Skrzynia biegów Shimano

Aktualności 2020

W listopadzie 2019 roku internet zalała fala informacji o wniosku Shimano złożonym w amerykańskim urzędzie patentowym jeszcze w styczniu ubiegłego roku i opisującym rowerową skrzynię biegów w suporcie. Rozwiązanie może być zastosowane w rowerach MTB i szosowych. Publikacja rozbudziła nadzieje na radykalną innowację w napędach, które od początku XX w. właściwie niewiele się zmieniły. Odjęcie zębatki z przodu czy dodawanie kolejnych tylnych zębatek co kilka lat trudno klasyfikować jako przełomowe.

 


Pomysł na zintegrowaną skrzynię biegów w rowerze nie jest nowy. Jest ich na rynku mnóstwo – głównie w formie popularnych w rowerach miejskich tylnych piast z przekładniami planetarnymi. Ze względu na kilka kluczowych wad, z dużymi oporami mechanicznymi na czele, rozwiązania z przekładniami zębatymi, praktycznie nie występują w rowerach sportowych. Patent Shimano daje nadzieję na wyeliminowanie większości problemów.
Nie wiadomo, czy Shimano chce opatentować rozwiązanie, żeby zablokować potencjalne ruchy konkurencji, czy planuje rzeczywiście wypuścić taki produkt. Póki nie pojawią się takie produkty, trudno wyrokować, czy rozwiążą jakieś istniejące problemy, czy tylko stworzą nowe. Lepsze jest wrogiem dobrego, ale nie jest oczywiste, że jest rynek na wewnętrzne przekładnie rowerowe. W 2016 r. Pinkbike zorganizował wśród internautów wielki sondaż na temat zadowolenia z napędu MTB i uszkodzeń tylnej przerzutki: 65% respondentów nie miała problemów nigdy lub w ciągu ostatnich dwóch lat, a aż 90%...

Artykuł jest dostępny w całości tylko dla zalogowanych użytkowników.

Jak uzyskać dostęp? Wystarczy, że założysz bezpłatne konto lub zalogujesz się.
Czeka na Ciebie pakiet inspirujących materiałow pokazowych.
Załóż bezpłatne konto Zaloguj się

Przypisy