Jak wybrać fulla XC racing

PORADNIK KUPUJĄCEGO

Rowery Poradnik kupującego

Czas, kiedy na trasach XC niepodzielnie królowały hardtaile, wyraźnie mija. Niska masa i ogólnie pojmowana zwartość konstrukcji, przekładająca się na wyższą sprawność i manewrowość, coraz częściej przegrywają z przewagą, jaką zapewnia pełne zawieszenie na zjazdach i najtrudniejszych odcinkach, w które obfitują współczesne trasy XCO. Postęp technologiczny sprawia, że efektywność fulli XC stale rośnie i przewagi hardtaili stają się coraz mniej odczuwalne, szczególnie dla amatorów, którzy bardziej niż zawodowcy doceniają także komfort jazdy.

 

Każdy medal, nawet olimpijski, ma oczywiście dwie strony. Rewersem są znacznie wyższe koszty roweru z pełnym zawieszeniem, najpierw zakupu, zwłaszcza jeżeli nie chcemy się godzić na kompromisy w wyposażeniu, a potem eksploatacji takiego roweru. Interwały serwisowe dla amortyzatorów Fox i Rock Shox zaczynają się od godzin, a koszt przeglądu wraz z materiałami może wynieść nawet parę stów dla jednego amortyzatora. W fullu trzeba to pomnożyć przez dwa, a dochodzą jeszcze koszty wymiany łożysk wahacza, które przy intensywnej eksploatacji w trudnych warunkach mogą wymagać wymiany nawet raz w sezonie.

 


Na kolejnych stronach prezentujemy dziewięć rowerów XC z pełnym zawieszeniem. Ich cena jest porównywalna do Scalpela HT, którego test mogliście przeczytać na wcześniejszych stronach. Wśród wybranych modeli specjalnie znalazł się także Scalpel z pełnym zawieszeniem, aby na podstawie tej przykładowej pary można było prześledzić najistotniejsze różnice w obu typach rowerów. Artykuł ten powstał wyłącznie na podstawie danych pochodzących z oficjalnych materiałów producentów. Metodę wybraliśmy z rozmysłem, bo pozwala samodzielnie dołączyć do porównania także inne modele, nie tylko wybrane przez nas.

 

My wskazujemy najważniejsze cechy i aspekty, na które powinien zwrócić uwagę kupujący. Na podstawie testów i doświadczeń zebranych przez wiele lat udało nam się porównać geometrię i opisać, jak jej parametry wpływają na konkretne zachowania rowerów w czasie jazdy i czym mogą się różnić porównywane tu pojazdy. Chociaż bazowaliśmy tylko na sprawdzonych źródłach producentów, to i tak wielokrotnie weryfikowaliśmy uzyskane dane, wyłapując błędy i nieścisłości. Systematyzowaliśmy je, dopytując indywidualnie o brakujące dane lub uzupełnialiśmy je na podstawie zasobów informacji pozyskanych w trakcie testowania realnych produktów.

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Geometria

Nowoczesna technika jazdy enduro/all-mnt wymaga zdecydowanego balansu ciałem dla zmian ułożenia środka ciężkości. Wyraźnie wspomaga to sterowanie współczesnym rowerem, czyniąc jazdę efektywniejszą. Jest to możliwe dzięki zapewnieniu odpowiedniej ilości miejsca pomiędzy siodłem a kierownicą. Rozwiązaniem tej kwestii jest zwiększanie zasięgu ram (reach'u). W odpowiedzi na ciągły wzrost trudności tras wyścigów XCO projektanci inspirują się rozwiązaniami sprawdzonymi w „cięższych” kategoriach i geometria „crosscountrówek” także ewoluuje.

 

Z danych zgromadzonych w naszej bazie wyliczyliśmy, że w latach 2016–2018 średnia wartość zasięgu w wyczynowych hardtailach i fullach XC 29” dla rozmiaru L wynosiła 438 mm. Przez kolejne trzy lata wzrosła do 454 mm, a w tej prezentacji średnia osiągnęła 464 mm [F]. Przy czym w Giantcie i Scotcie, najnowszych konstrukcjach, które dopiero co miały swoje premiery, wartość ta przekracza 470 mm. Pół metra, jakie deklaruje NS Bikes, można by uznać za horrendum, gdyby nie fakt, że chłopaki z Gdańska od lat projektują świetne rowery grawitacyjne i dobrze znają najnowsze trendy.

 

Oceniając geometrię, żadnego wymiaru nie należy rozpatrywać pojedynczo. Wydłużony przód ramy pozwala bezkarnie użyć mniejszego kąta główki ramy 67–67,5° [A] i umożliwia osiągnięcie zwiększonego rozstawu osi [C]. W sumie takie zmiany dają duży handicap na tru...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów



Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!

Przypisy