Wrażenia z jazdy
Seria Jari nie przywodzi na myśl sportowych skojarzeń. Gravele z tej serii to raczej rowery przygodowe, stworzone do podróży z sakwami i miarowego eksplorowania. Jari CX jest jednak pozycjonowany przez Fuji jako urządzenie do kolarstwa przełajowego. Podczas testu przekonaliśmy się, że kilka sprytnych zabiegów rozszerzyło jego funkcjonalność do poziomu nieznanego w typowych konstrukcjach cyclocrossowych. Sprawdzając, jak odbiegająca od standardów przełajowych konstrukcja poradzi sobie w wyścigowych warunkach, zabraliśmy Jariego na przełajową ustawkę w Krakowie i otwarty trening przed drugą rundą Pucharu Polski w Tokarni k. Kielc.
Czerwone literki CX na górnej rurze karbonowej ramy sugerują, że to maszyna stworzona do ścigania, jednak zajęcie miejsca sprawia, że w kierunku Jariego CX kieruję cieplejsze uczucia. Przy wzroście 184 cm i dużym zasięgu ramion sylwetka ridera nie jest przesadnie wyciągnięta i nawet 50-kilometrowe rundy potwierdzają komfortową pozycję. Rzadko spotykane gięcie kierownicy – lekko w przód i w dół – pozwala na obniżenie pozycji nadgarstków, ponieważ w przełaju jeździ się głównie w średnim chwycie. Już pierwsze zrywy spod świateł w drodze do rundy testowej potwierdzają, że Jari jest mistrzem sprintów. Generowane waty nie giną gdzieś pomiędzy włóknami kompozytu, przekazując całą pracę w koła. Wydatny, bo aż 40-milimetrowy stożek obręczy i płaskie szprychy aero dodatkowo potęgują wrażenie łatwości przyspieszania. W efekcie Fuji świetnie się wspina, chociaż za sprawą długiego przedniego trójkąta ramy wespół z wysoką główką ramy zdarza się mu oderwać przednie koło od ziemi. Na szczęście spora liczba podkładek pozwala na obniżenie wolantu. Warto poświęcić więcej czasu na dobranie odpowiedniego ustawienia, ponieważ w kolarstwie przełajowym niezwykle ważne jest równomiernie rozłożenie ciężaru pomiędzy przednie a tylne koło. W terenie Jari zachowuje się jak typowy gravel, jednak należy wziąć pod uwagę, że toczy się na niedopuszczonych przez UCI wzbogaconych grafenem Mezcalach o szerokości 35 milimetrów, na których wystartujecie tylko w kategorii „amator”. Jeśli masz licencję, zmień ogumienie na 33 milimetry lub szytki. Przełaje to agresywna jazda i ciasne agrafki, a tutaj Jari zdradza swój szutrowy genotyp, spokojnie i statycznie reagując na polecenia użytkownika. Do ostrej zmiany kierunku zmusimy go tylko wtedy, gdy zaufamy bieżnikowi opon i mocno pochylimy się do zakrętu z jednoczesnym wypchnięciem biodra. Warto podkreślić, że wspomniane wcześniej obręcze działają jak płat samolotu, nawet przy niskich prędkościach zaznaczając swą obecność wyczuwalnym ciągiem.
Geometria
Mikstura przygodowej geometrii ze szczyptą sportowej zadziorności dała niespotykany efekt. Jari CX jest przyjemnie sportowy, ale i łatwy w prowadzeniu, więc spodoba się początkującym zawodnikom, którzy potrzebują wszechstronnego roweru. Ogon jest krótki, reach nieco skromniejszy niż w poprzedniej przełajówce Fuji – modelu Altamira. Przykład Fuji pokazuje, jak ważne są mikroregulacje w postaci korekty wysunięcia siodełka i wysokości mostka. Stosując skrajne ustawienia, jesteśmy w stanie całkowicie zmienić charakter roweru.
Osprzęt
Rama: carbon C15 HM | Przedni widelec: carbon C15 HM | Koła: Vision 40 SC TLR (12x100 i 12x142 mm) | Opony: Vittoria Mezcal TLR G2.0 700x35C (443 g, dętka 126 g) | Korby: SRAM Rival 1x 40 z. (172,5 mm) | Łożyska suportu: SRAM DUB | Kaseta: SRAM PG1250 (10–36) 12-rz. | Łańcuch: SRAM Rival | Przerzutka tył: SRAM Rival eTAP AXS | Manetki: SRAM Rival eTAP AXS | Hamulce: SRAM Rival, tarcze SRAM Paceline 160 mm | Kierownica: Oval Concepts 310 Ergo, 420/440 mm, zasięg 87 mm, głębokość 140 mm | Wspornik kierownicy: Oval Concepts 313, 100 mm | Łożyska sterów: FSA 1i1/8” – 1i1/2” | Wspornik siodełka: Oval Concepts 300, 27,2x300 mm | Siodełko: Selle Italia X-LR Air Cross Light
Elektronicznym przerzutkom mówimy zdecydowane TAK! Rival AXS zmienia biegi bez chwili zawahania się, w każdych warunkach, niezależnie od tego, czy właśnie przepychamy sztywny podjazd, czy pędzimy w dół po korzennym dywanie. Elektronika pozwala nam się skupić tylko na pozycji w wyścigu, bez przejmowania się ilością błota i piachu obecnego na rundzie, które skutecznie zapchają nam pancerze, unieruchamiając napęd. To także brak linek, które w warunkach polskiego sezonu przełajowego szybko dokonają żywota. Rozpiętość przełożeń pozwoli obskoczyć rundę w Beskidach, bez bólu mięśni, a wspólny trening z kielecką grupą przełajową pokazał, że 40-zębowa tarcza z przodu pozwala utrzymać się w peletonie. Niewątpliwym „gejmczejndżerem” w specyfikacji Fuji są koła Vision, fenomenalnie wyglądają, jeszcze lepiej jeżdżą i są lekkie. Wątpliwości mogę zgłosić jedynie do wąskiej obręczy, ale przecież mówimy o przełajach, gdzie szerokość ogumienia limitowana jest przepisami. Na pochwałę zasługuje kompaktowa i świetnie leżąca w dłoniach kierownica, z delikatną 20-milimetrową flarą. Siodełko to sprawa indywidualna, jednak subiektywnie Selle Italia X-LR Air Cross Light jest wygodne i zapewnia komfort podczas dynamicznego wskakiwania na rower. Warto dodać, że rama jest kompatybilna z elektroniką Shimano, oferując schowek na centralkę Di2 w głównym trójkącie ramy.
Wydatny stożek karbonowych obręczy Vision nie tylko świetne wygląda, rozprawiając się z oporem aerodynamicznym, ale, jak twierdzą przełajowcy, wysoka obręcz trudniej zapada się w błocie i lepiej radzi sobie na piasku. Prezentowany zestaw kół to bardzo mocny punkt specyfikacji Fuji, gdy weźmiemy pod uwagę cenę testowanego modelu. Przedni widelec i tylny trójkąt ramy według danych producenta pomieszczą 45-milimetrową oponę 700c, a przy seryjnej szerokości ogumienia oferują nieograniczony niemalże prześwit. Proste i smukłe linie ramy mają jeszcze jedną zaletę – błoto nie gromadzi się w zagłębieniach i łatwiej je usunąć na myjce.
Charakterystyczne esowate wygięcie rurek podsiodłowych to nie tylko efekt fantazji projektantów, tylny trójkąt ugina się o 15 milimetrów. Na zdjęciu widoczne są także otwory montażowe błotnika oraz, co niespotykane w przełajówce, mocowania na bagażnik.
Piankowa poduszeczka naklejona na spodzie górnej rury nie jest wyłącznie wyróżnikiem przełajowej wersji Jariego. Posiadają ją wszystkie modele. Prezentowane rozwiązanie łagodzi nieco dyskomfort podczas noszenia roweru na ramieniu.
Prosty i skuteczny (oraz lekki) chainring spełnia swoją funkcję, podczas testów łańcuch ani razu nie spadł z zębatki. Wkręcane miski suportu w standardzie BSA docenimy, gdy przyjdzie nam serwisować rower po sezonie. Dla zwolenników napędów 2X przewidziano montaż przerzutki, ale uwaga – tylko z mocowaniem Braze On.
Masa
8650 gramów– tyle pokazała nasza redakcyjna waga i przyjmujemy ten wynik z zadowoleniem. Uśmiech zadowolenia na twarzy redaktora odpowiadającego za dział techniczny, Pawła, wywołało również ważenie kół – w tej klasie cenowej w bezpośrednim porównaniu trudno znaleźć lżejszy zestaw. Szukając w redakcyjnym archiwum odpowiedników dla zestawu Vision, sięgnęliśmy po koła gravelowe. Zestaw z Liva Devote'a okazał się lżejszy, jednak przy nieporównywalnie wyższej cenie roweru. Analizując masy Fuji, pamiętajmy, że rama ma dwa mocowania na bidony i komplet otworów montażowych do błotników i uwaga (!) tylnego bagażnika!
Sztywności
Fuji okazał się niekwestionowanym liderem, jeśli chodzi o sztywność boczną ramy. Wyniki pomiarów napędzania wykraczają daleko poza testową medianę, co zaskakuje, ponieważ rama ma smukły i minimalistyczny design, bez masywnych przekrojów rur. Pomiar sztywności sterowania wykazał nieznaczną wiotkość układu widelec–kierownica – jednak wciąż o dwa punkty powyżej średniej. Sztywność boczna zestawu kół również imponuje. Uśredniona wartość uzyskana w labie „bikeBoardu” to najlepszy wynik spośród badanych kół karbonowych.
Wykresy powstały na podstawie danych uzyskanych w laboratorium bikeBoard. W pomiarze precyzji sterowania im mniejsza wartość kąta skręcenia wyrażona w stopniach, tym większa sztywność układu kierowania/precyzja sterowania. W badaniu efektywności napędzania im wyżej na wykresie przebiega krzywa, tym lepiej, gdyż oznacza wyższą sztywność ramy, czyli efektywniejsze napędzanie. Na wykresach prezentujemy także wartości maksymalne i minimalne, jakie odnotowaliśmy w kategorii, do jakiej należy testowany rower, oraz wartości średnie ze wszystkich pomiarów w danej kategorii. Wykres sztywności bocznej kół prezentuje uśrednione wyniki pomiarów przedniego i tylnego koła na tle wszystkich zmierzonych przez nas zestawów kół z rowerów należących do danej kategorii, z uwzględnieniem ich wielkości oraz materiału obręczy. Na wykresie dodaliśmy linie trendu prezentujące, jakiej zmiany parametru sztywności należy oczekiwać wraz ze zmianą ceny roweru. Więcej o tym, jak testujemy, znajdziecie na: www.testy.bikeboard.pl/artykuly,szukaj,jak-testujemy
PODOBNE TYPY BIKEBOARDU
Canyon Inflite CF SL 8
18 267 zł
Wykaz różnic względem testowanego roweru:
| rower do kupienia tylko przez internet, cena zawiera koszt wysyłki | rama carbon CF SL | widelec Canyon FK0045 carbon CF | kąt główki/podsiodłowy: 72,2/73,5° | długość górnej rury: 562 mm | długość tylnego widelca: 425 mm | zasięg/wysokość ramy: 393/572 mm (M) | napęd SRAM Rival eTAP AXS 1x12 | przełożenia 40 i 10–36 z. | hamulce SRAM Rival AXS | koła DT Swiss CRC 1600 Spline (12x100 i 12x142 mm) | opony Schwalbe X-One Allround TLE 700x33C | kokpit Canyon H31 Ergocockpit CF | wspornik siodła Canyon SP0042 VCLS CF | siodło Selle Italia SLR Boost | masa: 8,24 kg (dane producenta)
Specialized Crux
15 400 zł
| rama carbon FACT 11r | widelec carbon FACT | kąt główki/podsiodłowy: 72,0/73,25° | długość górnej rury: 563 mm | długość tylnego widelca: 425 mm | zasięg/wysokość ramy: 388/582 mm (56 cm) | napęd SRAM Apex 1 1x11 | korby Praxis Alba | przełożenia 40 i 11–36 z. | hamulce SRAM Red AXS | koła Axis Elite Disc (12x100 i 12x142 mm) | opony Specialized Tracer Sport 700x33C | kierownica Specialized Shallow Drop | wspornik siodła Specialized Alloy | siodło Specialized BG Power Sport
Werdykt
Fuji umożliwia stawanie w szranki we wszystkich dyscyplinach, w których rower z barankiem może uczestniczyć, hołdując niepopularnej już idei all in one i tym samym… niwecząc wysiłki marketingowców usiłujących wmówić nam, że optymalną liczbę posiadanych rowerów należy zawrzeć we wzorze n+1 (gdzie n oznacza liczbę już posiadanych rowerów). Test potwierdził pełnowartościowy charakter przełajowego roweru startowego, jednak dopiero po wymianie opon na regulaminowe 33 mm. Z seryjnymi możliwe jest rozszerzenie kalendarza startów o letnie imprezy gravelowe, a po wsadzeniu jeszcze szerszych turystyka bez granic. Fuji łączy modelem Jari CX łączy, wydawać by się mogło, dwie przeciwstawne cechy, czyli sztywną i zwartą konstrukcję oraz komfort na dłuższym dystansie, za sprawą elastycznych tylnych widełek. Również cenowo trudno będzie znaleźć kontrofertę, ponieważ przeglądając cenniki karbonowych rowerów CX, ciężko trafić na model na zaawansowanych węglowych kołach i elektronicznym napędzie Rival AXS.
Cena: 17 325 zł | Advanced Sports, www.fujibikes.com