Dołącz do czytelników
Brak wyników

Rowery

14 maja 2021

NR 49 (Maj 2021)

LIV Devote Advanced Pro

0 140

Wrażenia z jazdy

Ależ to szybkie! Rower jest lekki i czuje się to przy pierwszym depnięciu w pedały. Niesamowicie lekkie karbonowe koła, obute w opony 40c Maxxis Velocita, które nie mają na sobie nic, co mogłoby powodować choćby najmniejszy opór na asfalcie, idą jak wściekłe. Na asfaltowej nawierzchni rower zachowuje się jak bardzo stabilna szosówka na niedorzecznie szerokich oponach. Gdy zjeżdża się nim w teren, bywa różnie i nie jest to tylko wina/zasługa łysych opon.
Pierwsze kilometry na Devote przynoszą cztery refleksje: szybkość, naturalne stabilne prowadzenie, które nie powoduje nerwowości riderki i będzie dawało świetne odczucia osobom, które nie mają szosowego doświadczenia, bardzo wąska kierownica (nawet na kobiece standardy), która nie zachęca do długiej jazdy w dolnym chwycie z uwagi na krótki odcinek poziomy, niedający wygodnego wsparcia dla dłoni. No i jeszcze twardość ramy.
Odczucie szybkości i pewnego prowadzenia nie ustępuje, gdy z gładkiego asfaltu zjeżdżam w leśny drobny szuter. Sposób, w jaki rower porusza się po takiej nawierzchni, daje dużo radości. Obsługa SRAM eTap AXS (w Devote mamy Force 2×12 z kasetą 10×36 i korbą superkompakt 30/43) w terenie sprawdza się doskonale: użycie tylnej przerzutki jest arcywygodne, zwłaszcza gdy jest się zmarzniętym i zmęczonym – fakt, że zabłocony napęd po prostu działa, w dodatku nie wymaga siły ani przesadnie obszernego ruchu dłonią w celu poruszenia przerzutek, jest zbawienny w czasie długich jazd w trudnym terenie. Ciężki teren jednak jest dla Devote zwrotem, który nie budzi w nim przesadnej euforii. Gdyby zastosowanie gravela ograniczało się do jazdy po asfalcie i gładkich drobnych szutrach, mój test tutaj by się zakończył, a punktacja byłaby wysoka, jeśli nie maksymalna.
Definicja trudnego terenu w rozumieniu gravelowym opiera się na dużych, sięgających 20%, nachyleniach, zarówno w górę, jak i w dół, mieszanej nawierzchni, w tym błota, kamieni i korzeni oraz krętych ścieżek. Taką mieszankę serwują na przykład organizatorzy wyścigu PGR. Opona Velocita w górskich warunkach traci swój szosowy splendor, łatwo grzęznąc na mokrej trawie czy w błocie. W Livie Devote w terenie przeszkadza dość nisko osadzony suport i bardzo duża sztywność ramy (Devote ma delikatne aspiracje aero, co widać choćby w kształcie przedniego widelca). Długa jazda w trudnym terenie potrafi męczyć, głównie ze względu na konieczność amortyzowania ciałem wszelkich wstrząsów, które rama tłumi w minimalnym zakresie. Ze względu na lekkość układu, jazda na Devote przynosi jednak sporo frajdy.
 

POLECAMY

1. Geometria nowoczesnego roweru do cross-country ze sztywnym widelcem i barankiem może być trochę zwodnicza: rower stanowczo lepiej radzi sobie na szosie i szutrach niż w trudnym terenie. Elektronika wygląda równie doskonale, jak działa, a kolor w zależności od światła zmienia się od błękitów po fiolety. Wyraźnie widać też kształt opadającej części kierownicy: brak poziomego fragmentu nie zachęca do dłuższej jazdy w dolnym chwycie.
2. Wąska kierownica z niewielką flarą nie pomaga w terenie. Czterdziestomilimetrowe łyse opony są tu tylko bazą, rower chętnie przyjmie coś agresywniejszego.
3. Dwa dodatkowe miejsca montażu koszyków na bidon na widelcu sugerują, że Devote nie jest rowerem do kręcenia się po mieście. W standardowym punkcie montażowym koszyka mamy magnetycznego Fidlocka, który na szosie sprawdzał się wybornie. Gumowa osłona dolnej rury to wynalazek przejęty z MTB – doskonale chroni ramę przed strzelającymi kamieniam

 

Rozmiary: XS, S (rozmiar testowany), M, L; * mostek na -/+, podana wartość nie uwzględnia 24 mm podkładek;
** masa roweru bez pedałów (www.rowerowawaga.pl), masa kół gotowych do jazdy
Duży rozstaw osi i ogon dają dużą stabilność, co pozytywnie wpływa na poczucie bezpieczeństwa i pasuje do bardzo spokojnego kąta główki. Zasięg ramy nie wymaga gimnastyki na poziomie joginki z wieloletnim stażem ani certyfikatu pilatesu dla zaawansowanych. Kierownica jest dość wysoko, dlatego zarówno oglądanie świata, jak i komfort są na wysokim poziomie. Siodełko jest jednak wypchnięte do przodu, blisko suportu, co poprawia nastrój drobnym użytkowniczkom i skłania do szybkiego kręcenia korbami. Niski środek suportu sprzyja jeździe po utwardzonych drogach, ale może utrudniać jazdę w cięższym terenie. Spokój, brak szaleństwa i komfort. Brzmi jak Ty?

 


Lekkość kół nie miała proporcjonalnie destrukcyjnego wpływu na sztywność boczną kół i dla użytkowniczek nie będzie rodziła podejrzenia o wiotkość. Jeśli chodzi o sztywność, rama też nie jest przewymiarowana. Tak, poprzecznie jest dość wiotka i daleko jej do rekordowych wyników, ale w tym gatunku doceniłyby je wyłącznie skrajnie silne i masywne użytkowniczki. Ważne jest to, że w zakresie sterowania Liv nie będzie wzbudzał niepewności.
 

Osprzęt

Rama: kompozyt Advanced | Przedni widelec: kompozyt Advanced | Koła: Giant CXR-2 Carbon Disc (12x100 i 12x142 mm) | Opony: Maxxis Velocita EXO TR 700x40C (380 g, mleko) | Korby: SRAM Force D1 43/30 z. (170 mm) | Łożyska suportu: SRAM DUB Pressfit | Kaseta: SRAM Force CS-XG1270 (10-36) 12-rz. | Łańcuch: SRAM Force D1 | Przerzutka przód: SRAM Force eTAP AXS | Przerzutka tył: SRAM Force eTAP AXS | Manetki: SRAM Force eTAP AXS | Hamulce: SRAM Force eTAP AXS, tarcze SRAM CLX-R 160 mm | Kierownica: Giant Contact SLR XR D-Fuse, 395/445 mm, zasięg 80 mm, głębokość 130 mm | Wspornik kie...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy