Dołącz do czytelników
Brak wyników

Rowery

29 kwietnia 2020

NR 39 (Kwiecień 2020)

Define AL 160 Race 29"/27,5"

110

Wrażenia z jazdy

Zima w tym sezonie nie uraczyła nas śniegiem w Krakowie. Przekonany, że w pierwszych pasmach górskich, oddalonych zaledwie 30 km od Krakowa, panuje równie wiosenny klimat, co w mieście, postanowiłem wykonać jeden z testów nowej endurówki od NS Bikes.
Już pierwsze minuty wycieczki pokazały, że sucho na pewno nie będzie. Po stu metrach łańcuch zaczął wesoło piszczeć, ściągając błoto z tylnego koła. Define podjeżdża całkiem sprawnie jak na rower o bardzo zjazdowym charakterze, z kątem główki ramy wynoszącym dokładnie 63,8°. Nie ma mowy o targaniu w górę jak na rasowym XC, ale nie trzeba leżeć na kierownicy, by panować nad przednim kołem. Na bardziej płaskich odcinkach możemy dostosować amortyzację do terenu. Trzypozycyjny przełącznik w Fox DP X2 umożliwia szybką zmianę charakterystyki pracy dampera, co bez problemu zrobimy w czasie jazdy. Przy mocnym deptaniu na asfaltowych podjazdach można przyblokować przedni Fox 36 pokrętłem szybkiej kompresji. Rower dobrze utrzymuje prędkość na prostych i nie jest ociężały przy przyspieszaniu, na co zapewne mają też wpływ bardzo dobre koła, również ze stajni NS Bikes. Mimo słonecznej i ciepłej pogody okazało się, że pierwsza testowa wycieczka będzie należała raczej do tych mokrych. Powyżej 500 m n.p.m. w zacienionych miejscach zalegały jeszcze śnieg i tony błota, dodatkowo rozjeżdżonego przez lokalnych fanów off-roadu. Define jednak ani przez chwilę nie zaczął skamleć, że chce do domu. Napęd SRAM Eagle, mimo błotnych kąpieli, cały czas spisywał się znakomicie. Wreszcie po dłuższej jeździe grzbietem zdecydowałem, żeby przenieść się na kolejne pasmo. Losowo wybrana „pierwsza w prawo” okazała się najpierw krótkim singlem, a następnie typową kamienistą rąbanką. Szeroka kierownica pozwala dobrze zaprzeć się na stromych zjazdach, jednak może przysporzyć problemów przy manewrowaniu między drzewami. Tym razem udało mi się obić o drzewa przy jednym zjeździe oba łokcie. Para Fox DP X2 oraz Factory 36 tworzy świetny duet. Ani przez moment nie miałem zawahania, by zwolnić w trudniejszych sekcjach ścieżki. Szeroka kierownica i duże koło wymagają zdecydowanych reakcji kierownicą. Z jednej strony – trudno o pomyłki w bardziej nerwowych momentach, z drugiej – na ostrzejszych łukach chciałoby się, żeby rower reagował szybciej przy mniejszym wysiłku i ruchu rękami. Czy mniejsze tylne koło wpływa istotnie na prowadzenie? Zastosowanie takiego rozwiązania powinno mieć wymierny skutek przede wszystkim w ciasnych 
skrętach. Trudno jest jednoznacznie i obiektywnie stwierdzić, czy gra jest warta świeczki. Nie wziąłem ze sobą na podmianę koła 29”, a jedynie wtedy można by się przekonać o różnicy. Jednak o tym, jak rower prowadzi się w zakrętach, nie decyduje jedynie średnica koła. Define tnie łuki bardzo dobrze, a o słuszności mniejszego koła z tyłu mogą decydować tylko (albo aż) sekundy na zawodach. Jeżeli nie ścigasz się z czasem, raczej nie odczujesz kolosalnej różnicy.
 


1.  Na sesji zdjęciowej wszyscy cmokaliśmy, zachwycając się oryginalnym wykończeniem ramy oraz doborem kolorystyki dodatkowych elementów. Nie wiem, czy każdemu lakierowanie skojarzy się z żeliwną wanną, a dodatki z mosiężną armaturą, ale trzeba przyznać, że dbałość o wizualne zestawienie detali robi wrażenie i wreszcie kolorystycznie nawiązuje do Kashimy. Sielanka zakończyła się przy opinii na temat prowadzenia przewodów w „kanale” pod ramą. Tutaj pojawiły się zdania odmienne. 2. Mocowanie kabli pod dolną częścią ramy nie jest moim ulubionym rozwiązaniem. Tak, ułatwia to wymianę, wprowadza porządek, ale równocześnie utrudnia mycie z błota i naraża przewody na uszkodzenie przez wylatujące spod koła kamienie. Pytanie również, czy takie dodatkowe przetłoczenie rury nie zwiększa niepotrzebnie masy ramy.
 

Rozmiary: S, M (rozmiar testowany), L; * podana wartość nie uwzględnia 15 mm podkładek;
** masa roweru bez pedałów (www.rowerowawaga.pl), masa kół gotowych do jazdy

 

Define AL utrzymany jest w głównym nurcie geometrii enduro. Płaski kąt główki zapewnia bardzo dobre właściwości zjazdowe, zwłaszcza przy stromych odcinkach, a stroma podsiodłówka lepsze dociążanie przodu, dzięki czemu rower nie ma tendencji do podrywania przedniego koła na podjazdach. Nisko zawieszony suport zapewnia większą stabilność – jego położenie można regulować w zakresie 5 mm, obracając mocowanie dampera w ramie. Z jednej strony mniejsze koło z tyłu powinno poprawić skrętność, z drugiej nawet w rowerach z kołami 29” spotkaliśmy krótsze tylne trójkąty.

 


Wykres ramy Define na tle wybranych rowerów porównawczych dobrze o...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy