodło Brooksa waży zaledwie 15 kg.
DEDACCIAI
GERA CURVY
Gravelowy widelec zaprojektowany z myślą o długodystansowych wyścigach oraz jeździe przygodowej. Jako pierwszy na rynku jest dostosowany do tarcz hamulcowych 180 mm i gwarantuje efektywne hamowanie nawet przy pełnym obciążeniu. Widelec jest kompatybilny z większością ram carbonowych i metalowych na rynku (wysokość od osi do korony 395 mm). W pełni carbonowa konstrukcja, której masa wynosi 545 g, dzięki rurze sterowej D-Shape oraz kompatybil...