Dołącz do czytelników
Brak wyników

Rowery

14 czerwca 2021

NR 50 (Czerwiec 2021)

GT Zaskar LT Expert

0 139

Wrażenia z jazdy

Geometria wymusza przyjęcie pozycji jak w nowoczesnych rowerach ścieżkowych i lekkich endurakach. Kierownica jest szeroka, przednie koło wywalone daleko do przodu, miejsca za kokpitem jest dużo, a siodełko przesunięte do przodu nad oś suportu. Właściwie przez cały czas testu łapałem się na tym, że chyba zablokowałem wahacz. Przy czym Zaskar jest dowodem na to, że idea roweru All Terra – była właściwa w latach 90. ubiegłego wieku i pozostaje aktualna do dziś. Pewnie nie zgodzi się ze mną paru krosiarzy, ale filozofia wyznawana przez środowisko XC na początku XXI wieku była aberracją stworzoną na chorych zasadach wyścigów XC po szutrówkach. Zaskar LT na podjazdach jest nieodrodnym hardtailem, tył jest i twardy i sztywny bocznie. Efektywnością podjazdową dorównują mu wyłącznie fulle, których cena wzbogacona jest o co najmniej dwójkę z przodu metki. Dynamikę przyśpieszeń bardzo skutecznie zabija pancerne i mięsiste ogumienie. Zastanawiamy się skąd, bierze się takie dętki. W wolnej sprzedaży nie ma tak ciężkich.
Pozycja podjazdowa bardzo pomaga w pokonywaniu trudności technicznych nawet na stromych podjazdach. Zaskar jest łatwy w prowadzeniu i ułatwia ułożenie środka ciężkości i oprócz grawitacji niewiele jest przeszkód, które mogą go zatrzymać. Opony gryzą jak złe, szeroka kierownica ułatwia zachowanie balansu, a długi ogon dociska koło napędowe nawet przy pedałowaniu na stojąco. Widelec ma blokadę skoku i choć w fulach ta cecha jest dla mnie zbędna, w Zaskarze często z niej korzystałem, bo łatwo wyzwolić moc na stojąco.
 

POLECAMY

 1. Bardzo ładne są te korby SRAM, a o brak prowadnicy nie ma się co martwić, hamulec wózka i profil zębatki WSW robią swoje i w ciągu całego testu łańcuch nigdzie się nie wybierał.
2. Rama jest prosta, ale, jak widać, ładne formowanie pozwala oku zatrzymać się z lubością. Zwracam też uwagę na porządek w kokpicie.
3. Kaseta NX jest ciężka i ma mniejszy zakres przełożeń niż inne Eagle, ale nam tego dziesięciozębnego trybu nie żal. Jedenastka jest w tym rowerze wystarczająco szybka.
4. To jest jedyna część ramy, która przypomina pierwsze Zaskary używane w DH i na których skakał Hans Rey. W tych wczesnych wersjach wszystkie rurki były zespawane i wzmocnione wielgachną blachą. W nowym Zaskarze LT rurki podsiodłowe są niezależne i zawieszone jak hamak. Nie, nic nie buja, ale nużące drgania wysokiej częstotliwości są odseparowane od jadącego.


Ale nie czarujmy się, to nie jest rower do podjeżdżania, choć się do tego nadaje. Błysk w oku pojawia się na krętych singlach, zadowolenie przybywa wraz z falowaniem ścieżki w pionie, a przełykanie śliny na bandach. Rozstaw kół, a zwłaszcza bardzo poprawna jak na fulla enduro (tak, wiem, że to jest HT), geometria przodu (kąt główki, zasięg ramy i ciąg widelca) pozwalają bardzo szybko wchodzić w łuki i utrzymać zadany promień. Znakomicie trzymają klocki boczne opon, ale trzeba się odważnie przechylać. Mnóstwo miejsca za kierownicą ułatwia dozowanie docisku pomiędzy przednim i tylnym kołem. Zaskar LT jest niepowstrzymany – nawet w błocie o konsystencji majonezu. Rower się ślizga przodem i tyłem, ale daje się kontrolować i sprawia to niesamowitą radość. Tego RS na goleniach 35 znamy już z budżetowych fulli, ale po raz pierwszy z czystym sumieniem możemy opisać jego działanie jako adekwatne – nie tylko ze względu na cenę, ale i potrzeby ścieżkowego hardtaila. Jest spoisty w zakrętach, ułatwia odnalezienie przyczepności i sterowanie. Nie jest pluszaczkiem, ale koresponduje z tym, co robi tylne koło. W trudnych sytuacjach daje wsparcie i nie dobija, a jego tłumienie pozwala atakować przeszkody na prędkości. Bardzo niepozorny, a robi robotę.
 

Rozmiary: S, M, L (rozmiar testowany), XL; * podana wartość nie uwzględnia 35 mm podkładek;
** masa roweru bez pedałów (www.rowerowawaga.pl), masa kół gotowych do jazdy

 

Jeśli macie w pamięci HT allmountain sprzed dwóch czy pięciu lat, to musicie wiedzieć, że geometria Zaskara LT oznacza całkiem nową erę. Wyznaczają ją potężny rozstaw kół, kąt główki bez przecinków 66° i zasięg ramy. Takie parametry zapewniają wyłącznie fulle nie starsze niż dwa lata (i to tylko od postępowych producentów) albo niszowe marki produkujące hardtaile ścieżkowe, takie jak np. Cromag. I zakręca to obłędnie, dodaje odwagi, skacze i ląduje nie gorzej niż fulle za „dychę więcej”. Siedzi się głęboko w rowerze, pomiędzy kierownicą a osią tylnego koła jest mnóstwo miejsca, co pozwala bardzo precyzyjnie balansować pomiędzy poślizgami przedniego i tylnego koła. Kąt główki zachęca do głębokich przechyłów na płaskim i ratuje sterowanie na ściankach. Kąt podsiodłowy wypycha bardzo daleko biodra w przód, dzięki czemu Zaskar LT pozwala wyzwolić energię w czasie pedałowania pod stromizny.

 


Przód jest sztywny tak, jak potrzeba, a oprócz ramy doskonałą robotę robi wideł z serii „35”. Średnia sztywność boczna tyłu zawyżona jest parametrami bardziej zwartej ramy Kony sprzed kilku lat i tylko ciut młodszego Krossa. Aktualni konkurenci są co najmniej porównywalni.
 

Osprzęt

Rama: aluminium | Przedni widelec: Rock Shox 35 Gold RL, aluminiowa stożkowa rura sterowa (2311g) | Koła Piasty / Obręcze: Formula DC-511 i DC-1248 (15x110 i 12x148 mm) / WTB ST i30 TCS 2.0 | Opony: Maxxis Minion DHF EXO TR 29x2.5WT / Maxxis Minion DHR II 29x2.4WT  (1074/1028 g, dętka 341 g) | Korby: SRAM NX Eagle 32 z. (175 mm) | Łożyska suportu: SRAM NX Eagle | Kaseta: SRAM SX Eagle 
PG-1210 (11–50) 12-rz. | Łańcuch: SRAM NX Eagle | Przerzutka tył: SRAM NX Eagle | Manetki: SRAM NX Eagle | Hamulce: Shimano MT401/MT400, tarcze Shimano SM-RT56 180/160 mm | Kierownica: GT AllTerra, 780 mm | Wspornik kierownicy: GT, 50 mm | Łożyska sterów: FSA No.42 1i1/8”-1i1/2” | Wspornik siodełka: TranzX Dropper 125 mm, 31,6 mm | Siodełko: Fabric Scoop Sport Shallow 

W pierwszej chwili może razić brak wodotrysków. Ale po pierwsze: mamy rok 2021 i wszyscy podnieśli ceny; po drugie: zastosowany osprzęt jest zwykły, ale bardzo dobrze dopasowany do naturalnego habitatu tej maszyny. Widelec to „tylko” 35...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy