Dołącz do czytelników
Brak wyników

Rowery

13 czerwca 2019

NR 31 (Czerwiec 2019)

Fuji Rakan 1.1 XC

0 189

MASZYNA WYŁĄCZAJĄCA BŁĘDY

Wrażenia z jazdy


Długi rower. Mam tu na myśli zarówno rozstaw osi, długość górnej rury, jak i subiektywne wrażenie po zajęciu miejsca na siodełku. Plecy są rozciągnięte, kierownica dość nisko, miejsca na wygodne rozciągnięcie pleców jest całkiem sporo. Mimo że kąt rury podsiodłowej jest spory, na podjazdach Rakan preferuje niską kadencję i „przepychanie” korb. Do tego rodzaju pedałowania dobrze jest pochylić plecy i mocno złapać szeroką kierownicę. Ktoś w Fuji dobrze to przemyślał. Rozciągnięta, niska pozycja może budzić obawy co do bezpieczeństwa na stromych zjazdach. Nie ma się jednak czego obawiać – duże wyprzedzenie widelca, łagodny kąt główki ramy, krótki mostek i potężny rozstaw osi dają sporo pewności podczas napędzanej grawitacją jazdy. W zakrętach też szybko odczujemy, że rozstaw kół jest duży. Rower jedzie jak po szynach, do skrętu potrzebne jest mocne pochylenie, a do ostrej zmiany kierunku zdecydowane przełamanie oporu. Rakan nie jest mistrzem na krętych ścieżkach i ma mocną tendencję do wyjeżdżania na zewnątrz zakrętów. Wciskanie go na siłę w wiraże wiąże się z ryzykiem związanym z zamontowanymi oponami. Ikony to fajne gumy do lekkich, szybkich crossówek, jednak Rakan, mimo XC w nazwie, to bardziej rower szlakowy (trail). Zastosowane opony są lekkie i lekko się toczą, na suchym zapewniają dobrą trakcję, ale w ostrych zakrętach i na trawersach łatwo tracą przyczepność. Kończy się to mniej lub bardziej kontrolowanym poślizgiem i niezbyt doświadczonym rowerzystom może sprawić sporo kłopotów.

Amortyzacja modelu Rakan to czterozawiasowe zawieszenie tylnego koła z charakterystycznym M-linkiem, czyli zawiasem w połowie długości tylnego widelca. Działa to bardzo skutecznie, uniezależniając napęd od sił generowanych przez pedałowanie i hamowanie. Niewielki skok wymusił takie zestrojenie zawieszenia, aby nierówności były tłumione, ale niepołykane bez śladu. Inaczej mówiąc, cały czas czujemy, po czym jedziemy. Jak w dobrym turystycznym bucie. Przedni amortyzator, niestety, odstaje jakością pracy od tylnego zawieszenia. Przy miękkim ustawieniu mocno nurkuje i bardzo łatwo „zatyka się”. Gdy ustawimy go twardo, żeby ograniczyć nurkowanie, nie wykorzystuje całości skoku. Zmniejszenie tłumienia odbicia skutkuje z kolei nerwową jazdą. Znalezienie w miarę satysfakcjonującego ustawienia będzie oznaczało spory kompromis i raczej trudno liczyć na idealne zgranie charakterystyki tyłu i przodu.

 

1. M-link w całej okazałości. Nie dość, że bardzo dobrze działa, to jeszcze zapewnia dobrą sztywność tyłu. Niski przekrok ramy wymusił zastosowanie rozbudowanego wzmocnienia na łączeniu z rurą podsiodłową.

 

2. Nawet niewielkie błoto skutecznie zapycha zamontowane w Rakanie opony. Trzeba jednak przyznać, że w suchych warunkach i na prostszych trasach są szybkie i skuteczne. Zestaw (opona obręcz) jest też gotowy do konwersji na bezdętkę. 

 

Geometria

12 599 zł | Advanced Sports Europe www.advancedsports.eu 

 Rozmiary: M/17”, L/19” (rozmiar testowany), XL/21”; * podana wartość nie uwzględnia 20 mm podkładek; ** masa roweru bez pedałów (www.rowerowawaga.pl), masa kół gotowych do jazdy

 

W geometrii rzuca się w oczy przede wszystkim długa górna rura i rozstaw osi. Kąty ramy są typowe dla rowerów szlakowych. Pozostałe wymiary też raczej nie odbiegają od kanonu stosowanego w rowerach o takim przeznaczeniu.

 

SZTYWNOŚCI


Pomiary wykazały, że przód Fuji jest nieco sztywniejszy niż porównywanych rowerów. Podejrzewamy, że to głównie zasługa masywnego widelca, bo samo przednie koło nie wypadło najlepiej. Tył okazał się bardziej sztywny niż w rowerach referencyjnych, choć różnica wyraźnie maleje wraz ze wzrostem przełożonej siły. Inaczej mówiąc, w większości sytuacji Rakan będzie marnował mniej energii niż porównywalne rowery. Dopiero gdy trzeba będzie naprawdę mocno depnąć, sytuacja się wyrówna, ba, niektóre porównywane rowery będą spisywać się nieco lepiej.

 

Wykresy powstały na podstawie danych uzyskanych w laboratorium bikeBoard. W pomiarze precyzji sterowania im mniejsza wartość kąta skręcenia wyrażona w stopniach, tym większa sztywność układu kierowania/precyzja sterowania. W badaniu efektywności napędzania im wyżej na wyk...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy