Dołącz do czytelników
Brak wyników

Rowery

17 sierpnia 2021

NR 52 (Sierpień 2021)

TREK Marlin 4

0 89

Wrażenia z jazdy

Marlin to „koń roboczy” kolekcji Treka, kierowany do bardzo szerokiego grona odbiorców. Dostępny jest w kilku wersjach, a każda w aż siedmiu rozmiarach i na dwóch wielkościach kół: 27,5” i 29”. Zakres rozmiarówki pasuje od 145 cm wzrostu, więc idealnie nadaje się też na pierwszy prawdziwy rower dla nastolatka. Postanowiliśmy to sprawdzić, zamawiając do testu rozmiar S na kołach 27,5”, a w jego ocenie wspomogła nas specjalnie zaproszona testerka. Jedenastoletnia Martyna Peszt jest zawodniczką klubu triathlonowego SportWise z Krakowa, aktualną MP w Aquathlonie w kategorii K-10, MTB uprawia regularnie w ramach treningów triathlonowych, ale na swoim koncie ma też wielodniowe wyprawy rowerowe Nadmorskim Szlakiem Rowerowym, szlakiem Green Velo i Orlich Gniazd. Poza sportem w wolnych chwilach występuje w teatrze, tańcząc i śpiewając. Pozycja, którą przyjęłam na Treku, była dla mnie wygodna, choć trochę nienaturalnie układały mi się ramiona, możliwe, że kierownica jest zbyt szeroka. W Treku jest 69 cm, a na co dzień jeżdżę na 64-centymetrowej. Na Marlinie jeździło mi się jednak wygodniej niż na moim aktualnym rowerze, który ma 26-calowe koła. Strome wzniesienia pokonuje się szybciej i łatwiej, a zjeżdża z nich pewniej. Dzięki grubym oponom czułam, że mam większą przyczepność. Czasami ruszanie pod górę na stromym stoku wymagało sporych umiejętności i siły, gdyż rower jest dosyć duży i ciężej się startuje, ale biegów jest wystarczająco i nie musiałam korzystać z jedynki z przodu (najmniejszej tarczy – przyp. red.). Hamulce szybko reagują, co dawało mi poczucie bezpieczeństwa, szczególnie przy zjeździe z górki. Tata mówi, że nazywają się „tarczowe”. Jest to dla mnie nowość, gdyż na co dzień używam v-breaków. Po teście już wiem na pewno, że tarczówki hamują mocniej i łatwiej. Na hopkach czy małych skoczniach dobrze mi się skakało i łatwo wybijało. Amortyzator chodzi lekko (Martyna waży 35 kg – przyp. red.), chociaż trudno jest go wdusić, jak rower stoi. Nie da się, niestety, go zablokować i jeździć na sztywnym, np. po asfalcie.
 

POLECAMY

Rozmiary: 27.5” – XS, S (rozmiar testowany); 29” – M, ML, L, XL, XXL; * podana wartość nie uwzględnia 
30 mm podkładek; ** masa roweru bez pedałów (www.rowerowawaga.pl), masa kół gotowych do jazdy

 

Dobór rozmiaru roweru dla dziecka to trudna sprawa, z jednej strony oczywiście musi być dobrze dopasowany, z drugiej wiedząc, jak szybko dzieci rosną, powinien zostawiać margines, aby mógł posłużyć przez więcej niż jeden sezon. Szczególnie jeżeli jest to już rower na „dużych” kołach. Począwszy od wzrostu 155 cm Trek rekomenduje ramę w rozmiarze „S”, więc nominalnie dla trochę wyższych rowerzystek niż nasza testerka, mająca 148 cm. Zauważyła to sama Martyna, pisząc: „rama, którą testowałam, była trochę za wysoka jak na mój wzrost, ponieważ schodząc z roweru, musiałam uważać, by się nie uderzyć”. Jednak długość nogi testerki wynosząca 73 cm dokładnie pokrywa się z tą zalecaną dla rozmiaru „S”, a obserwując Martynę w czasie jazdy, nie odnosiło się wrażenia, że rower jest na nią za duży. I czuła się na nim dobrze. Analizując pozostałe parametry geometrii, Marlin jawi się jako pełnokrwisty rower terenowy z zacięciem sportowym.

 

  1. Na tylnym widelcu umieszczone są gniazda dające możliwość przykręcenia podnóżka, bagażnika oraz błotnika, co pozwala wygodnie korzystać z roweru, także przy dojazdach do pracy lub turystyce.  
  2. Wizualnie shimanowski wolnobieg zaskoczył nas bajerancko anodowanymi pinami.  
  3. Profilowana gumowa rączka pomaga w utrzymaniu ręki na kierownicy, jednakże nie wykorzystałam w pełni jej zalet, dlatego że mam drobne dłonie. Chcąc dosięgać do manetek, musiałam zsuwać ręce do środka kierownicy, rezygnując z oparcia (warto zaznaczyć, że chwyty mocowane są obejmą na śrubę – przyp. red.).

Osprzęt

Rama: aluminium Alpha Silver | Przedni widelec: SR Suntour XCE 28 Coil | Piasty / Obręcze: Formula DC-20 i DC-31 (QR 9mm i 135 mm) / Bontrager Connection | Opony: Bontrager XR2 Comp 27.5x2.2” | Korby: Shimano Tourney FC-TY301 42/34/24 z. (170 mm) | Łożyska suportu: VP BC73 | Kaseta: Shimano MF-TZ500-7 (14–28) 7-rz. | Łańcuch: KMC Z7 | Przerzutka przód: Shimano Tourney FD-TY300 | Przerzutka tył: Shimano Tourney RD-TY300 | Manetki: Shimano Altus ST-EF500 | Hamulce: Tektro MD-M280, tarcze Tektro 160 mm | Kierownica: Bontrager, 690 mm | Wspornik kierownicy: Bontrager, 60...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy