Dołącz do czytelników
Brak wyników

Rowery

10 marca 2019

NR 23 (Sierpień 2018)

Yeti SB100 GX Eagle Carbon

0 161

Nie oceniaj książki po okładce, a roweru po wartości skoku zawieszenia.

  1. Krótka główka ramy nadaje jej agresywnego wyglądu.  Sercem systemu jest Switch Infinity umieszczony pod plastikową pokrywą.
  2. Zamocowany jest inaczej niż w modelach z większym skokiem (w poprzek ramy), ponieważ ma znacznie mniejsze rozmiary.  
  3. Manetka do sztycy Transfer jest wygodna, ale zapchane pancerze zdecydowanie utrudniają obniżanie. Za to gripy ESI z nowej serii Fit XC znakomicie poprawiają komfort jazdy.  Świetnie tłumią, nieźle leżą w dłoniach i nie kręcą się na kierownicy, bo są z silikonu.

 

Wrażenia z jazdy

Opisywany jest jako następca przeznaczonego do XC jednozawiasowego ASR, ugina się dzięki systemowi wirtualnej osi obrotu Switch Infinity. Ale dla Yeti to było za mało. Zahaczająca już nieomal o standardy allmountain geometria SB100, jego krótki mostek i szeroka kierownica oraz duże koła czynią zeń rower niewiarygodnie wszechstronny, wręcz wielozadaniowy. SB100 wspina się znakomicie zarówno po gładkiej jak i trudnej technicznie nawierzchni. W dopasowaniu do potrzeb pomaga trójpozycyjna dźwignia tłumienia ugięcia w damperze. Używanie jej podczas jazdy nie jest jednak najwygodniejsze i rzadko do niej sięgałam.

Zawieszenie jest zestrojone bardzo sportowo. Trudno jest wykorzystać pełny skok nawet mimo tego, że producent rekomenduje dla tylnego zawieszenia aż 32% ugięcia wstępnego SAG. Nawet przy takim ustawieniu rower jest bardzo responsywny i nie jest bynajmniej miękką kanapą. Nie ma mowy o zwożeniu tyłka, wymaga aktywności i reakcji na zmieniające się warunki terenowe. Trzeba się do tego przyzwyczaić szczególnie przy dużych prędkościach. SB100 jest stosunkowo długi jak na rower XC, mimo tego skręca jak marzenie, zarówno w bandach jak i na ultra ciasnych switchbackach. Początkowo nie czułam się zbyt pewnie w miejscach gdzie koła odrywają się od podłoża, czyli hopkach i dropach. Nie jest to w końcu rower enduro i potrzeba chwili, żeby go wyczuć. Pamiętajmy jednak o tym, że mając odpowiedni skill można z niego wycisnąć więcej niż z innych fulli XC. Choć tolerancję na błędy ustawiono na poziomie profi. Odkryłam jeszcze jedną ciekawą rzecz. Na co dzień jeżdżę na rowerach cięższych o ok. 3 kg. Dla szczupłej dziewczyny okazało się to niezwykle istotne przy wybijaniu się w powietrze, przechodzeniu z zakrętu w zakręt i na podjazdach, nie mówiąc już o sytuacjach kiedy musiałam zarzucić go na plecy i wynieść. Po tygodniu testów byłam znacznie mniej zmęczona niż gdybym pokonywała te same trasy na enduraku. Warto również wspomnieć, że konstrukcja SB100 jest inna niż w modelach SB o większym skoku, co decyduje o odczuciach z jazdy. Moduł Switch Infility został zmniejszony i „obrócony” o 90°. Poza tym damper mocowany jest do górnej nie dolnej rury przedniego trójkąta. Dzięki temu uzyskano miejsce do zamocowania bidonu. Przy rozmiarze M możne mieć on nawet 0,7 l pojemności. Rura podsiodłowa też ma więcej miejsca na pomieszczenie regulowanej sztycy, co ma znaczenie dla niskich użytkowników. 

Geometria

 

Kąt główki ramy wynosi 67,8° wykraczając poza standardy XC, które szacujemy obecnie na ok. 69°. Tylko Spark ma podobną wartość. Przedni trójkąt jest dość długi a reach wynosi 432,1 mm. To sporo, dlatego dla zachowania odpowiedniego docisku przedniego koła offset jego osi ma tylko 44 mm. W pokonywaniu zakrętów pomaga stosunkowo krótki tylny trójkąt o długości 437 mm oraz naprawdę nisko umieszczony suport.

Odległość pomiędzy osiami kół jest bliższa rowerom allmountain.  Wszystkie te parametry mają wpływ na łatwość prowadzenia na zjazdach i pomagają w szybszej jeździe na stromiznach czy skakaniu – odstają jednak od konserwatywnych norm XC.

SZTYWNOŚCI

 

Zaopatrzony w widelec ze zwężanymi dołem goleniami dolnymi Yeti przegrał tylko ze Scalpelem na Lefty i...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy