Dołącz do czytelników
Brak wyników

Porady , Zdrowie , Fizjoterapia

27 czerwca 2019

Bolesności kręgosłupa - odc. piersiowy: co nas łupie w kręgosłupie?

0 196

 

Odcinek piersiowy to ostatnia część naszej wielowahaczowej ramy, którą ze względu na dość ograniczony zakres ruchomości oraz niewielką ilość ewentualnych problemów można porównać raczej do koncepcji softtaila. W zależności od charakterystyki i rozmiaru ramy, podczas jazdy na rowerze przybieramy bardziej wyprostowaną bądź bardziej pochyloną pozycję, wpływając tym samym na ukształtowanie naszego kręgosłupa we wszystkich jego odcinkach. 

Część piersiowa może przybierać zatem kształt nadmiernie zgarbiony lub pozostawać w ułożeniu pośrednim (patrz rysunek poniżej). Dodatkowo pojawiające się obciążenia, niejednokrotnie przy zastosowaniu niekorzystniej dźwigni, związane z podnoszeniem roweru przy pokonywaniu przeszkód terenowych, mogą wpływać na powstawanie dolegliwości bólowych kręgosłupa. Objawy mogą przybierać formę bólu w obrębie konkretnego segmentu lub promieniować między żebrami do przodu w kierunku mostka.

Charakterystycznym może okazać się również ból wywoływany głębokim wdechem, ujawniający się w wymienionych obszarach. Kręgosłup piersiowy złożony jest z dwunastu kręgów, które oddzielone krążkami międzykręgowymi wraz z żebrami i mostkiem budują klatkę piersiową. Z uwagi na połączenie z innymi elementami jest on stosunkowo stabilny, a jego ruchomość jest zdecydowania mniejsza od pozostałych części kręgosłupa. Mają na to również wpływ różnice anatomiczne, uwidaczniające się w budowie kręgów piersiowych oraz dodatkowe elementy występujące w tej części kręgosłupa, takie jak stawy kręgowo-żebrowe i żebrowo-wyrostkowe. Kształt kręgów wraz z wysokością zmienia się - w zależności od poziomu są one zbliżone budową do tych z odcinka szyjnego lub lędźwiowego. W przekroju strzałkowym kręgosłup piersiowy ukształtowany jest kifotycznie, lecz jego nadmierne uwypuklenie w tył może odpowiadać już zmianom patologicznym.

Ze względu na funkcjonalny charakter części piersiowej kręgosłupa możemy wyodrębnić w nim część górną o zwiększonej ruchomości, bezpośrednio graniczącą z szyją oraz część środkową i dolną, których biomechanika jest już proporcjonalnie ograniczona w płaszczyźnie strzałkowej. W związku ze specyficzną budową odcinek ten wykazuje jednak znaczną ruchomość w płaszczyźnie czołowej umożliwiając ruchy boczne. 

Poniżej prezentujemy trzy uniwersalne propozycje ćwiczeń, które powinny uzupełnić nasz trening na rowerze oraz towarzyszyć codziennym czynnościom.

Mają one na celu przeciwdziałanie niekorzystnym przeciążeniom układu ruchu w kręgosłupie piersiowym oraz jednocześnie stanowić prewencję dla dolegliwości związanych z tym obszarem naszego ciała. Również w tym przypadku należy pamiętać, że jeżeli przedstawione propozycje ćwiczeń wywołają lub nasilą Wasze objawy, będziecie musieli skorzystać ze specjalistycznej porady, w trakcie której zostaniecie odpowiednio zdiagnozowani i wyposażeni w niezbędną wiedzę specyficzną dla Waszej dolegliwości. 

ODPROSTOWANIE KRĘGOSŁUPA PIERSIOWEGO W POZYCJI STOJĄCEJ 

Pozycja wyjściowa: stojąca, stopy na szerokość barków, dłonie umieszczone na karku, łokcie skierowane do przodu. 

Ruch: płynne odchylenie w tył z uniesieniem łokci w górę. W końcowym zakresie ruchu można dołączyć wyd...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy