Dołącz do czytelników
Brak wyników

Rowery

12 lipca 2021

NR 51 (Lipiec 2021)

FUJI Jari Carbon 1.1

70

Wrażenia z jazdy

Pierwsze chwile na Jari wskazują, że rozmiarówka jest przesunięta w spektrum. Elka jest większa, niż się spodziewałem, ale to jest dość powszechne we współczesnych gravelach. Rower jest duży i długi, co jest kapitalną cechą na długich dystansach i kiedy kolarz ma już dość i chciałby włączyć autopilota. Jari ma go w standardzie. Stabilności jest aż nadto. Bez obciążenia można spiąć go wędzidłem na tyle, żeby był posłuszny, ale potrzeba schwycić baranka w dolnym chwycie i głęboko pochylać się w zakrętach. Połączenie tych przeciwstawnych cech wynika w dużej mierze z wysokiego przodu i bardzo szczególnej kierownicy. Jej kształt jest bardzo dyskusyjny i podczas jazdy w łatwym terenie, przy wystawianiu się na wiatr, jej dolny chwyt nie przydaje się do niczego. Ma jednak tę zaletę, że na kierownicy można zawiesić naprawdę szeroki sakwojaż. Pomiędzy klamkami zmieści się i namiot, i śpiwór, ale aerodynamika nie była brana pod uwagę przy jej projektowaniu. Przy wolnej jeździe opór powietrza nie jest wyczuwalny i duży skłon nad kierownicą pozwala bardzo dobrze przesunąć środek ciężkości w przód i naprawdę rżnąć single na plasterki. Super. Wielkość ramy i pozioma rura powodują też, że kompozytowa sztyca nie wystaje na tyle wysoko, żeby elastycznie brać na siebie uderzenia w tylną oponę. Dlatego przed zakupem trzeba dokładnie rozważyć, czy rower ma służyć ekspedycjom, czy szybkiej, kilkugodzinnej jeździe po szutrach i ścieżkach przetykanych asfaltowanymi pasażami. W pierwszym przypadku warto korzystać z zaleceń producenta, w drugim brałbym rozmiar mniejszy, pod warunkiem możliwości optymalnego wysunięcia sztycy. Rama z topowego kompozytu C15 ma specyficznie ukształtowany tylny trójkąt. Fuji twierdzi, że daje on aż 15 mm amortyzacji. Ja tego nie zauważyłem. Rama nie jest tępa, ale bez bagażu nie można powiedzieć o niej „podatna”. Nie można też powiedzieć tego o konstrukcji opon. Dopiero po spuszczeniu powietrza do 1,5 bara z przodu i 2,3 z tyłu WTB zaczęły ze mną współpracować i to bez wywijania w zakrętach i zbyt częstego dobijania. Mają sztywne ścianki boczne, dobry terenowy bieżnik dopasowany do szerokości (zmierzono 43 mm), ale… ogumienie w gravelu do przejażdżek solo i bez bagażu nie powinno ważyć po 700 g na koło. W jeździe bez bagażu Jari 1.1 nie jest dynamiczny, trudno w nim uzyskać satysfakcjonującą prędkość przelotową, a o rwaniu rytmu można normalnie zapomnieć. Wszystko, co powyżej, pokazuje niezbicie, że to wyprawowo-ekspedycyjny pojazd z wysokiej półki. Po obciążeniu sakwami przydaje się stabilność, dłuższe, mocniej obciążane rury stają się elastyczniejsze. Co więcej, do dużej ramy da się wpakować więcej bagażu. Zresztą Jari 1.1 pozwoli zamocować do ramy bagażniki, błotniki, a nawet poprowadzić przez widelec kabel do dynamo! Te ociężałe opony zniosą rypanie po tłuczniu z torowiska, a kierownica pozwoli włożyć pomiędzy klamki gigantyczny tobół.
 

POLECAMY

1. Torebka Bento dobrze zintegrowana z ramą wygląda bojowo i jest funkcjonalna do przewozu odpornych na wilgoć ładunków. Ale jest dość szeroka i podczas pedałowania na stojąco obciera o nogawki. 2. Na widelcu zalaminowano otwory montażowe do bagażników i uchwytów na akcesoria. Oprócz tego są miejsca na montaż bagażnika centralnego nad koło. Piękne nierdzewne przejściówki mocno schwycą pręty błotników. Wewnętrzne prowadzenie przewodów uwzględnia nawet przewód do dynama w piaście… Nie pominięto żadnego aspektu ekspedycyjnego. 3. Kierownica jest gięta po amerykańsku, szeroko i z rozmachem. Nie można zarzucić jej braku wygody, ale aerodynamika w dolnym chwycie nie była brana pod uwagę przy jej projektowaniu. 4. Koła są piękne i solidne, ale proste szprychy nie są towarem powszechnym na szlakach wypraw, do których zaprojektowano Jari. No chyba, że planujesz przejazd przez dziki zachód.

 

Rozmiary: XS/49, S/52, M/54, L/56 (rozmiar testowany), XL/58, XXL/61 cm; * mostek na -/+, podana wartość nie uwzględnia 20 mm podkładek; ** masa roweru bez pedałów (www.rowerowawaga.pl), 
masa kół gotowych do jazdy

 

Sześć rozmiarów stawia kupującego w komfortowej sytuacji osiołka, któremu w żłoby dano. Ale oprócz tego Jari jest nieodrodnym przedstawicielem gatunku, w żadnym z parametrów nie wybija się na tle szerokiej konkurencji. Jedzie zwyczajnie i steruje się nim tak jak każdym innym rowerem tej klasy. Ponad przeciętność wybijają się dwa parametry: ogon Jari jest dłuższy niż zwykle, a kąt podsiodłowy mniejszy. Pierwsza cecha przeszkadza dynamice skrętu, druga eksplozywności napędzania. Jednak w sumie wszystko brzmi jak przepis na udaną ekspedycję.

 


Mimo dużego rozmiaru projektantom udało się uzyskać godną zaufania platformę do mocnych obciążeń. Rower jest dzięki temu bardzo spoisty i nie poddaje się przy mocnym pedałowaniu. Jego sztywność rzuca się w oczy od pierwszego ruchu korbą oraz kierownicą i jest błogosławieństwem na trudnych trasach pokonywanych z dużym obciążeniem. Wykorzystają ją też dynamicznie i ostro jeżdżący na krótkich dystansach. Nie przystoi temu sztywność kół, a zwłaszcza przedniego.
 

Osprzęt

Rama: carbon C15 UHM | Przedni widelec: carbon C10 monocoque, carbonowa stożkowa rura sterowa | Koła: DT Swiss G1800 Spline 25 | Opony: WTB Resolute TCS Light 700x42C (501 g, dętka 163 g) | Korby: FSA Gossamer Pro 48/32 z. (175 mm) | Łożyska suportu: FSA 386 | Kaseta: Shimano CS-HG700-11 (11–34) 11-rz. | Łańcuch: KMC X11 | Przerzutka przód: Shimano GRX FD-RX810 | Przerzutka tył: Shimano GRX RD-RX810 | Manetki: Shimano GRX ST-RX810 | Hamulce: Shimano GRX RX810, tarcze Shimano SM-RT800 160 mm | Kierownica: Oval Concepts 325, 430/550 mm, zasięg 120 mm, głębokość 135 mm | Wspornik kierownicy: Oval Concepts 707, 90 mm | Łożyska sterów: FSA 1i1/8” – 1i1/2” | Wspornik siodełka: Oval Concepts 905 carbon, 27,2x350 mm | Siodełko: Oval Concepts X38

Zintegrowana z ramą torebka Bento jest łatwo dostępna. Wykonana z gumy i zapinana wodoodpornym suwakiem mieści sporo żeli itp., ale nie jest szczelna, ponieważ spód nie został zabezpie...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy