Dołącz do czytelników
Brak wyników

Rowery

20 października 2021

NR 54 (Październik 2021)

Top Fuel '2022

0 43

Jeden z najbardziej zasłużonych modeli Treka w historii. Pojawił się już w 2004 roku. Słowo „model” trzeba jednak w jego wypadku traktować bardziej w znaczeniu „nazwa”, ponieważ jego pierwotna wersja była przeznaczona ściśle do warunków sportowego boju. 

W 2012 roku Trek przedstawił poprawioną wersję ramy, ale wciąż był to wyczynowy full do XC, trudno jednak przywołać jakieś spektakularne sportowe sukcesy osiągnięte przy jego pomocy. Pewnie dlatego wersja z 2019 roku 
całkowicie zmieniła przyzwyczajenia. Top Fuela z 2019 roku przeznaczono miłośnikom szybkiej jazdy po ścieżkach, bo równolegle pojawiła się nowa koncepcja ścigacza XC - Supercaliber.

POLECAMY

W 2022 roku Top Fuel planuje jeszcze bardziej przesunąć się w stronę kategorii Trail. Można tak powiedzieć ze względu na dodatkowe 5 mm skoku z tyłu, co daje bardziej zrównoważony skok 120 mm z przodu i z tyłu. Jednak w naszej ocenie trend mocniej podkreślają zmiany w geometrii: mniejszy kąt główki ramy (z 67,5 do 66°) i większy zasięg (o około 10 mm, w zależności od rozmiaru ramy). Przy czym zmiany geometryczne uwzględniają efektywniejszy na podjazdach kąt podsiodłowy, podwyższony z 75° z haczykiem, jaki zmierzyliśmy dla poprzedniej wersji, do ~78°, jaki wykryły nasze urządzenia pomiarowe w nowym rowerze przeznaczonym na rok 2022.

W prezentacji nowego modelu wziął udział wąsaty i stylowy Payson McElveen, amerykański zawodnik sponsorowany przez Red Bulla. Powiedział: Supercaliber jest moim rowerem do pracy, a Top Fuel jest do zabawy i mogę śmiało powiedzieć, że nie widzę różnicy w efektywności podjazdowej względem poprzedniej wersji, ale, ludzie, jak on znakomicie zjeżdża! Uważam jednak, że w nowym Top Fuelu zmiany w kierunku powiększenia skoku są nad wyraz skromne. Natomiast kiedy wybrałem się nim ze znajomymi na wycieczkę, stwierdzili, że wreszcie zabrałem ze sobą trailówkę, a nie ścigacza. Nie wyjaśniałem, że to nowy rower, bo był wówczas objęty embargiem informacyjnym – dodał ze śmiechem mieszkający w Denver zawodnik, uzupełniając: Ale faktycznie, priorytetem dla niego są pedałowanie... i przyjemność na zjazdach.

Trek przedsięwziął kilka istotnych zmian konstrukcyjnych, które przełożą się na trwałość tej konstrukcji. Najważniejszym dla nas, zwykłych użytkowników, są wkręcane suporty! Wreszcie ktoś zrozumiał, że PressFit może i jest lepszy, ale tylko w idealnym świecie. Większość z nas w nim jednak nie żyje. Wszystkie modele mają również grubsze sztyce podsiodłowe o średnicy 34,9 mm. Zwłaszcza przy większym skoku, który w zależności od wielkości ramy Top Fuel wynosi: dla S – 100 mm; M, ML – 150 mm; L – 170 mm; XL – 200 mm, pozwala użyć solidniejszych, bardziej wytrzymałych i mniej psujących się droperów o dużej średnicy. Rama została skonstruowana tak, żeby zwiększyć maksymalną możliwą głębokość osadzenia sztycy. To szczególnie ważne przy mniejszych rozmiarach, bo niektórzy użytkownicy stają w obliczu konieczności wsunięcia dropera do końca, co w niektórych ramach się nie udaje. W Top Fuel 2022 jest to w rozmiarze XS – 205 mm; S – 245 mm; M – 270 mm; ML – 285 mm; L – 300 mm; XL – 320 mm. Sporo.

Kolejnym rozwiązaniem podnoszącym trwałość ramy Top Fuel 2022 jest Knock Block 2.0, który daje ograniczony do 72° zakres skrętu kierownicy, co w czasie upadku chroni górną rurę przed uderzeniem kierownicy. W ramę wbudowano też Mino Link zmieniający w pewnym zakresie geometrię roweru, zmierzyliśmy to i przedstawiliśmy w naszych tabelach. Został on przeniesiony na dolne mocowanie dampera. Nasze testy potwierdziły, że zmiana położenia zajmuje sekundy, wymaga jednego klucza i jest rzeczywiście bardzo łatwa. 6 mm różnicy w wysokości suportu jest łatwo wyczuwalne, bardziej niż subtelne zmiany kątów. Nasz test wykazał, że Mino Link w tym rowerze uzupełnia rozc...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy