Dołącz do czytelników
Brak wyników

Artykuł sponsorowany

23 lipca 2019

Elektrolity – niedoceniany klucz do prawidłowego nawodnienia

301

Uczucie niemocy, zjawisko “ściany” i nagłe spadki siły to stany, które silnie powiązane są ze sportami wytrzymałościowymi. Znane są z pewnością każdemu sportowcowi, zarówno z treningu, jak i przede wszystkim, samych zawodów. Jak i czy w ogóle można temu zaradzić?

Proces pocenia się jest nieodłącznym elementem życia, koniecznym dla prawidłowej termoregulacji organizmu. Ma to szczególne znaczenie w trakcie wysiłku fizycznego, ponieważ wraz z przyspieszeniem pracy serca i wzrostem tempa metabolizmu, dochodzi do intensywnej produkcji ciepła. W odpowiedzi na te zmiany, prawidłowo funkcjonujący organizm, poprzez utratę wody obniża swoją temperaturę ciała. Razem z potem jednak, ciało pozbywa się nie tylko wody, ubożeje również poziom kluczowych dla organizmu elektrolitów i pierwiastków.  Dlatego też tak istotne jest ich świadome, regularne uzupełnianie w celu minimalizacji ryzyka odwodnienia i pogorszenia samopoczucia oraz poprawy zdolności wysiłkowej, a w konsekwencji – zachowania szeroko pojętego zdrowia.         

Pozornie mogłoby się wydawać, że spożycie wody to najistotniejszy czynnik determinujący prawidłowe nawodnienie organizmu. Okazuje się jednak, iż bez uzupełniania kompletu elektrolitów i pierwiastków śladowych wraz z węglowodanami - nawodnienie komórki nie jest po prostu możliwe. Picie samej wody podczas długotrwałego wysiłku może wręcz skutkować rozrzedzeniem i obniżeniem ciśnienia osmotycznego krwi.   Ponieważ, co istotne, wraz z potem oprócz wody tracone są liczne składniki mineralne i wbrew obiegowej opinii nie dotyczy to tylko: sodu, chloru, potasu, magnezu czy wapnia. Dzięki analizom składu potu wydzielanego w trakcie wysiłku fizycznego wiemy już bowiem, że powstałe deficyty nie ograniczają się jedynie do tak często wymienianej “złotej piątki” [1]. Również optymalna praca mięśni warunkowana jest zrównoważoną obecnością znacznie większej ilości minerałów i pierwiastków śladowych. Są one niezbędne dla procesów zachodzących w komórkach nerwowych oraz włóknach mięśniowych. Obecnie wiadomo także, że prawidłowa ekspresja DNA, a co za tym idzie rozwój i funkcjonowanie organizmu,  zależne jest od obecności blisko 60 pierwiastków śladowych. Jak sama nazwa wskazuje, występują one w organizmie w niewielkich ilościach, jednak mimo to - pełnią rolę niezwykle ważnych katalizatorów i regulatorów szeregu procesów biologicznych [2]. Proces nawodnienia jest zatem o wiele bardziej złożony i odbywa się już na poziomie komórkowym. Powiązany jest z metabolizmem angażując bardzo wiele, wzajemnie od siebie zależnych, elektrolitów oraz pierwiastków śladowych.
 


Jako iż pot zawiera dużo więcej niezbędnych minerałów, niż te obecne w większości popularnych elektrolitycznych suplementów sportowych - to ograniczona w nich liczba pierwiastków, ma umiarkowaną zdolność do maksymalizacji oraz utrzymania na optymalnym poziomie nawodnienia wraz z procesami metabolicznymi - gdyż są one zużywane przez pierwiastki, które po prostu  zostały pominięte.  Niezwykle istotna jest również współzależność pierwiastków – ich wzajemne  synergizmy i działania antagonistyczne - która wpływa na działanie każdego z nich. Aspekt ten jest niebywale często pomijany w rutynowej suplementacji. Zgodnie z opisanymi interakcjami pomiędzy minerałami i pierwiastkami śladowymi, wiadomo na przykład, iż przyjmowanie zbyt dużych dawek sodu - skutkować może obniżeniem poziomu wapnia, magnezu, potasu oraz cynku.  W konsekwencji, prowadzić to może do podwyższonego ciśnienia krwi i predysponować do chorób serca, a także wpływać negatywnie na wytrzymałość organizmu. Analogicznie, nadmiar magnezu - może prowadzić do braku równowagi manganu, sodu, ołowiu, fosforu oraz wapnia -  przyczyniając się tym samym do skurczów brzucha i problemów trawiennych [3]

Pod pojęciem elektrolitów rozumiemy roztwory jonów obdarzone ujemnym, bądź dodatnim ładunkiem elektrycznym, które rozpuszczają się w płynach ustrojowych organizmu (w pocie, krwi, płynie mózgowo-rdzeniowym). Ich prawidłowy poziom determinuje właściwe funkcjonowanie organizmu, a w szczególności prawidłową pracę układu nerwowego i mięśniowego. Zaburzenie gospodarki elektrolitowej istotnie wpływa na ilość płynów ustrojowych w organizmie oraz funkcjonowanie całego organizmu. Wśród najczęściej występujących symptomów niedoboru elektrolitów wymienia się: osłabienie, omdlenia i zawroty głowy – wbrew obiegowej opinii objawy te nie muszą być wcale związane z niedoborem glukozy, lecz właśnie z niedoborem niezbędnych minerałów. Ponadto odwodnieni, pozbawieni elektrolitów sportowcy, często doświadczają zatrzymania wody w organizmie, opuchnięć i obrzęków. Zaburzenie gospodarki elektrolitowej charakteryzuje się także wzrostem ciśnienia krwi, przyspieszoną bądź nierówną akcją serca, wychłodzeniem organizmu, bolesnością mięśni, przewlekłym zmęczeniem i niepokojem, depresją lub spadkiem wydolności [4]. Nieprawidłowy poziom elektrolitów bardzo często związany jest również z utratą koncentracji oraz większą podatnością na występowanie skurczy mięśni – a to w konsekwencji prowadzić może do kontuzji.

Co istotne, właściwe zaopatrzenie organizmu w elektrolity, znacząco przyczynia się do mniejszej zapadalności na infekc...

Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem

Przypisy