Chciałbyś dowiedzieć się więcej? Koniecznie przeczytaj artykuł: Prosta czy gięta? Jak dobrać kierownicę MTB
1999 – system bezdętkowy UST i skręcane chwyty kierownicy
Para francuskich firm – Mavic i Hutchinson zaproponowała pierwsze rozwiązanie bezdętkowe UST – w odróżnieniu od obecnie stosowanych rozwiązań z mleczkami, które pojawiły się dopiero w 2001 roku, patent Mavica uszczelniał się z oponami Hutchinsona kompletnie na sucho i bez kompresora. Wymagał specjalnych obręczy bez otworów na nyple i opon o grubych ściankach i ściśle przylegających stopkach. System się nie przyjął, bo opony były ciężkie, opłaty licencyjne wysokie, a dostępność kół ograniczona, ale zainspirował innych do lepszego rozwiązania tego problemu.
Obracające się chwyty były zmorą MTB, zwłaszcza przy jeździe w deszczu, do czasu, kiedy ODI opracowało patent Lock-On z metalowymi obejmami, pewnie mocującymi je do kierownicy. Dzięki nim dziś nikt już nie pamięta licznych technik z mocowaniem tradycyjnych gumowych chwytów na spreju do włosów czy oplatania drucikiem nierdzewnym i mozolnego zdejmowania z kompresorem lub wodnymi iniekcjami. W 1999 roku nowince nie wróżono długiej przyszłości z racji ceny – odpowiednika obecnych 120 zł, zauważalnie wyższej niż uznanych piankowych lub gumowych produktów konkurencji. Dziś można mówić o renesansie bezobejmowych chwytów z silikonu, jednak ich jakość i testowanie na poślizg jest na zupełnie innym poziomie dzięki oczekiwaniom zbudowanym na pomyśle ODI.



4. WTB Nano było pierwszą produkowana specjalnie do MTB oponą o średnicy 29”, świadczy o tym niebagatelna wówczas szerokość 2,1”
Przeczytaj też Kamienie milowe techniki MTB. Początek - od lat 70. XX w. do 1998 r.
2000 – początek ery twentyninerów i tubeless
Twentyninery wykorzystują średnicę obręczy, która jest standardem na szosie od dekad – 622 mm, a terenowe rowery na większych kołach pojawiały się w historii już w XIX w. Trudno więc mówić o kompletnie nowym odkryciu. Mimo to większe koła stały się przedmiotem sporych kontrowersji zwłaszcza w Europie, która zdążyła zbudować obóz konserwatywny, broniący 26”. Współcześnie można to porównać do sytuacji z szosówkami i ekspansją hamulców tarczowych. Twentyninery stały się popularne dopiero dekadę później, ale już w 1999 roku WTB wypuściło większą wersję ich znanej opony XC – Nanoraptor. Właśnie dostępność dobrej jakości ogumienia w rozmiarze 29” umożliwiła przełom.
W 2002 roku Gary Fisher i Surly wypuściły pierwsze seryjne modele na dużych kołach – odpowiednio: przeznaczonego do XC ekskluzywnego Supercalibera, popularniejszego Mt Tam, a Surly przeznaczonego na jazdę po ścieżkach (wg dzisiejszej nomenklatury) bardziej przystępny Karate Monkey. Pierwsze rowery na dużych kołach reklamowano jako lepiej pokonujące nierówności, a większą masę kół osładzano frazą „lepiej utrzymują pęd”. Początkowo twentyninery były mniej zwrotne – na wyewoluowanie korygujących te tendencje r...