Dołącz do czytelników
Brak wyników

Rowery

14 marca 2019

NR 24 (Wrzesień 2018)

Wilier Triestina Cento 10 Air

0 166

Wrażenia z jazdy

Geometria Wiliera jest specyficzna, a rozmiarówka zaniżona. Przy moim wzroście 182 cm zazwyczaj jeżdżę na L-kach, w niektórych markach nawet na M-kach. Testowe Cento było w rozmiarze XL i okazało się na mnie tylko minimalnie za duże. Generalnie Cento jak na rower aero jest dość krótki, ale przez to oferuje pozycję niską i zwartą, bardzo aerodynamiczną. Odczucia jazdy są niebywałe - rower świetnie przyspiesza z każdym naciśnięciem na korby. To istny król prędkości, a jego kluczową zaletą jest łatwość utrzymania wysokiego tempa. Testowany przez nas rower miał najwyższej klasy koła Campagnolo z łożyskami ceramicznymi.

Kręcą się niebywale lekko a ich zróżnicowany profil (35 mm w przednim i 50 mm w tylnym) poprawia właściwości aerodynamiczne bez wprowadzania nerwowości podczas silnych bocznych podmuchów wiatru. Napęd to Campagnolo Record 2x12, tegoroczna nowość. Jego szczegółowy test opublikowaliśmy w poprzednim numerze  bB#8/2018, dlatego tutaj odniosę się tylko do konfiguracji przełożeń. W testowym rowerze zastosowane zostały kompaktowe zębatki, szkoda, bo przy możliwościach roweru w płaskim terenie cały czas trzeba „piłować” najmniejsze zębatki kasety. Cento zdecydowanie powinien być wyposażony w koronki półkompaktowe. Niesamowita jest nowa kaseta. Dzięki dołożeniu 12-tej koronki aż 7 najmniejszych przełożeń stopniowanych jest co jeden ząb. Pozwala to utrzymać płynność i równe tempo jazdy przy dużych prędkościach. Z drugiej strony oferuje górski rozstaw 11-32, dzięki czemu sporą część podjazdów można pokonywać na dużej zębatce suportu. 

Zintegrowany kokpit wygląda świetnie i jest bardzo opływowy, ale dla silnych zawodników może okazać się mało sztywny. Podczas sprintów lub podjazdów na stojąco, gdy mocno zapierałem się o niego rękami, wyraźnie pracował. To domena płaskich konstrukcji, które nie we wszystkich płaszczyznach zachowują wysoką sztywność. 

Na zjazdach rower jest niebywale stabilny, odczucie prędkości jest stępione, a rower prowadzi się bardzo precyzyjnie zwłaszcza w łagodnych łukach. Współpraca hamulców ze specjalną powierzchnią hamowania na

Bora Ultra jest wzorowa. Siła jest bardzo duża, przez co spokojnie możesz zaryzykować ucieczkę na zjeździe. Mimo, że jest to rower aero o płaskich przekrojach ramy i kołach o umiarkowanie wysokich stożkach, oferuje dobry poziom komfortu jazdy. Jest niższy niż w Bianchi Oltre XR4 czy Trek Madone, ale i tak jest nieźle.


Geometria

 

43 500 zł(1), 18 990/11 990 zł(2) | Werytkal, www.wertykal.com 

Rozmiary: XS, S, M, L, XL (rozmiar testowany), XXL; *mostek na -/+, podana wartość nie uwzględnia 15 mm podkładek; **masa roweru bez pedałów (www.rowerowawaga.pl), masa kół gotowych do jazdy
(1) rower w prezentowanej konfiguracji,  (2) zestaw ramowy z kokpitem Alabarda: w wersji kolorystycznej Ramato / w malowaniu standardowym

Jak na konstrukcję aero rower jest zaskakująco krótki. Mimo wszystko, przez niską pozycję powierzchnia czołowa zawodnika jest mała. Wysokość kokpitu można regulować za pomocą specjalnych podkładek, nie jest to jednak proste ze względu na unikalny system klinowania mostka oraz to, że pomiędzy dystansami a sterówką biegną pancerze. Aby obniżyć mostek trzeba dociąć rurę sterową. Niezbyt duża wartość kąta podsiodłowego została dodatkowo złagodzona sztycą ze sporym offsetem, to rozwiązanie dla silnych sprinterów. Na podjazdach sprawdza się nieco gorzej, ponieważ trudniej jest uzyskać wysoką kadencję i środek ciężkości przesunięty jest do tyłu, ale trzeba pamiętać, że Cento nie jest rowerem stworzonym do jazdy po górach.

SZTYWNOŚCI

 

W teście oceniającym efektywność napędzania Wilier uzyskał zdecydowanie najlepszy wynik. Co ciekawe, przy niskich obciążeniach wcale nie bryluje, ale już przy mocnych depnięciach rama jest bardzo odporna. Parametry opisujące precyzję sterowania odstają od modeli porównywalnych. To efekt płaskich goleni widelca. Zintegrowany kokpit, mimo iż wygląda masywnie, również pracuje pod wpływem obciążeń. Analogiczny kokpit Vision w rowerze Bianchi oceniamy jako sztywniejszy. Tę stratę rekompensują bardzo mocne koła, które mimo stosunkowo wąskich obręczy i niskiej masy są znacznie sztywniejsze niż porównywalne modele.

Wykresy powstały na podstawie danych uzyskanych w laboratorium bikeBoard. W pomiarze precyzji sterowania, im mniejsza wartość kąta skręcenia wyrażona w stopniach, tym większa sztywność układu kierowania/precyzja sterowania. W badaniu efektywności napędzania im wyżej na wykresie przebiega krzywa tym lepiej, gdyż oznacza wyższą sztywność ramy, czyli efektywniejsze napędzanie. Dane sztywności ramy testowanego roweru porównujemy do dwóch wybranych rowerów podobnej klasy wymienionych w opisie wykresów. Sztywność kół oraz masy porównujemy do uśrednionych danych rowerów odpowiadających klasą testowanemu. Różnice wyrażamy w procentach, im większe są zielone słupki, tym lżejszy/sztywniejszy jest testowany rower lub koła. Więcej o tym jak testujemy znajdziecie na www.testy.bikeboard.pl/artykuly,szukaj,jak-testujemy

OSPRZĘT

Rama: carbon Mon...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy