Nie istnieje tak lekki rower, który jednocześnie tak wiele może. Kenevo to elektryczna "kopia" uwielbianego przez riderów roweru enduro od Speca, czyli po prostu Enduro tylko ze wspomaganiem.
![]()
System Turbo Super Light dostarcza do 240 watów mocy i 35 Nm momentu obrotowego, zapewniając więcej tego, co każdy chciałby wyciągnąć z jazdy po trudnych szlakach: więcej mocy na podjazdach, łatwość w poderwaniu roweru, więcej skoków, dropów, więcej okrążeń. Więcej wszystkiego.
![]()
To, jak jest lekki, to zasługa projektu, nad którym pracowało wielu "branżowców" i pełnej integracji systemu. Opracowano od nowa ramę, geo, zawieszenie, silnik, baterię i sterowanie. Efekt jest taki, że Kenevo SL jest tylko 4 kg cięższy od analogowego Specialized Enduro i około 5,5 kg lżejszy od Full Power Kenevo. A jak wiadomo waga ma znaczenie. Od wagi zależy, jak dużo można zrobić z rowerem, niemal równie dużo jak od geometrii.
![]()
Rama z włókna węglowego FACT 11m, skonstruowana jako jedna struktura, bez muf i klejeń, jest podstawą Kenevo Super Light i jest klejnotem kompozytowej konstrukcji, w pełni zoptymalizowanej pod kątem prowadzenia i zmniejszenia masy.
![]()
Silnik Turbo Super Light i akumulator o pojemności 320 Wh są zintegrowane i scentralizowane w ramie, aby poprawić reakcję na prowadzenie, zmniejszając moment bezwładności, zapewniając jednocześnie wsparcie do 4,5 godziny jazdy. Potrzebujesz więcej? Nie ma sprawy, podpinasz dodatkową baterię 160 Wh, zwaną Range Extender i masz zyskujesz aż do niemalże 7 godzin całkowitego czasu działania wspomagania.
Geometria
![]()
Obszerny kokpit (wizualnie długa górna rura) zapewnia swobodę poruszania się na rowerze, optymalizując przyczepność i kontrolę na zakrętach.
Stroma rura podsiodłowa centralizuje ciało w kokpicie, dzięki czemu można swobodnie cofnąć się na siodełku podczas stromych zjazdów lub przesunąć do przodu, aby utrzymać ciężar z przodu i odpowiednio dociążyć rower podczas podjeżdżania.
Płaski kąt główki ramy i zmniejszony offset widelca zapewniają stabilność i spokojne prowadzenie bez względu na to, jak szybko grzeje się przez pola usłane głazami, czy posieczone korzeniami pasaże.
29-calowe koła i progresywny rozstaw osi zapewniają idealną równowagę między stabilnością przy dużych prędkościach, a jednocześnie responsywnością, dając ogromną radość z jazdy.
Geometrię Kenevo Super Light można regulować, aby zbliżyć się do takiego stylu jazdy i prowadzenia jaki preferujesz. Sześć różnych ustawień pozwala dostosować charakterystykę prowadzenia do własnego stylu i terenu. Kąt główki można ustawić na 62,5, 63,5 lub 64,5 stopnia. Wysokość suportu można regulować w górę lub w dół o 6 mm.
![]()
Regulacja wysokości suportu.
Z kombinacji tychodzi nam to:
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Dynamika jazdy
Mamy w Kenevo SL 170 mm bardzo pluszowego skoku zawieszenia, które pożera wszystko, co teren może rzucić pod koła roweru enduro: korzenie, kamienie, głazy, dropy i strzały przy lądowaniu na płaskim. Bezbłędność działania zawieszenia może być realizowane, gdy każdy element całości jest opracowywany razem w zintegrowanym podejściu. Całkowitą jakość pracy zawieszenia obejmują sztywność ramy, kinematykę, współczynniki dźwigni, krzywizny sprężyn, wydajność tłumienia i możliwości regulacji. To zintegrowane podejście do rozwoju zawieszenia Spec nazywa Ride Dynamics, oto jak to tłumaczą.
Sześciozawias
Sześciozawiasowy system Kenevo SL był pioniersko zastosowany w rowerze Demo, który rządził w MŚ w DH, a poźniej przeniesiony do modelu Enduro. Sercem "Six Bar" jest konstrukcja FSR, wykorzystująca ideę zasosowaną w czterozawiasowym „Horst Link”. Cztery zawiasy w Horst Link umożliwiły inżynierom Speca zoptymalizowanie toru osi pod kątem zarządzania siłą odbicia oraz przeciwdziałania efektom anti-rise and antisquat, aby zmaksymalizować wydajność pedałowania. Rozwiązanie to rozkłada również siły hamowania, dzięki czemu kontrola zapewniana przez aktywne zawieszenie jest dostępna nawet podczas gwałtownego hamowania.
![]()
Dodatkowe "łączniki napinające", które sterują kompresją dampera, dają inżynieryjną swobodę do oddzielnej i niezależnej kontroli współczynnika dźwigni i toru osi, co znacznie zwiększa możliwości zawieszenia. Kompresja dampera wynikająca z zastosowania łączników napinających eliminuje również przeciążenia boczne. Przeciążenie boczne może powodować zaciskanie się dampera i jego uszkodzenie, więc eliminacja tego efektu poprawia osiągi (zmniejszona kompresja oznacza płynniejszą i bardziej responsywną pracę zawieszenia) oraz trwałość.
![]()
Wreszcie sześciozawias poprawia obsługę, obniżając i centralizując masę (łącznik i damper), zmniejszając środek ciężkości i moment bezwładności. To z kolei przekłada się na bardziej stabilne, a jednocześnie responsywne prowadzenie i lepsze wyczucie na trasie.
Sterowanie napędem
![]()
Silnik/kontroler systemu Turbo Super Light, stanowiący rdzeń Kenevo SL zapewnia płynną moc użytkową, do dwukrotnej mocy generowanej przez ridera. Wyrafinowane algorytmy i opracowane pod ridera oprogramowanie zintegrowanego kontrolera natychmiast reaguje na nacisk na pedały, zwiększając wspomaganie w sposób naturalny i intuicyjny, dostarczając do 240 W mocy i 35 Nm momentu obrotowego. Przyczepność w luźnym, stromym terenie przestaje być marzeniem, a staje się rzeczywistością. I prawdopodobnie właśnie ta właściwość wspomagania czyni Kenevo SL rowerem niesamowitym.
Więcej przeczytacie w dużym teście, który już niedługo na łamach bikeBoard.
![]()
Tymczasem, Kenevo SL można obejrzeć w Srebrnej Górze w ramach Specialized Test the Best Srebrna Góra