Amortyzatory przednie - to trzeba wiedzieć

Porady
   Tematy poruszane w tym artykule  
  • Jak zależność między stylem jazdy a skokiem amortyzatora wpływa na wybór odpowiedniego wyposażenia.
  • Różnice w zakresie skoku amortyzatorów dla różnych dyscyplin kolarstwa górskiego oraz ich specyfikację.
  • Co wpływa na wysoką cenę amortyzatorów o małej masie i dużym skoku.
  • Jakie faktory należy uwzględnić przy wyborze amortyzatora w kontekście masy użytkownika i stylu jazdy.
  • Rodzaje regulacji dostępne w amortyzatorach i ich przydatność w zależności od zaawansowania konstrukcji.
  • Porównanie zalet i wad amortyzatorów z tłumieniem ciernym i hydraulicznym.
  • Różnice między elastomerem, pneumatycznych systemach amortyzacji, a sprężynowymi.
  • Wpływ średnicy goleni na sztywność widelca i precyzję sterowania.
  • Standardy mocowania koła w amortyzatorach i ich wpływ na wydajność oraz kulturę pracy.
  • Wprowadzenie do różnych technologii i systemów stosowanych przez producentów amortyzatorów.

Decydując się na wymianę amortyzatora trzeba pamiętać o dwóch aspektach: przeznaczeniu i kompatybilności.

 

Przeznaczenie

Upraszczając, przeznaczenie amortyzatora można utożsamić z jego skokiem. Zależność pomiędzy stylem jazdy a skokiem jest bardzo prosta: im ostrzej jeździmy w trudnym terenie, tym większy skok amortyzatora jest nam potrzebny. I tak z jednej strony, widelce przeznaczone do DH (downhillu) mają skok powyżej 170 mm, mocną dwupółkową konstrukcję i mocowanie piast osią o średnicy 20 mm. Widelce MTB do Cross Country (XC) mają sięgający 80 mm skok i są bardzo filigranowe. To w zupełności wystarcza, bo w tej dyscyplinie niska masa jest priorytetem. Poniższa tabelka przedstawia w przybliżeniu zakres skoku adekwatny do odpowiedniej dyscypliny kolarstwa.

Skok

Przeznaczenie widelca Rodzaj roweru

do 60 mm

trekking hardtail
80 mm wyścigi cross country hardtail, full suspension
80-100 mm cross country, maratony, turystyka hardtail
100-140 mm enduro full suspension
100-120 mm 4X, dual, dirt hardtail
140-170 mm freeride full suspension
powyżej 170 mm downhill full suspension

 

Gdy już wiesz, jaki skok powinien mieć twój amortyzator, musisz wybrać taki, który spełni twoje oczekiwania będące kompromisem pomiędzy parametrami technicznymi a zasobnością portfela. Musisz pamiętać, że widelce o bardzo małej masie oraz te o dużym skoku mają jedną wspólną cechę. Wysoką cenę, która nie wynika z pazerności producentów, lecz jest efektem użytych skomplikowanych rozwiązań technicznych i zaawansowanej technologii koniecznych do wykonania poszczególnych części widelca. Można zbudować tani widelec o wielkim skoku, można niedrogo sprzedawać lekkie widelce. Trudności pojawiają się, kiedy do głosu dochodzi potrzeba efektywności i trwałości. Wysokie ceny widelców enduro wynikają z tego, że przy znacznym skoku, muszą mieć małą masę.

Zakupiony amortyzator powinien pasować nie tyko do roweru (o czym w dalszej części), ale również do użytkownika - jego masy i stylu jazdy. Takie dopasowanie jest możliwe poprzez liczne regulacje.

Regulacje

Nie wszystkie niżej wymienione regulacje występują we wszystkich amortyzatorach. Ich udział zależy od stopnia zaawansowania konstrukcji. Przy czym nie jest regułą, że amortyzator mający więcej regulacji jest lepszy od tego, który np. ma tylko możliwość ustawienia naprężenia wstępnego. Niektóre widelce są wyposażone np. w automatyczne tłumiki dobierające wartość tłumienia w zależności od prędkości i stopnia ugięcia, które wyśmienicie sobie radzą bez ingerencji z zewnątrz.
W zależności od funkcjonalności, regulacje należy podzielić na:

  • wewnętrzne: w celu modyfikacji pracy widelca należy użyć narzędzi lub rozebrać go. W przypadku naprężenia wstępnego oraz wartości tłumienia jest to w pełni zadowalający sposób, wymagający jednak od użytkownika chęci i podstawowych umiejętności. Do tego typu zaliczyliśmy także regulacje polegające na zmianie ciśnienia powietrza, gdyż wymagają użycia specjalnych pompek
  • zewnętrzne: pozwalają na modyfikacje na trasie, przy użyciu zewnętrznych pokręteł, regulatorów i przycisków, bez konieczności użycia jakichkolwiek narzędzi
  • zdalne: dokonywane przy pomocy manetek umieszczanych na kierownicy, co pozwala na zmianę charakterystyki pracy zawieszenia zgodnie z aktualną potrzeb...

Artykuł jest dostępny w całości tylko dla zalogowanych użytkowników.

Jak uzyskać dostęp? Wystarczy, że założysz bezpłatne konto lub zalogujesz się.
Czeka na Ciebie pakiet inspirujących materiałow pokazowych.
Załóż bezpłatne konto Zaloguj się

Przypisy