Dołącz do czytelników
Brak wyników

Rowery

16 czerwca 2020

NR 40 (Czerwiec 2020)

Giant XTC Advanced SL 29 1

28

Wrażenia z jazdy

Górskie ścieżki, po jakich uwielbiamy pędzić, na szczęście nie zawsze składają się z dwumetrowych dropów i kamiennego bałaganu. Szybkie single i leśne dukty mogą dostarczyć równie dużej porcji wrażeń, zwłaszcza gdy możemy po nich nie tylko szybko zjeżdżać, lecz też błyskawicznie się wspinać. 
Mimo posiadania od dawna roweru z pełnym zawieszeniem i dużym skokiem, kilka lat temu postanowiłem wrócić do jazdy hardtailem. Wycieczka, trening czy zawody w górach to przecież nie tylko jazda w dół, ale w połowie również wspinaczka w górę. Na łatwych trasach hardaile zyskują dzięki masie i sztywności. 
XTC Advenced nie jest raczej rowerem na wycieczki. Chyba że wycieczki opierają się na mapie segmentów na Stravie i zdobywaniu kolejnych „KOM-ciów”. Nie ma litości. Na tym rowerze albo musisz pędzić, albo na niego nie wsiadasz. Bujanie się wyścigowym bolidem jest po prostu obciachem. 
Na podjazdach ten rower jest jak mocno napompowana piłka – lekki i twardy. Nie odbija się jak footbolówka, ale jeśli masz ochotę się wybić i polecieć, to proszę bardzo. Podjazdy są bardzo płynne i nawet na stromiznach nie trzeba walczyć o zachowanie trakcji przedniego koła. Mostek nie jest zbyt długi, ale kąt główki jest dość stromy i wynosi dokładnie 69,7°. To, jak przy takim kącie główki będziemy czuć się na zjazdach, będzie zależeć od tego, jak wysoko będą nasze cztery litery. Jeżeli wizja katapulty jest stresująca, zawsze można sprzedać kilka rzeczy z domu i kupić lekką regulowaną sztycę – zdrowie w końcu jest najważniejsze. Ja, będąc wzrostem w dolnym zakresie testowanego rozmiaru, nie musiałem windować siodełka i tym samym nie czułem specjalnego zagrożenia na zjazdach. 
Rama roweru wyróżnia się masą – waży jedynie 900 gramów. Giant dodatkowo czaruje nas tym, że każdy egzemplarz ramy jest wykonywany z konkretnym układem włókna węglowego, który zależy od rozmiaru ramy. Dodatkowo stosowana jest technologia Carbon Nanotube Technology (CNT), czyli mikroskopijny polimer dodawany do żywicy. Cząsteczki CNT, działając, wzmacniają warstwy kompozytów, dzięki czemu ramy są o 14% odporniejsze na uderzenia niż ramy bez tego polimeru. Nie wiem, czy dodają tam też powietrze ze sprężarki, ale czuć, że to, co masz między kołami, jest bardzo lekkie i sztywne. 
 Na samej ramie się nie pojedzie – warto przykręcić choć koła. Od Gianta dostajemy piasty DT Swiss i karbonowe obręcze kół. W pomiarach laboratoryjnych koła nie wypadają może wybitnie, ale testowałem je wcześniej niż nasz stół tortur i wrażenia są dużo lepsze, niż pokazują to wykresy. Moja waga startowa orbituje w okolicach 63 kg. Osoby o dużo większej masie mogą być mniej zadowolone. 
Ja wycinałem zakręty tym rowerem z prawdziwą przyjemnością. Przednie koło z ramą łączy Rock Shox Sid Select+ i to całościowo tworzy zestaw do dobrego sterowania. W końcu przez nieprecyzyjne sterowanie drzewa przeważnie szybciej nas „znajdują”, czego przecież nie chcemy. 
Kiedy przejechałem już wystarczającą liczbę kilometrów na Giancie, wskoczyłem na mojego hardtaila. Mimo że nie jest to sprzęt najnowszy, to w dniu premiery również jako karbonowy ścigacz mógł się chwalić, że nie jest byle jakim rowerem. Przy pierwszym zjeździe zatrzymałem się po kilkuset metrach i zacząłem sprawdzać, czy nie odkręciło mi się koło. Przód roweru w zakrętach był dziwnie giętki. Może widelec się odkręcił? Nie. Może coś z ciśnieniem nie tak? Nie. No cóż… pojeździłeś chłopie wcześniej na dobrym sprzęcie i musisz z powrotem przywyknąć do tego plastelinowego przodu w swoim rowerze. Nie ta klasa, panie. 
 


1.  Koła w standardzie boost – przód 15x110, tył 12x148 mm. Piasty DT Swiss DT 360 i karbonowe obręcze Giant XCR 1 Tubeless. 2. Węzeł podsiodłowy to przykład finezji konstruktorów ramy. 3. Dodatkowy otwór w ramie daje możliwość kulturalnego przeciągnięcia przewodu, np. do regulowanej sztycy.
 

Rozmiary: S, M (rozmiar testowany), L, XL; * podana wartość nie uwzględnia 22 mm podkładek;
** masa roweru bez pedałów (www.rowerowawaga.pl), masa kół gotowych do jazdy

Niska i mocno wyciągnięta w przód pozycja to wynik zarówno wzajemnej relacji wysokości i długości ramy jak również bardzo nisko zawieszonego kokpitu. Do tego bardzo króki tylny trójkąt i...

Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem

Przypisy