Dołącz do czytelników
Brak wyników

Rowery

29 kwietnia 2020

NR 39 (Kwiecień 2020)

WHEELER Falcon 29

110

Wrażenia z jazdy 

Lekki i z niezłym „odejściem”. Na podjazdach niemal frunie, zwłaszcza kiedy domkniemy tłumienie zawieszenia. O dziwo, tak dobre właściwości podjazdowe nie idą w parze z długą górną rurą i położeniem się nad kierownicą. Przeciwnie – góra jest dość krótka i pozostawia sporo możliwości przenoszenia środka ciężkości w przód i w tył, co niewątpliwie pomaga na technicznych sekcjach podjazdów. Falcon natychmiast reaguje na ruch kierownicą i bardzo precyzyjnie skręca. Wszystkie techniczne odcinki, na które zabieramy rowery, żeby ocenić ich zdolność do pokonywania ciasnych agrafek, przejeżdżał, jakby to były łagodne łuki. Niestety, łatwość wykonywania skrętów nie maleje zbytnio wraz ze wzrostem prędkości i podczas szybszej jazdy trzeba uważać, bo mimo dużych kół rower nie wybacza wielu błędów kierującego. Łatwo wprowadzić go w poślizg, zwłaszcza że opony o mocno zaokrąglonym profilu nie są przesadnie przyczepne w wirażach. Jest to bardzo widoczne szczególnie na sztucznych trasach, na których małe zawahanie w skręcie lub niewłaściwe poprowadzenie kół po bandzie może skończyć się bądź koniecznością przyhamowania, bądź to spektakularnym poślizgiem, a nawet dzwonem. Nasz test wykazał, że doświadczony rowerzysta wyciśnie z niego naprawdę wiele i będzie cieszyć się lekkim, żwawym rowerem gwarantującym niesamowitą frajdę z jazdy, a jako bonus będzie miał łatwość opanowania lekkiego bike’a w powietrzu. Na technicznych zjazdach Falcon jest precyzyjny jak skalpel i jedzie z dokładnością do centymetra tam, dokąd chce rowerzysta. W razie potrzeby zatrzyma się też dokładnie tam, gdzie trzeba, bo zamontowane hamulce działają znakomicie pod względem zarówno siły, jak i modulacji. Zawieszenie zadowoli miłośników technicznej jazdy, ponieważ mimo małego skoku wybiera naprawdę dużo nierówności. Niezadowoleni będą jednak ci, którzy szukają odporności na twarde lądowania. Zawieszenie ma liniową charakterystykę i bez ograniczającego czułość ciśnienia w damperze łatwo je dobić. 
 


1. Hamulce Magura MT zapewniają bardzo dużą i łatwą do opanowania siłę hamowania. Nie zauważyliśmy dużego spadku jakości działania na długich zjazdach, mocno rozgrzewających cały układ hamulcowy. 
2. Mostek i kierownica to produkty marki Funn. Ciekawe wykonanie i działanie bez zarzutu. 
3. Pike to chyba najlepszy możliwy amortyzator dla tego roweru. Znakomita czułość i odporność na „zapchanie” szybkimi seriami nierówności plus sztywność konstrukcji i niewielka masa. Jak dla mnie – miłość, która nieprędko się skończy. Opony chętnie wymieniliśmy na coś lepiej trzymającego w zakrętach.
4. Przełącznik blokujący bujanie zawieszenia wymagała głębokiego sięgnięcia, a szkoda, bo używaliśmy jej dość często. Daje się odczuć, że zawieszenie jest wrażliwe na pedałowanie, zwłaszcza że lekki rower zachęca do szybkiej jazdy pod górę. 
 

Rozmiary: 15”, 17”, 19” (rozmiar testowany), 21”; * podana wartość nie uwzględnia 20 mm podkładek;** masa roweru bez pedałów (www.rowerowawaga.pl), masa kół gotowych do jazdy

 

Stosunkowo krótka baza kół i krótka, jak na trailówkę, górna rura to najbardziej charakterystyczne cechy modelu Falcon. Mimo dość łagodnego kąta główki ramy Wheeler wymaga uwagi, bo bardzo łatwo skręca. Kąt rury podsiodłowej bardziej przypomina rowery sprzed ładnych paru lat, ale cieszymy się, że nie jest zbyt stromy, bo rower byłby jeszcze krótszy i trudniejszy do opanowania. 

 


Jeśli chodzi o koła, to szału nie ma. A dokładniej – w porównaniu z konkurencją, jest dramatycznie. W czasie jazdy daje się odczuć, że się gną, ale wyniki pomiarów nas zaskoczyły. Precyzję sterowania ratuje Pike, który wraz z główką ramy generuje doskonały wynik. Tył w pomiarach wypada przeciętnie, a im więcej siły przyłożymy (czytaj: im mocniej depniemy w pedały), tym jest gorzej. Krótko mówiąc, lżejsi kolarze będą bardziej zadowoleni z Falcona niż ciężsi.
 

OSPRZĘT

Rama: carbon monocoque | Przedni widelec: Rock Shox Pike Ultimate, aluminiowa stożkowa rura sterowa (1921 g) | Damper: Rock Shox Deluxe RT3 | Koła: Funn Phantom AM30 (15x110 i 12x148 mm) | Opony: Kenda Regolith Pro TR 29x2.4" (769 g, dętka 268 g) | Korby: Truvativ Stylo 32 z.  (175 mm) | Łożyska suportu: SRAM PF MTB 92 | Kaseta: SRAM GX Eagle XG-1275 (10–50) 12-rz. | Łańcuch: SRAM GX Eagle | Przerzutka tył: SRAM GX Eagle | Manetki: SRAM GX Eagle | Hamulce: Magura MT Trail Sport, tarcze Magura Storm 180 mm | Kierownica: Funn Kingpin, 780 mm | Wspornik kierownicy: Funn Funnduro, 60 mm | Łożyska sterów: FSA 1i1/8” – 1i1/2” | Wspornik siodełka: Funn UpDown 150 mm, 31.6  mm | Siodełko: Funn Adlib HD, pręty cr-mo

Lekka rama jest znakomitą platformą modelu Falcon. Pike ze swoją sztywnością, fantastyczną pracą i regula...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy