![]()
Zdjęcia w artykule Boris Beyer
W roku 2013 Fabien Barel (w towarzystwie którego testowaliśmy nowego Strive'a) dołącza do teamu Canyon i od tego momentu wszystko nabiera rozpędu. Rok później francuska legenda i updatowany Strive sięgają po zwycięstwo w EWS w Finale Ligure. To już wtedy Strive chował coś, co czyniło go wyjątkowym - Shapeshiftera, system umożliwiający zmianę geometrii roweru w czasie jazdy. Rok 2022 przynosi doszczętnie "przekopanego" Strive'a, w którym niemal każdy element został przeprojektowany tak, by uczunić z niego wyścigową bestię. Trailowe jeżdżenie i bikeparki zostawiono w Canyonie Spectralowi i Torque'owi. Strive oznacza grube enduro na poziomie zawodniczym.
![]()
![]()
Co my tu mamy?
Wydłużony reach, 63 stopnie nachylenia główki ramy, wydłużona baza kół, poprawiona sztywność idą w parze z Shapeshifterem (który zmienia kąty i wysokość suportu) i możliwością zmiany zasięgu poprzez wkładki w główce ramy.
Działanie Shapeshiftera (dwa tryby: Pedal Mode i Shred Mode) przekłada się na zmianę kąta główki ramy, kąta rury podsiodłowej i wysokość suportu i dość dobrze obrazuje to poniższy rysunek:
![]()
![]()
Patent ze zmianą zasięgu o +/-5 mm wygląda tak.
![]()
Skompresowany Shapeshifter w trybie Shred.
![]()
I rozprężony Shapeshifter w trybie Pedal.
![]()
I gustowna manetka do przejścia w nadprzestrzeń.
![]()
Jak działa to na żywo, opiszemy już w majowym wydaniu w naszym teście i wrażeniach z jazdy.
Całkowicie nowa rama
Nowy Strive to nowy Strive. Przekopano w nim dosłownie wszystko, łącznie z kształtem profili rur.
![]()
Ile Strive CFR ma skoku?
170 mm z przodu i 160 mm z tyłu.
Kto maczał swoje palce w nowym Strive CFR?
Przy pracach nad nowym Canyon Strive CFR "konsultacji" udzielali mistrz świata EWS - Jack Moir z CLLCTV Enduro Team i Fabien Barel, jako mentor. Całość prac nad nowym modelem zajęła 2,5 roku.
![]()
Czym różni się nowy Strive CFR od poprzednika?
Nowy Strive CFR jest, UWAGA! o 300 g cięższy, ale za to 25 % sztywniejszy od swojego poprzednika. Poprawa sztywności idzie tu w parze z lepszym anti-squatem i bardziej pionową rurą podsiodłową, rower więc lepiej podjeżdża, nie tracąc nic ze swoich umiejętności jazdy w dół.
Kategoria 4
Nowy Strive CFR należy do kategorii 4 wytrzymałości (enduro). Wyposażono go w tłumięce drgania gumowe osłony, kable lecą w piankowych osłonach wewnątrz ramy - czyli jest szybki i cichy. Dodatkowo mamy tu takie "gadżety" jak ogólnodostępny uniwersalny hak przerzutki i mocowany na dwie śrubki mały pojemnik na narzędzia i dętkę.
W gamie Canyon Strive znalały się TYLKO dwa modele:
najwyższy Canyon Strive CFR oraz
Canyon Strive CFR Underdog dla mniej wymagających zawodników (tutaj wciąż adresatami są osoby, które zamierzają się ścigać).
SPECYFIKACJA STRIVE CFR UNDERDOG
![]()
Rama
Canyon Strive CFR M147
Widelec
Fox 38 Performance Elite Grip2 (170mm)
Damper
Fox X2 Performance
Napęd
Shimano XT w/ SLX Cassette (10-51T)
Korby
Shimano XT (32T)
Hamulce
Shimano XT (203/203 mm)
Koła
DT Swiss EX511/ 370LN
Opony
Przód: Maxxis Assegai 2.5 Maxxgrip, EXO+
Tył: Maxxis Minion DHR II 2.4 Maxxgrip, EXO+
Kierownica
G5 AL
Mostek
G5
Sztyca
G5 Adjustable Dropper
Siodełko
ERGON SM10 Enduro Comp
Kolory
carbon/ silver, grey/ orange
Rozmiar koła
29"
Rozmiary ram
S, M, L, XL
Waga
16,04kg
Cena
24 499 zł
SPECYFIKACJA STRIVE CFR
![]()
Rama
Canyon Strive CFR M147
Widelec
Fox 38 Factory Grip2 (170mm)
Damper
Fox X2 Factory
Napęd
Shimano XTR w/ XT Cassette (10-51T)
Korby
Race Face Next R (32T)
Hamulce
Shimano XTR (203/203 mm)
Koła
DT Swiss EX511/ 350
Opony
Przód: Maxxis Assegai 2.5 Maxxgrip, EXO+
Tył: Maxxis Minion DHR II 2.4 Maxxgrip, EXO+
Kierownica
G5 AL
Mostek
G5
Sztyca
G5 Adjustable Dropper
Siodełko
ERGON SM10 Enduro Comp
Kolory
carbon/ silver, grey/ orange
Rozmiar koła
29"
Rozmiary ram
S, M, L, XL
Waga
15,84kg
Cena
30 799 zł
Więcej informacji na stronie producenta CANYON, a tak my testowaliśmy nowego Strive CFR w Finale Ligure:
![]()