Wrażenia z jazdy
Marlin to „koń roboczy” kolekcji Treka, kierowany do bardzo szerokiego grona odbiorców. Dostępny jest w kilku wersjach, a każda w aż siedmiu rozmiarach i na dwóch wielkościach kół: 27,5” i 29”. Zakres rozmiarówki pasuje od 145 cm wzrostu, więc idealnie nadaje się też na pierwszy prawdziwy rower dla nastolatka. Postanowiliśmy to sprawdzić, zamawiając do testu rozmiar S na kołach 27,5”, a w jego ocenie wspomogła nas specjalnie zaproszona testerka. Jedenastoletnia Martyna Peszt jest zawodniczką klubu triathlonowego SportWise z Krakowa, aktualną MP w Aquathlonie w kategorii K-10, MTB uprawia regularnie w ramach treningów triathlonowych, ale na swoim koncie ma też wielodniowe wyprawy rowerowe Nadmorskim Szlakiem Rowerowym, szlakiem Green Velo i Orlich Gniazd. Poza sportem w wolnych chwilach występuje w teatrze, tańcząc i śpiewając. Pozycja, którą przyjęłam na Treku, była dla mnie wygodna, choć trochę nienaturalnie układały mi się ramiona, możliwe, że kierownica jest zbyt szeroka. W Treku jest 69 cm, a na co dzień jeżdżę na 64-centymetrowej. Na Marlinie jeździło mi się jednak wygodniej niż na moim aktualnym rowerze, który ma 26-calowe koła. Strome wzniesienia pokonuje się szybciej i łatwiej, a zjeżdża z nich pewniej. Dzięki grubym oponom czułam, że mam większą przyczepność. Czasami ruszanie pod górę na stromym stoku wymagało sporych umiejętności i siły, gdyż rower jest dosyć duży i ciężej się startuje, ale biegów jest wystarczająco i nie musiałam korzystać z jedynki z przodu (najmniejszej tarczy – przyp. red.). Hamulce szybko reagują, co dawało mi poczucie bezpieczeństwa, szczególnie przy zjeździe z górki. Tata mówi, że nazywają się „tarczowe”. Jest to dla mnie nowość, gdyż na co dzień używam v-breaków. Po teście już wiem na pewno, że tarczówki hamują mocniej i łatwiej. Na hopkach czy małych skoczniach dobrze mi się skakało i łatwo wybijało. Amortyzator chodzi lekko (Martyna waży 35 kg – przyp. red.), chociaż trudno jest go wdusić, jak rower stoi. Nie da się, niestety, go zablokować i jeździć na sztywnym, np. po asfalcie.

30 mm podkładek; ** masa roweru bez pedałów (www.rowerowawaga.pl), masa kół gotowych do jazdy
Dobór rozmiaru roweru dla dziecka to trudna sprawa, z jednej strony oczywiście musi być dobrze dopasowany, z drugiej wiedząc, jak szybko dzieci rosną, powinien zostawiać margines, aby mógł posłużyć przez więcej niż jeden sezon. Szczególnie jeżeli jest to już rower na „dużych” kołach. Począwszy od wzrostu 155 cm Trek rekomenduje ramę w rozmiarze „S”, więc nominalnie dla trochę wyższych rowerzystek niż nasza testerka, mająca 148 cm. Zauważyła to sama Martyna, pisząc: „rama, którą testowałam, była trochę za wysoka jak na mój wzrost, ponieważ schodząc z roweru, musiałam uważać, by się nie uderzyć”. Jednak długość nogi testerki wynosząca 73 cm dokładnie pokrywa się z tą zalecaną dla rozmiaru „S”, a obserwując Martynę w czasie jazdy, nie odnosiło się wrażenia, że rower jest na nią za duży. I czuła się na nim dobrze. Analizując pozostałe parametry geometrii, Marlin jawi się jako pełnokrwisty rower terenowy z zacięciem sportowym.
- Na tylnym widelcu umieszczone są gniazda dające możliwość przykręcenia podnóżka, bagażnika oraz błotnika, co pozwala wygodnie korzystać z roweru, także przy dojazdach do pracy lub turystyce.
- Wizualnie shimanowski wolnobieg zaskoczył nas bajerancko anodowanymi pinami.
- Profilowana gumowa rączka pomaga w utrzymaniu ręki na kierownicy, jednakże nie wykorzystałam w pełni jej zalet, dlatego że mam drobne dłonie. Chcąc dosięgać do manetek, musiałam zsuwać ręce do środka kierownicy, rezygnując z oparcia (warto zaznaczyć, że chwyty mocowane są obejmą na śrubę – przyp. red.).
Osprzęt
Rama: aluminium Alpha Silver | Przedni widelec: SR Suntour XCE 28 Coil | Piasty / Obręcze: Formula DC-20 i DC-31 (QR 9mm i 135 mm) / Bontrager Connection | Opony: Bontrager XR2 Comp 27.5x2.2” | Korby: Shimano Tourney FC-TY301 42/34/24 z. (170 mm) | Łożyska suportu: VP BC73 | Kaseta: Shimano MF-TZ500-7 (14–28) 7-rz. | Łańcuch: KMC Z7 | Przerzutka przód: Shimano Tourney FD-TY300 | Przerzutka tył: Shimano Tourney RD-TY300 | Manetki: Shimano Altus ST-EF500 | Hamulce: Tektro MD-M280, tarcze Tektro 160 mm | Kierownica: Bontrager, 690 mm | Wspornik kierownicy: Bontrager, 60 mm | Łożyska sterów: 1i1/8” | Wspornik siodełka: Bontrager, 31,6x330 mm | Siodełko: Bontrager Arvada
Atutem Marlina jest ładna nowoczesna rama z wewnętrznym prowadzeniem kabli. Wyraźne wygięcie górnej rury zastosowane jest w dwóch najmniejszych rozmiarach ram (XS iS), aby ułatwiać najniższym użytkownikom Marlina bezpieczne zsiadanie. Osprzęt można określić jako podstawowy, jednak umożliwiający terenową jazdę, nawet po trudniejszych szlakach. Koła zbudowane są na obręczach o wewnętrznej szerokości 20 mm i wyposażone w dobre opony o uniwersalnym bieżniku. Szkoda tylko, że w napędzie znalazł się wolnobieg, a nie kaseta, bo zawęża on zakres przełożeń zarówno tych szybkich, jak i terenowych.
Nowego Marlina nie można nazwać ultralekkim, jednak porównanie z rowerami konkurencyjnymi z tej samej półki cenowej wyraźnie wskazuje, że jego masa prawie idealnie wpisuje się w średnią. Rower można trochę odchudzić i zarazem dodać mu dynamiki, wymieniając ogumienie na lżejsze, jednak radykalniejsza kuracja odchudzająca wymagałby już znaczącej ingerencji w seryjne wyposażenie, takie jak koła czy amortyzator.
Wykaz różnic względem testowanego roweru:
Giant Talon 3
| rama aluminium AluxX | rozmiar kół uzależniony od rozmiaru ramy | najmniejszy rozmiar ramy XS (od 155 cm wzrostu) | kąt główki/podsiodłowy: 67,5/74,0° | długość tylnego widelca: 440 mm | zasięg/wysokość ramy: 385/533 mm (S) | amortyzator Suntour XCE 100/80 mm (29”/27.5”) | napęd Shimano 2x7 | przełożenia 36/22 i 14–28 | hamulce hydrauliczne Tektro TKD 143 | piasty Giant Tracker (QR) / obręcze Giant GX03V | opony Maxxis Ikon 29/27.5”x2.2” | kierownica Giant Connect Trail 780 mm | siodło Giant | masa : 13,7 kg (29”, dane producenta)
Merida MATTS 7.15-D
| rama aluminium | najmniejszy rozmiar ramy XS (od 140 cm wzrostu) | kąt główki/podsiodłowy: 69,5/74,5° | długość tylnego widelca: 430 mm | zasięg/wysokość ramy: 380/607 mm (S) | amortyzator Suntour XCT30 100 mm | napęd Shimano Acera/TY 3x8 | przełożenia 42/34/24 i 11–32 | hamulce hydrauliczne Shimano MT200 | piasty Shimano TX505 (QR) / obręcze Merida CC | opony Merida K1080 27.5”x2.2” | kierownica Merida CC 660 mm| siodło Merida Sport Comfort
Miałam sporą frajdę, testując ten rower! Po zamianie mojego roweru na kołach 26” na Marlina największą zmianę odczułam w szybkości i stabilności jazdy po każdym terenie. Poza tym pomalowano go na superfajny metaliczny kolor, przypominający kolor celeste roweru mojego taty!