Dołącz do czytelników
Brak wyników

Rowery

31 maja 2019

NR 30 (Maj 2019)

Merida Silex 200

0 229

WSZECHSTRONNY, WYGODNY I DAJĄCY SWOBODĘ.

Wrażenia z jazdy

Pierwszy rower firmy Merida o typowo gravelowym charakterze. Wcześniej widywaliśmy tylko przełajówki. Silex ma charakterystyczny i mocno kontrowersyjny układ ramy. Przypomina hybrydę stworzoną z dwóch nie do końca współgrających ze sobą części: masywnego przodu i subtelnego tylnego trójkąta, co zaburza proporcje. Wrażenia z samej jazdy okazały się jednak odmienne od wizualnych. A po zestawianiu go z jakimkolwiek innym rowerem gravelowym okazuje się, że wszystko jest na swoim miejscu: kierownica, osie kół i suportu, siodełko. Tuż po wyjeździe z redakcji i podczas „cywilnego” przejazdu przez miasto Silex wywoływał pozytywne wrażenia. Okazał się żwawy mimo wstępnych obaw o ociężałość oraz nad wyraz sprawny przy przyśpieszaniu, a także szybko reagujący na gesty prowadzącego. Ale prawdziwy sens tej konstrukcji możemy w pełni zrozumieć dopiero poza miastem, gdzie „przeciwnikiem” jest droga, a nie inni uczestnicy ruchu.

Trasy na północnych rubieżach grodu Kraka, obfitujące w ziemne drogi, pozwalały w pełni oddać się wybornej zabawie! Silex jest stabilny na szutrze, ale pozwala całkiem szybko jeździć po krętych ścieżkach leśnych. Zdecydowanie najwięcej przyjemności sprawia na leśnych duktach, gdzie jest znacznie szybszy od górala i dzielniejszy od szosówki. Ale na każdym rodzaju podłoża – od gładkiego asfaltu przez typowo szutrowe dukty do błotnych miedz wśród pól – daje dużo frajdy. Tak naprawdę ostatecznym momentem, w którym Silex przestał jechać, było zagrzebanie się w błocie sięgającym powyżej obręczy koła. To całkiem zakleiło wszelkie szczeliny pomiędzy oponami a ramą.

Szosowiec zdecydowanie odczuje trudności w utrzymaniu wysokiej prędkości. Bo o ile do 30 km/h Silex zaskakująco dobrze sobie radzi, o tyle już rozkręcenie powyżej tej prędkości i utrzymanie jej wymaga naprawdę dużo energii, co dobitnie przypomina, że jest to maszyna do czego innego. Wysokość posadowienia odróżnia rower Silex od szosówek, przybliżając go do maszyn trekkingowych. Jedzie się i godnie, i wygodnie, ale wysoko umieszczony środek ciężkości, zwłaszcza w ciasnych zakrętach wymaga znacznej redukcji prędkości. Wrażenie dobrego transferu energii przy ruszaniu i przyspieszaniu umyka na dłuższych podjazdach. Silex jest przeznaczony na tereny w miarę płaskie, o urozmaiconej nawierzchni.
 

1

 

2

 

3


1., 2., 3. Do roweru Silex można dokupić zestaw dostosowanych sakw gravelowych. Podsiodłową w cenie 269,90 zł, na ramę – w dwóch wielkościach: M (139,90 zł) i L (149,90 zł) oraz worek na widelec wraz ze specjalnym koszykiem mocującym za 139,90 zł. Tak wyposażony rower może pomieścić niezbędny bagaż nawet na kilkudniową wycieczkę. 
 

GEOMETRIA 4599 zł | Merida Polska, www.rowerymerida.pl
 

Rozmiary: 44, 47, 50, 53 (rozmiar testowany), 56 cm; * mostek na -/+, podana wartość nie uwzględnia 25 mm podkładek;
** masa roweru bez pedałów (www.rowerowawaga.pl), masa kół gotowych do jazdy
 

Bardzo wysoka główka ramy pozwala ustawić kierownicę na poziomie, który normalnie wymaga kompletu podkładek, i bardzo dobrze sytuuje kręgosłup długodystansowca, nie obciążając obręczy barkowej, jak i samych dłoni. Nawet w dolnym chwycie nie da się „zagiąć”, za to z sakwami jedzie się świetnie i można podziwiać krajobrazy. Silex ma niesamowicie duży rozstaw osi nawet jak na gravelówkę i krótki ogon jak w szosówce.  Cechy te pozwalają zachować stabilność na nierównościach i skrętność na ciasnych zawrotkach. Takie rozplanowanie ramy umożliwia pokonywania największych dystansów, choćby na najgorszych nawierzchniach w bardzo komfortowych warunkach. 
 

SZTYWNOŚCI
 

Mimo monstrualnej wielkości przodu ramy Silex uzyskał przyzwoite parametry, pozwalające śmiało manewrować nawet mocno obciążonym rowerem. Bardzo filigranowy tył dobrze amortyzuje, ale pod względem sztywności tyłu, a więc jakości transferu energii, nie jest tytanem.

Wykresy powstały na podstawie danych uzyskanych w laboratorium bikeBoard. W pomiarze precyzji sterowania im mniejsza wartość kąta skręcenia wyrażona w stopniach, tym większa sztywność układu kierowania/precyzja sterowania. W badaniu efektywności napędzania im wyżej na wykresie przebiega krzywa, 
tym lepiej, gdyż oznacza wyższą sztywność ramy, czyli efektywniejsze napędzanie. Dane sztywności ramy testowanego roweru porównujemy do dwóch wybranych rowerów podobnej klasy wymienionych w opisie wykresów. Sztywność kół oraz masy porównujemy do uśrednionych danych r...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy