Dołącz do czytelników
Brak wyników

Rowery

2 lipca 2021

Specialized Kenevo SL - lekki elektryk do grubego enduro

198

Nowy Kenevo SL, czyli super light, jest 5,5 kilo lżejszy od starszego Kenevo bez oznaczenia SL, i oferuje podwójną moc generowaną przez ridera. 

Nie istnieje tak lekki rower, który jednocześnie tak wiele może. Kenevo to elektryczna "kopia" uwielbianego przez riderów roweru enduro od Speca, czyli po prostu Enduro tylko ze wspomaganiem.

POLECAMY

 

 

 

 

System Turbo Super Light dostarcza do 240 watów mocy i 35 Nm momentu obrotowego, zapewniając więcej tego, co każdy chciałby wyciągnąć z jazdy po trudnych szlakach: więcej mocy na podjazdach, łatwość w poderwaniu roweru, więcej skoków, dropów, więcej okrążeń. Więcej wszystkiego.  

 

 

 

 

To, jak jest lekki, to zasługa projektu, nad którym pracowało wielu "branżowców" i pełnej integracji systemu. Opracowano od nowa ramę, geo, zawieszenie, silnik, baterię i sterowanie. Efekt jest taki, że Kenevo SL jest tylko 4 kg cięższy od analogowego Specialized Enduro i około 5,5 kg lżejszy od Full Power Kenevo. A jak wiadomo waga ma znaczenie. Od wagi zależy, jak dużo można zrobić z rowerem, niemal równie dużo jak od geometrii. 

 

 

Rama z włókna węglowego FACT 11m, skonstruowana jako jedna struktura, bez muf i klejeń, jest podstawą Kenevo Super Light i jest klejnotem kompozytowej konstrukcji, w pełni zoptymalizowanej pod kątem prowadzenia i zmniejszenia masy.

 

 

Silnik Turbo Super Light i akumulator o pojemności 320 Wh są zintegrowane i scentralizowane w ramie, aby poprawić reakcję na prowadzenie, zmniejszając moment bezwładności, zapewniając jednocześnie wsparcie do 4,5 godziny jazdy. Potrzebujesz więcej? Nie ma sprawy, podpinasz dodatkową baterię 160 Wh, zwaną Range Extender i masz zyskujesz aż do niemalże 7 godzin całkowitego czasu działania wspomagania.

 

 

Geometria

 

 

Obszerny kokpit (wizualnie długa górna rura) zapewnia swobodę poruszania się na rowerze, optymalizując przyczepność i kontrolę na zakrętach.

Stroma rura podsiodłowa centralizuje ciało w kokpicie, dzięki czemu można swobodnie cofnąć się na siodełku podczas stromych zjazdów lub przesunąć do przodu, aby utrzymać ciężar z przodu i odpowiednio dociążyć rower podczas podjeżdżania.

Płaski kąt główki ramy i zmniejszony offset widelca zapewniają stabilność i spokojne prowadzenie bez względu na to, jak szybko grzeje się przez pola usłane głazami, czy posieczone korzeniami pasaże. 

29-calowe koła i progresywny rozstaw osi zapewniają idealną równowagę między stabilnością przy dużych prędkościach, a jednocześnie responsywnością, dając ogromną radość z jazdy.

 

Geometrię Kenevo Super Light można regulować, aby zbliżyć się do takiego stylu jazdy i prowadzenia jaki preferujesz. Sześć różnych ustawień pozwala dostosować charakterystykę prowadzenia do własnego stylu i terenu. Kąt główki można ustawić na 62,5, 63,5 lub 64,5 stopnia. Wysokość suportu można regulować w górę lub w dół o 6 mm.

 

Regulacja wysokości suportu. 

 

Z kombinacji tychodzi nam to:

 

 

 

Dynamika jazdy

Mamy w Kenevo SL 170 mm bardzo pluszowego skoku zawieszenia, które pożera wszystko, co teren może rzucić pod koła roweru enduro: korzenie, kamienie, głazy, dropy i strzały przy lądowaniu na płaskim. Bezbłędność działania zawieszenia może być realizowane, gdy każdy element całości jest opracowywany razem w zintegrowanym podejściu. Całkowitą jakość pracy zawieszenia obejmują sztywność ramy, kinematykę, współczynniki dźwigni, krzywizny sprężyn, wydajność tłumienia i możliwości regulacji. To zintegrowane podejście do rozwoju zawieszenia Spec nazywa Ride Dynamics, oto jak to tłumaczą. 

 

 

 

Sześciozawias

Sześciozawiasowy system Kenevo SL był pioniersko zastosowany w rowerze Demo, który rządził w MŚ w DH, a poźniej przeniesiony do modelu Enduro. Sercem "Six Bar" jest konstrukcja FSR, wykorzystująca ideę zasosowaną w czterozawiasowym „Horst Link”. Cztery zawiasy w Horst Link umożliwiły inżynierom Speca zoptymalizowanie toru osi pod kątem zarządzania siłą odbicia oraz przeciwdziałania efektom anti-rise and antisquat, aby zmaksymalizować wydajność pedałowania. Rozwiązanie to rozkłada również siły hamowania, dzięki czemu kontrola zapewniana przez aktywne zawieszenie jest dostępna nawet podczas gwałtownego hamowania. 

 

 

 

Dodatkowe "łączniki napinające", które sterują kompresją dampera, dają inżynieryjną swobodę do oddzielnej i niezależnej kontroli współczynnika dźwigni i toru osi, co znacznie zwiększa możliwości zawieszenia. Kompresja dampera wynikająca z zastosowania łączników napinających eliminuje również przeciążenia boczne. Przeciążenie boczne może powodować zaciskanie się dampera i jego uszkodzenie, więc eliminacja tego efektu poprawia osiągi (zmniejszona kompresja oznacza płynniejszą i bardziej responsywną pracę zawieszenia) oraz trwałość.

 

 

 

 

Wreszcie sześciozawias poprawia obsługę, obniżając i centralizując masę (łącznik i damper), zmniejszając środek ciężkości i moment bezwładności. To z kolei przekłada się na bardziej stabilne, a jednocześnie responsywne prowadzenie i lepsze wyczucie na trasie.

 

 

Sterowanie napędem

 

 

 

Silnik/kontroler systemu Turbo Super Light, stanowiący rdzeń Kenevo SL zapewnia płynną moc użytkową, do dwukrotnej mocy generowanej przez ridera. Wyrafinowane algorytmy i opracowane pod ridera oprogramowanie zintegrowanego kontrolera natychmiast reaguje na nacisk na pedały, zwiększając wspomaganie w sposób naturalny i intuicyjny, dostarczając do 240 W mocy i 35 Nm momentu obrotowego. Przyczepność w luźnym, stromym terenie przestaje być marzeniem, a staje się rzeczywistością. I prawdopodobnie właśnie ta właściwość wspomagania czyni Kenevo SL rowerem niesamowitym. 

 

 

Więcej przeczytacie w dużym teście, który już niedługo na łamach bikeBoard. 

 

 

 

 

Tymczasem, Kenevo SL można obejrzeć w Srebrnej Górze w ramach Specialized Test the Best Srebrna Góra


 

 

Przypisy