Cannondale Topstone Lefty 3

Testy Rowery

Wrażenia z jazdy

To jeden z najładniejszych rowerów, z jakimi miałem do czynienia w ostatnim czasie. Fenomenalny lakier i niebanalna kolorystyka zwalają z nóg, podobnie jak przystojny niczym kulturysta z okładki „Men’s Health” Oliver. Lefty Oliver. Rewelacyjnie wyglądająca muskulatura Olivera zapowiada więcej niż otrzymujemy. Nie mam pretensji o ograniczony do 35 mm skok ani specyficzną charakterystykę pracy, bo doceniam pomysł na eliminację ugięcia wstępnego i oporność na małe obciążenia. Oliver nie jest subtelny i komfortowy, na szczęście, jak mu silnie przyłożyć, bierze na klatę wyboje, które w innym wypadku pozbawiłyby uzębienia. Kłopot, jaki mam z Oliverem, to stosunek ciężaru do użyteczności w realnej jeździe. Amortyzacja systemu Kingpin z tyłu też nie jest wygodna, ale nie musi, ponieważ jest bardzo skuteczna na największych wybojach. Testowana w bB wersja Carbon Force E Tap na znacznie węższych i niższych oponach Riddler 700x37C dawała bardzo zbliżone poczucie z tyłu. Efekt osiągnięto przy pomocy węglowego wspornika sztycy SI i siodełka na tytanowych prętach. W testowanej tu wersji zamontowano opony szersze o centymetr, a komfortu wciąż jest tak samo mało. Szersze ale mniejszej średnicy w Topstone Lefty koła częściej utykają w dziurach i łatwiej są podbijane przez wypukłości. To jednak nie koniec złych wiadomości. Wielkość ogumienia przytłacza jakąkolwiek dynamikę. Nawet pojedynki z krosiarzami na startowych rowerach Topstone przegrywa się z kretesem. Rezon odzyskuje dopiero na ścieżkach i w trudnym terenie, ale ze względu na kokpit rower XC pozostaje niedościgły. Czarować można tylko innych gravelistów. Dopiero jazda po najgorszych szutrach i wojennych drogach Jury pozwoliła odzyskać dobrą opinię dla Topstone z Leftym. Przy ograniczonej prędkości napęd 1x tak nie przeszkadza, ponieważ tego roweru używa się z prędkościami roweru MTB, więc zarówno zakres przełożeń, jak i stopniowanie oceniam dobrze. 

 

Uwaga! to nie jest gravelówka, to jest bardzo dzielny terenowo rower do poruszania się po płaskich, ale skrajnie nierównych trasach. Optymalnie w terenie bezdrzewnym, gdzie w walce z przeciwnym wiatrem przyda się silne pochylenie nad kierownicą. Słowem, konstrukcja wyspecjalizowana i niestety mało użyteczna na asfaltowych odcinkach oraz słabo radząca sobie ze stromiznami z powodu sporej nadwagi. 

 Są trzy elementy odróżniające Topstone Lefty od innych gravelówek: koła w formacie 650b oraz amortyzowane zawieszenie przedniego i tylnego koła.
Lefty Olivier ma 35 mm skoku i hydrauliczne tłumienie blokadą skoku na szczycie laski.
Bardzo wygodny jest szybkozamykacz zacisku hamulca, pozwalający prędko zdjąć koło np. do transportu.
Korby Si wyglądają znakomicie, a łańcuch jest bardzo dobrze zabezpieczony przed spadaniem nie tylko konstrukcją zębów WSW,
lecz także wymyślnym prowadnikiem, który niestety szura. 
Zawieszenie Kingpin zależy od elastyczności rurek łańcuchowych i podsiodłówki potęgowanej zwężeniem ich średnicy w kluczowych rejonach.
Łożyskowane połączenie z podsiodłówką wyzwala ugięcie wspomnianych wcześniej. 

GEOMETRIA

18 699 zł | Aspire, www.cannondalebikes.pl 

 

Typowa geometria ścigacza XC z końca XX wieku. Ba, nawet lepsza, bo Topstone ma ciut większe koła. Siedzi się na nim wygodnie jak w wysiedzianym fotelu. I na szutrach i na ścieżkach wszystko jest tam, gdzie potrzeba. Na bitumenie daje radę z akcentem na „daje”, bo przejście z siedzenia do pedałowania stojąc, nie jest po szosowemu szybkie. Aerodynamiką ze względu na wysokość kierownicy oraz niemałą flarę kierownicy nie zachwyca. Z drugiej strony panowanie w trudnym terenie zakłóca wyłącznie dość bliskie osi przedniego koła położenie środka ciężkości. Krótszy mostek i centymetr większy zasięg ramy uciszyłyby krytykantów. 

SZTYWNOŚCI

 

OSPRZĘT

Rama: carbon BallisTec , system KingPin | Przedni widelec: Lefty Oliver, aluminiowa stożkowa rura sterowa (1568 g) | Piasty/Obręcze: Lefty i Formula DHT-142 mm (Lefty  i 12x142 mm) / WTB ST i23 TCS | Opony: WTB Ventura Road Plus TCS 650x47C (578 g, dętka 147 g) | Korby: Cannondale 1 40 z. (172,5 mm) | Łożyska suportu: Cannondale BB30 | Kaseta: Shimano SLX CS-M5700 (11–42) 11-rz. | Łańcuch: Shimano CN-HG601 | Przerzutka tył: Shimano GRX RD-RX812-GS | Manetki: Shimano GRX ST-RX600 | Hamulce: Shimano GRX BR-RX400, tarcze Shimano SM-RT76 160 mm | Kierownica: Cannondale 3, 420/490 mm, zasięg 85 mm, głębokość 145 mm | Wspornik kierownicy: Cannondale 2, 90 mm | Łożyska sterów: Tange Seiki 1i1/2” i 1i1/8” | Wspornik siodełka: 
Cannondale 2 UD Carbon, 27,2x400 mm | Siodełko: Fabric Scoop Shallow Elite, pręty Cr-mo

Lefty Oliver jak na amortyzator nie jest bardzo ciężki, ale 1568 to niebagatelna liczba gramów. Widelec działa bez SAG-u, czyli uaktywnia się dopiero na solidnych nierównościach, co współgra z KingPinem. Blokada skoku z megawygodną dźwignią, przydaje się na stojąco, bo Oliver, nawet ustawiony na sztywno, pompuje. Nie filtruje jednak małych nierówności. Zresztą ani koła o za małej w mojej ocenie średnicy, ani ogumienie o twardych ściankach nie rozpraszają drgań tak jak należy. Sytuację pogarszają ciężkie dętki . W sumie ogumienie nie jest ani nośne, ani sprężyste. Bieżnik bardzo dobrze trzyma na suchej przypudrowanej glinie, w innym terenie jest taki sobie, a na asfalcie, zwłaszcza w zakrętach, nie jest wart zaufania. Geometria kokpitu odpowiada pozostałym cechom Topstone, a siodełka wręcz nie mogę się nachwalić. Myślę jednak, że brak węglowej sztycy Si w dotkliwy sposób upośledza komfort jazdy tej wersji i osobiście skłaniałbym się ku wersjom bez laski, za to na kołach 700c. 

PODOBNE TYPY BIKEBOARDU

Specialized Diverge Comp Carbon
18 699 zł
Canyon Grail CF SL 8 eTAP
18 802 zł
Wykaz różnic względem testowanego roweru:  
| rama carbon FACT 9r | widelec FACT carbon z tłumikiem Future Shock 2.0 (20 mm) | kąt główki/podsiodłowy: 71.75/73.5° | zasięg/wysokość ramy: 392/610 mm 
(56 cm) | napęd Shimano GRX 810 2x11 | przełożenia 48–31 i 11–34 z. | hamulce Shimano GRX 810 | koła DT Swiss G540 (12x100 i 12x142 mm) | opony Specialized Pathfinder Pro 2BR 700x38C | kierownica Specialized Adventure Gear Hover | wspornik siodła Roval Terra Carbon | siodło Specialized Power Sport  
| rama carbon CF | widelec carbon CF FK0070 | kąt główki/podsiodłowy: 72.5/73.5° | zasięg/wysokość ramy: 478/688 mm (L, wraz z kokpitem) | napęd SRAM Force eTAP AXS 2x12 | przełożenia 46-33 i 10-36 z. | hamulce SRAM Force eTAP AXS HRD | koła Reynolds ATR (12x100 i 12x142 mm) | opony Schwalbe G-One Bite 700x40C | kokpit Canyon CP07 gravelkockit CF | wspornik siodła Canyon S15 VCLS 2.0 CF | siodło Fi'zi:k Argo Tempo R5 | masa 
8,66 kg (dane producenta)  

Sztywności bocznej mu nie brakuje ani z przodu, ani tym bardziej z tyłu. Lefty przyzwyczaił nas do bicia rekordów, ale nowe pokolenie z jedną półką spuściło z tonu i tylko trzyma zdrowy dystans do najlepszych. Odporność na wygięcie kierownicy w bok o 1° to tyle, ile potrzeba. Tył wykazuje lepsze parametry niż softalie XC, przewyższa też nasze ulubione komfortowe gravelówki, czyli najnowszy GT Grade, a zwłaszcza chwalonego przez nas Speca Diverge. Nie ma co się napalać na wstępną odporność, jaką wykazuje 3T Exploro. Jak widać, przy dużych obciążeniach Topstone aproksymuje.

 

Wykresy powstały na podstawie danych uzyskanych w laboratorium bikeBoard. W pomiarze precyzji sterowania im mniejsza wartość kąta skręcenia wyrażona w stopniach, tym większa sztywność układu kierowania/precyzja sterowania. W badaniu efektywności napędzania im wyżej na wykresie przebiega krzywa, 
tym lepiej, gdyż oznacza wyższą sztywność ramy, czyli efektywniejsze napędzanie. Dane sztywności ramy testowanego roweru porównujemy do dwóch wybranych rowerów podobnej klasy wymienionych w opisie wykresów. Sztywność kół oraz masy porównujemy do uśrednionych danych rowerów odpowiadających klasą testowanemu. Różnice wyrażamy w procentach, im większe są zielone słupki, 
tym lżejszy/sztywniejszy jest testowany rower lub koła. Więcej o tym jak testujemy znajdziecie na www.testy.bikeboard.pl/artykuly,szukaj,jak-testujemy

MASY

Toż ten Topstone waży tyle, co góral za te pieniądze! Wyposażony jest analogicznie, ma szerokie, mięsiste ogumienie, amortyzację obu kół, tarczówki. Rodzi się jednak pytanie: czy to niezbędne w gravelingu?

OCENY

 

Masa roweru, a zwłaszcza kół, nie daje szansy na wyższą notę niż jeden. Szczęściem Topstone’a jest specyfikacja ociekająca przepychem funkcjonalności, która, do pewnego stopnia, równoważy ocenę za budowę, ale tak mało jak trójka w tej kategorii nie zdarza nam się często. Za prowadzenie przyznajemy 5, bo Topstone, zwłaszcza w trudnym terenie, sprawuje się bardzo dobrze, choć nie można powiedzieć, że rewelacyjnie. Największy problem mamy z amortyzacją, bo z jednej strony ona jest, ale jej potencjał zmarnowano rozmiarem kół i oponami o kiepskich parametrach amortyzacyjnych. Z kołami 700c oceniłbym amortyzację na 5,5 z 650b więcej niż w tabelce się nie należy.

 

 

Przypisy