Dołącz do czytelników
Brak wyników

Testy , Rowery

27 czerwca 2019

Big.Seven - 27,5" według Meridy

0 163

 

– Już wkrótce rowery z 26” kołami będą wybierane tylko przez początkujących – uważa Juergen Falke, główny projektant Meridy. Powód? Koło 27,5”. Wiara Meridy w nowy rozmiar znajduje odzwierciedlenie w modelu Big.Seven, stworzonym we współpracy z mistrzem świata Jose Antonio Hermidą. Innowacyjny rower jest w Polsce dostępny w 15 wersjach.

– Niektórzy powiedzą: „po co kupować rower z 27,5” kołami, jeśli różnice nie są tak ogromne, jak między 26” a 29”? Odpowiedziałbym im: „czemu nie, skoro rower nie ma żadnych wad tych rozmiarów” – mówi Juergen Falke, główny projektant Meridy. Podstawowym modelem tej marki wypełniającym lukę między rowerami 26” i 29” jest Big.Seven. Ten 27,5” hardtail został stworzony we współpracy z mistrzem świata Jose Antonio Hermidą, który zdążył już na nim zdobyć brązowy medal mistrzostw świata XC. Wyścigowe geny roweru zostały uzupełnione technologiami, które najlepiej wykorzystują zalety nowego rozmiaru kół. – Big.Seven przekonuje nie tylko świetnym wyglądem, lecz zwłaszcza parametrami użytkowymi. W szczególności pod względem komfortu tylnego widelca osiąga nowy wymiar w sektorze hardtaili – mówi Eduardo Pacheco-Hoepfl, projektant Meridy. Wiele z zastosowanych w nowy modelu innowacji wykorzystano nie tylko w maszynie multimedalistów z Multivan Merida Biking Teamu, ale także w pozostałych 14 wersjach dostępnych w Polsce. – Już wkrótce rowery z 26” kołami będą wybierane tylko przez początkujących. Rozmiar ten pozostanie też w rowerach enduro, do freeride’u i downhillowych. Wszystkie inne rowery górskie będą miały koła 27,5” albo 29” –uważa Juergen Falke. Kolekcja 2014 Meridy w Polsce odpowiada jego słowom. Górskie hardtaile z 26” kołami znajdują się w niej tylko w najniższych specyfikacjach.

Idealny kompromis

27,5” Merida Big.Seven stanowi odpowiedni kompromis między rowerami z dwoma pozostałymi rozmiarami kół. Przy zewnętrznej średnicy obręczy 584 mm koło 27,5” jest zbliżone do 559 mm w klasycznej wersji 26” (+25 mm), jednocześnie zmierzając w kierunku dwudziestki dziewiątki (622 mm; -38 mm).

Dzięki temu nowy rower zachwyca wielką zwinnością i sterownością typową dla mniejszych kół. Zapewnia przy tym lepsze parametry toczenia, trakcji i komfortu charakterystyczne dla rowerów górskich o większych kołach. Odczują to m.in. osoby, które uważają, że 29” rowery są zbyt duże, ociężałe lub niewystarczająco zwinne, a jednocześnie chcą skorzystać z przewagi oferowanej przez większe koła. – Podczas projektowania Big.Seven dużą uwagę poświęciliśmy uzyskaniu na rowerze odpowiedniej pozycji przez zawodników niskiego i średniego wzrostu. 27,5” to idealny kompromis dla tych, którzy mają problem ze znalezieniem właściwej pozycji na rowerze 29” – mówi Juergen Falke. Aspekt ten był bardzo istotny dla Jose Antonio Hermidy, mistrza świata z Multivan Merida Biking Teamu, który testował prototypy Big.Seven i na bieżąco zgłaszał swoje uwagi projektantom. Mocno wpłynęły one na ostateczną wersję nowego modelu. – 27,5” rower bardziej odpowiada moim niewielkim latynoskim rozmiarom. Mój styl jazdy jest inny od większości zawodników startujących na 29” rowerach. Oni lubią dużo siedzieć, pedałować z mniejszą intensywnością, ja jestem bardziej jak torreador. Muszę się częściej podnosić, dużo ruszam się na siodełku. Dla takiego stylu 27,5” rower jest idealny – tłumaczył zmianę swojego sprzętu Hiszpan.

Koło to nie wszystko

Oprócz ogólnych zalet nowego rozmiaru Big.Seven oferuje wiele unikalnych cech technologicznych. Rasowa sportowa sylwetka hardtaila zwraca uwagę dzięki designowi, ale także dzięki zastosowanych w rowerze innowacjom. Linki przerzutki, a także tylnego hamulca poprowadzono wewnątrz karbonowej ramy, a miejsce instalacji zacisku tylnego hamulca przeniesiono między tylny widelec a dolne rury tylnego trójkąta. Wewnętrzne poprowadzenie linek i przewodów umo...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy