Dołącz do czytelników
Brak wyników

Rowery

9 sierpnia 2019

NR 33 (Sierpień 2019)

Canyon Grand Canyon AL 6.0

0 216

Wrażenia z jazdy

Pierwsze, na co zwróciłem uwagę, to walory estetyczne: ładne i ciekawe malowanie ramy, żywy kolor, estetycznie pochowane pancerze linek – to wszystko sprawia, że rower może się podobać. Podczas montowania na dachu samochodu dało się odczuć, że rower do najlżejszych nie należy, ale nie uprzedzajmy faktów. W terenie nieźle sobie radzi, zwłaszcza w ciasnych łukach i na wąskich ścieżkach. Prowadzi się lekko i przyjemnie, a pozycja jest wygodna. W skręcie jest dynamiczny i dość szybko reaguje na polecenia. Na podjazdach przód jest dobrze dociążony, a przednie koło sprawiało wrażenie wręcz przyklejonego do podłoża. Przy pokonywaniu ostrych wzniesień dało się jednak odczuć masę kół, więc trudno szaleć. Na zjazdach Grand Canyon zachowuje się bardzo stabilnie, gładko pokonując mniejsze i większe przeszkody, a prędkość mu niestraszna. Amortyzator o skoku 100 mm jak na model ze średniej półki pracuje bardzo płynnie, nawet przy wyborze drobnych nierówności terenu. Minusem jest brak manetki blokady skoku. Hamulce działają wzorowo, zachowując idealną modulację w każdych warunkach. Klamka reaguje na każdy, nawet lekki nacisk, a tarcze 160 mm do zwykłej jazdy terenowej są wystarczające. Canyon zdecydował się wyposażyć model Grand w najbardziej uniwersalny obecnie napęd 2x11, w którym duża rozpiętość kasety pozwala dostosować przełożenia do każdych warunków. Daje radę w terenie, nie brakuje mu również przełożeń na szosie. Zastosowane opony zdają się jednak wskazywać na terenowy charakter roweru. Mają agresywny bieżnik, przez co dobrze trzymają na wilgotnym i błotnistym podłożu, lecz na gładkich nawierzchniach generują duże opory toczenia i hałasują. 
 

 

 

  1. Mechanizm korbowy – najdroższa część napędu nie została zastąpiona tańszym zamiennikiem, użyto elementu z grupy SLX. Brawo! Do tylnej przerzutki zdecydowano się poprowadzić linkę w pełnym pancerzu. Niewątpliwie rozwiązanie to ogranicza zapychanie się linki brudem i zapewnia płynną pracę.  
  2. Pancerze zostały estetycznie poprowadzone wewnętrznie w ramie. Wykonanie jest na tyle precyzyjne, że podczas jazdy w terenie nie dochodzą stamtąd żadne niepokojące odgłosy. Producent zadbał, aby były one spięte opaską wewnątrz ramy, do której dostęp jest przez specjalny otwór w okolicach bidonu.  
  3. Nowa rama Grand Canyon nie ma osi 12 mm, ale w tej klasie rowerów nie jest to jeszcze wyposażenie standardowe. Za to rama wyposażona jest w gniazda do montażu pełnych błotników lub bagażnika, a nawet specjalne gniazda na nóżkę, jeżeli ktoś chciałby rower wykorzystywać mniej sportowo, bardziej zaś turystycznie. 

GEOMETRIA  4302 zł *** | Canyon, www.canyon.com 
 

Rozmiary: 27.5” - XS, S; 29” - M (rozmiar testowany), L, XL; * mostek na -/+, podana wartość nie uwzględnia
25 mm podkładek; ** masa roweru bez pedałów (www.rowerowawaga.pl), masa kół gotowych do jazdy;
*** cena zawiera koszt wysyłki 203 zł

 

Grand Canyon dostępny jest w pięciu wielkościach ramy, co pozwala dopasować się użytkownikom o wzroście już od 150 cm. Całkiem logicznie dwa najmniejsze rozmiary XS i S wyposażone są w koła 27,5”.

Rama jest dość długa i niska, co ma wskazywać na sportowe aspiracje firmy Canyon, czym zadowoli nawet bardziej zaawansowanych kolarzy. Zmierzony przez nas kąt rury podsiodłowej wynoszący 74° również wskazuje na sportowy charakter. Dzięki temu środek ciężkości przesunięty jest do przodu, co skutkuje lepszym dociążeniem przedniego koła oraz możliwością uzyskania wysokiej kadencji, zwłaszcza przy pokonywaniu stromych podjazdów. Tylny trójkąt jest krótki, sprawiając, że rower jest zwinny i szybki w wąskich i ciasnych zakrętach. W testowanym modelu oś suportu umieszczona jest na standardowej wysokości 305 mm nad ziemią, co minimalizuje możliwość zahaczenia pedałem o podłoże i jednocześnie daje poczucie stabilności w zakrętach. 


SZTYWNOŚCI
 


W badaniu sztywności ramy Canyon uzyskał przyzwoity wynik. Wprawdzie w pierwszej fazie oddziaływania siły rama poddaje się bardziej niż w ramach konkurencji, ale jej sztywność szybko rośnie. Suntour Raidon jest trochę bardziej podatny skrętnie niż konkurencyjne amortyzatory, ale różnica nie jest wielka i nie ma wpływu na precyzję sterowania. Sztywność przedniego i tylnego koła jest praktycznie identyczna, co zdarza się niezwykle rzadko. Widać to dobrze po wynikach średnich, względem których przednie koło roweru Canyon jest wyraźnie sztywniejsze, a tylne trochę bardziej wiotkie. 
 

Osprzęt

Rama: aluminium 6061 | Przedni widelec: Suntou Raidon Air LO-R, stalowa rura sterowa (2060 g) | Piasty / Obręcze: S...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy