Każdy medal, nawet olimpijski, ma oczywiście dwie strony. Rewersem są znacznie wyższe koszty roweru z pełnym zawieszeniem, najpierw zakupu, zwłaszcza jeżeli nie chcemy się godzić na kompromisy w wyposażeniu, a potem eksploatacji takiego roweru. Interwały serwisowe dla amortyzatorów Fox i Rock Shox zaczynają się od godzin, a koszt przeglądu wraz z materiałami może wynieść nawet parę stów dla jednego amortyzatora. W fullu trzeba to pomnożyć przez dwa, a dochodzą jeszcze koszty wymiany łożysk wahacza, które przy intensywnej eksploatacji w trudnych warunkach mogą wymagać wymiany nawet raz w sezonie.
Na kolejnych stronach prezentujemy dziewięć rowerów XC z pełnym zawieszeniem. Ich cena jest porównywalna do Scalpela HT, którego test mogliście przeczytać na wcześniejszych stronach. Wśród wybranych modeli specjalnie znalazł się także Scalpel z pełnym zawieszeniem, aby na podstawie tej przykładowej pary można było prześledzić najistotniejsze różnice w obu typach rowerów. Artykuł ten powstał wyłącznie na podstawie danych pochodzących z oficjalnych materiałów producentów. Metodę wybraliśmy z rozmysłem, bo pozwala samodzielnie dołączyć do porównania także inne modele, nie tylko wybrane przez nas.
My wskazujemy najważniejsze cechy i aspekty, na które powinien zwrócić uwagę kupujący. Na podstawie testów i doświadczeń zebranych przez wiele lat udało nam się porównać geometrię i opisać, jak jej parametry wpływają na konkretne zachowania rowerów w czasie jazdy i czym mogą się różnić porównywane tu pojazdy. Chociaż bazowaliśmy tylko na sprawdzonych źródłach producentów, to i tak wielokrotnie weryfikowaliśmy uzyskane dane, wyłapując błędy i nieścisłości. Systematyzowaliśmy je, dopytując indywidualnie o brakujące dane lub uzupełnialiśmy je na podstawie zasobów informacji pozyskanych w trakcie testowania realnych produktów.
Geometria
Nowoczesna technika jazdy enduro/all-mnt wymaga zdecydowanego balansu ciałem dla zmian ułożenia środka ciężkości. Wyraźnie wspomaga to sterowanie współczesnym rowerem, czyniąc jazdę efektywniejszą. Jest to możliwe dzięki zapewnieniu odpowiedniej ilości miejsca pomiędzy siodłem a kierownicą. Rozwiązaniem tej kwestii jest zwiększanie zasięgu ram (reach'u). W odpowiedzi na ciągły wzrost trudności tras wyścigów XCO projektanci inspirują się rozwiązaniami sprawdzonymi w „cięższych” kategoriach i geometria „crosscountrówek” także ewoluuje.
Z danych zgromadzonych w naszej bazie wyliczyliśmy, że w latach 2016–2018 średnia wartość zasięgu w wyczynowych hardtailach i fullach XC 29” dla rozmiaru L wynosiła 438 mm. Przez kolejne trzy lata wzrosła do 454 mm, a w tej prezentacji średnia osiągnęła 464 mm [F]. Przy czym w Giantcie i Scotcie, najnowszych konstrukcjach, które dopiero co miały swoje premiery, wartość ta przekracza 470 mm. Pół metra, jakie deklaruje NS Bikes, można by uznać za horrendum, gdyby nie fakt, że chłopaki z Gdańska od lat projektują świetne rowery grawitacyjne i dobrze znają najnowsze trendy.
Oceniając geometrię, żadnego wymiaru nie należy rozpatrywać pojedynczo. Wydłużony przód ramy pozwala bezkarnie użyć mniejszego kąta główki ramy 67–67,5° [A] i umożliwia osiągnięcie zwiększonego rozstawu osi [C]. W sumie takie zmiany dają duży handicap na tru...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
- Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
- Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
- ...i wiele więcej!