Zdjęcia w artykule Boris Beyer
W roku 2013 Fabien Barel (w towarzystwie którego testowaliśmy nowego Strive'a) dołącza do teamu Canyon i od tego momentu wszystko nabiera rozpędu. Rok później francuska legenda i updatowany Strive sięgają po zwycięstwo w EWS w Finale Ligure. To już wtedy Strive chował coś, co czyniło go wyjątkowym - Shapeshiftera, system umożliwiający zmianę geometrii roweru w czasie jazdy. Rok 2022 przynosi doszczętnie "przekopanego" Strive'a, w którym niemal każdy element został przeprojektowany tak, by uczunić z niego wyścigową bestię. Trailowe jeżdżenie i bikeparki zostawiono w Canyonie Spectralowi i Torque'owi. Strive oznacza grube enduro na poziomie zawodniczym.
Co my tu mamy?
Wydłużony reach, 63 stopnie nachylenia główki ramy, wydłużona baza kół, poprawiona sztywność idą w parze z Shapeshifterem (który zmienia kąty i wysokość suportu) i możliwością zmiany zasięgu poprzez wkładki w główce ramy.
Działanie Shapeshiftera (dwa tryby: Pedal Mode i Shred Mode) przekłada się na zmianę kąta główki ramy, kąta rury podsiodłowej i wysokość suportu i dość dobrze obrazuje to poniższy rysunek:
Patent ze zmianą zasięgu o +/-5 mm wygląda tak.
Skompresowany Shapeshifter w trybie Shred.
I rozprężony Shapeshifter w trybie Pedal.
I gustowna manetka do przejścia w nadprzestrzeń.
Jak działa to na żywo, opiszemy już w majowym wydaniu w naszym teście i wrażeniach z jazdy.
Całkowicie nowa rama
Nowy Strive to nowy Strive. Przekopano w nim dosłownie wszystko, łącznie z kształtem profili rur.
Ile Strive CFR ma skoku?
170 mm z przodu i 160 mm z tyłu.
Kto maczał swoje palce w nowym Strive CFR?
Przy pracach nad nowym Canyon Strive CFR "konsultacji" udzielali mistrz świata EWS - Jack Moir z CLLCTV Enduro Team i Fabien Barel, jako mentor. Całość prac nad nowym modelem zajęła 2,5 roku.
Czym różni się nowy Strive CFR od poprzednika?
Nowy Strive CFR jest, UWAGA! o 300 g cięższy, ale za to 25 % sztywniejszy od swojego poprzednika. Poprawa sztywności idzie tu w parze z lepszym anti-squatem i bardziej pionową rurą podsiodłową, rower więc lepiej podjeżdża, nie tracąc nic ze swoich umiejętności jazdy w dół.
Kategoria 4
Nowy Strive CFR należy do kategorii 4 wytrzymałości (enduro). Wyposażono go w tłumięce drgania gumowe osłony, kable lecą w piankowych osłonach wewnątrz ramy - czyli jest szybki i cichy. Dodatkowo mamy tu takie "gadżety" jak ogólnodostępny uniwersalny hak przerzutki i mocowany na dwie śrubki mały pojemnik na narzędzia i dętkę.
W gamie Canyon Strive znalały się TYLKO dwa modele:
najwyższy Canyon Strive CFR oraz
Canyon Strive CFR Underdog dla mniej wymagających zawodników (tutaj wciąż adresatami są osoby, które zamierzają się ścigać).
SPECYFIKACJA STRIVE CFR UNDERDOG
Rama
Canyon Strive CFR M147
Widelec
Fox 38 Performance Elite Grip2 (170mm)
Damper
Fox X2 Performance
Napęd
Shimano XT w/ SLX Cassette (10-51T)
Korby
Shimano XT (32T)
Hamulce
Shimano XT (203/203 mm)
Koła
DT Swiss EX511/ 370LN
Opony
Przód: Maxxis Assegai 2.5 Maxxgrip, EXO+
Tył: Maxxis Minion DHR II 2.4 Maxxgrip, EXO+
Kierownica
G5 AL
Mostek
G5
Sztyca
G5 Adjustable Dropper
Siodełko
ERGON SM10 Enduro Comp
Kolory
carbon/ silver, grey/ orange
Rozmiar koła
29"
Rozmiary ram
S, M, L, XL
Waga
16,04kg
Cena
24 499 zł
SPECYFIKACJA STRIVE CFR
Rama
Canyon Strive CFR M147
Widelec
Fox 38 Factory Grip2 (170mm)
Damper
Fox X2 Factory
Napęd
Shimano XTR w/ XT Cassette (10-51T)
Korby
Race Face Next R (32T)
Hamulce
Shimano XTR (203/203 mm)
Koła
DT Swiss EX511/ 350
Opony
Przód: Maxxis Assegai 2.5 Maxxgrip, EXO+
Tył: Maxxis Minion DHR II 2.4 Maxxgrip, EXO+
Kierownica
G5 AL
Mostek
G5
Sztyca
G5 Adjustable Dropper
Siodełko
ERGON SM10 Enduro Comp
Kolory
carbon/ silver, grey/ orange
Rozmiar koła
29"
Rozmiary ram
S, M, L, XL
Waga
15,84kg
Cena
30 799 zł
Więcej informacji na stronie producenta CANYON, a tak my testowaliśmy nowego Strive CFR w Finale Ligure: