Dołącz do czytelników
Brak wyników

Rowery

30 czerwca 2022

NR 60 (Czerwiec 2022)

Kross Esker 6.0

0 820

70% szosy, 
30% szutrów

Wrażenia z jazdy

Pierwsze spostrzeżenia po zajęciu pozycji może być konfundujące, z racji filigranowych przekrojów rur. Szosowe wrażenia nie ustępują, ponieważ rama Eskera jest niska, tak samo jak pozycja kierownicy. Oparcie dłoni na chwytach klamkomanetek wymaga rozciągnięcia pleców, przez co sylwetka staje się jeszcze bardziej sportowa i aerodynamiczna. Testowe kilometry na asfaltowych dojazdówkach potwierdzają początkowe przypuszczenia, szutrówka z Przasnysza toczy się lekko, dobrze konserwując prędkość na utwardzonych asfaltowych dywanikach. Krótki zasięg ramy daje nam radosną zwinność, bo rower chętnie zmienia kierunek, gdy działamy wychyleniami korpusu. Dlatego szybkie asfaltowe transfery pomiędzy szutrowymi segmentami nie stanowią problemu, przy odrobinie wysiłku udawało mi się utrzymywać prędkości przekraczającą 33 km/h, chociaż do pogodnego charakteru Eskera dużo bardziej pasuje umiarkowana kadencja. Sprinty na blacie i urywanie się grupie to nie jego styl. Krótki zasięg ramy nie daje dużej swobody wyboru pozycji na podjazdach, lepiej spocząć na siodełku, zmniejszyć kadencję do rozsądnych siedemdziesięciu obrotów i delektować się rozpiętością przełożeń, ponieważ dwie przednie zębatki i 11 przełożeń działają nie tylko na nadwiślańskich szutrach, ale również w pofałdowanym i interwałowym pogórzu. Wspomniana niska główka nieco zmniejsza pewność siebie, gdy robi się naprawdę stromo i wyboiście, lecz gdy zaufamy przewidywalnym Riddlerom, to przysłowiowy włos nie powinien spaść z głowy. Żywiołem Eskera są pokręcone, lecz równe single, więc zapuszczając się w trudny teren, miej świadomość ograniczeń, jakie niesie za sobą stosunkowo niska rama i zastosowanie opon o szerokości 37 milimetrów.
 

 

 

 

  1. Mocowania zacisków w standardzie flat mount korespondują z utylitarnym wyglądem haków ramy. Tarcze SM-RT30 są kompatybilne tylko z okładzinami żywicznymi. Obniżone widełki po stronie napędu to celowy zabieg, który zostawia nam więcej miejsca na oponę bez zwiększania wartości Q-factor, czyli rozstawu korb. 
  2. Gięcie ramy w tym miejscu sprawia, że ciężko będzie dopasować pasującą sakiewkę typu Bento, mimo że Kross przewidział jej mocowania na śruby. Pancerze wpuszczone w ramę nie hałasują na wybojach, a to duży plus.
  3. Wydatna flara kierownicy pozwala szeroko rozłożyć łokcie. Szkoda że środkowy chwyt nie jest spłaszczony, dałoby to dodatkowe podparcie zmęczonym dłoniom. Prześwitu w przednim widelcu, jak i tylnych widełkach jest sporo, więc poszukiwacze komfortu i miłośnicy bikepackingu będą zadowoleni możliwością instalacji szerszych opon. 
  4. WTB Riddler świetnie pasuje do charakteru roweru, nie spowalnia na asfalcie, na szutrowych i ziemnych drogach toczy się szybko i przewidywalnie, a pokaźne klocki boczne bieżnika pozwalają na agresywne pochylenia na wirażach. Kres swoich możliwości osiągają na mokrym asfalcie, chociaż cały czas pozwalają na bezpieczną jazdę przy zachowaniu minimum rozsądku. Beżowa ścianka dodaje optycznej lekkości  i elegancji. 

 

Projektanci z Przasnysza nie odkrywali nowego, ale postawili na klasyczne zasady geometryczne, tworząc rower łatwy w obsłudze. Umiarkowany zasięg (reach), odpowiedzialny za łatwość zmiany kierunku, częściowo jest kompensowany przed długie tylne widełki, które docenimy, wyruszając na sakwiarską wyprawę. Niski profil oznacza mały opór powietrza i swobodę w utrzymywaniu prędkości. Spójna geometria nie wadzi i nie szokuje, a użytkownik czuje się na Eskerze komfortowo i bezpiecznie.

Osprzęt

Rama: aluminium Superlite | Przedni widelec: carbon | Piasty / Obręcze: Shimano RS470 (12x100 i 12x142 mm) / DT Swiss R500 | Opony: WTB Riddler Comp 700x37C (460 g, dętka 215 g) | Korby: Shimano GRX FC-RX600 46/30 z. (172,5 mm) | Łożyska suportu: Shimano BB-RS500 | Kaseta: Shimano CS-HG700-11 (11-34) 11-rz.. | Łańcuch: Shimano CN-HG601 | Przerzutka przód:  Shimano GRX FD-RX810 | Przerzutka tył: Shimano GRX RD-RX810 | Manetki: Shimano GRX ST-RX600 | Hamulce: Shimano GRX RX400, tarcze Shimano SM-RT30 160 mm | Kierownica: Kross aluminiowa , 440/510  mm, zasięg 105 mm, głębokość 125 mm | Wspornik kierownicy: Kross, 90 mm | Łożyska sterów: FSA No.42/ACB 1i1/8” – 1i1/2” | Wspornik siodełka: Kross aluminiowy, 27,2x395 mm | Siodełko: WTB Volt Sport

Trudno wyobrazić sobie graveling bez grupy GRX, która na dobre już wpisała się w segment rowerów do szeroko pojętej turystyki. To, co wyróżnia Eskera, to mix grup 810 (przerzutki), 600 (manetki, korby), co w tym przedziale cenowym przyjmujemy z owacjami. Dodatkowo musimy pamiętać, że do dyspozycji mamy kasetę z 11-przełożeniami. Spójną specyfikację podkreślają również hamulce, co prawda zaciski pochodzą z podstawowej serii GRX–400, ale w połączeniu z klamkomanetkami z wyższej grupy oferują lepszą jakość hamowania, co doceniliśmy podczas testów. Koła to mariaż piast Shimano i budżetowych, aczkolwiek bardzo sztywnych obręczy R500 o szerokości wewnętrznej 22 mm. Warto podkreślić, że zastosowane obręcze mają limit wagowy do 130 kilogramów, więc użytkownicy o większych gabarytach nie muszą się obawiać o wytrzymałość kół. Opona WTB Riddler to gravelowy benchmark. Czoło bieżni...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy