Dołącz do czytelników
Brak wyników

Rowery

11 maja 2019

NR 29 (Kwiecień 2019)

Canyon Ultimate CF SL 7.0

0 172

Czerwony pocisk.

 

Wrażenia z jazdy

Ultimate reaguje na najlżejsze ruchy kierownicą. Błyskawicznie inicjuje zakręty. Z niesamowitą lekkością i szybkością potrafi zmienić tor jazdy nawet na głębokim wirażu. Charakterystyka taka daje mnóstwo frajdy, szczególnie przy dynamicznej jeździe w grupie, jednak z drugiej strony wymaga pewnego obycia z rowerem szosowym. Mniej zaawansowani kolarze muszą być czujni i zachowywać odpowiedni margines bezpieczeństwa. Przy dużej prędkości rower jest przewidywalny w takim stopniu, w jakim pewna jest ręka, która go prowadzi. Jeżeli dasz się upoić prędkości, to Ultimate może niemiło zaskoczyć, potrafi bowiem zmienić kierunek jazdy nawet pod wpływem silniejszego podmuchu wiatru – i to bez kół o wysokim profilu. Długa górna rura pozwala mocno wyciągnąć grzbiet, ale pozycja w górnym chwycie nie jest bardzo niska. Dzięki temu Ultimate nie tylko bardzo dobrze sprawdza się na podjazdach, ale także zapewnia dużą dozę komfortu w jeździe długodystansowej. Geometria kierownicy, która w dolnym chwycie jest o 140 mm niżej niż w górnym, pomaga w przyjęciu pozycji aerodynamicznej w sprintach czy na zjazdach. Ultimate dysponuje świetną konfiguracją przełożeń, półkompaktowe koronki 52–36 nie tylko zapewniają dużą prędkość na płaskich odcinkach, ale jest także czym dokręcić na zjazdach. Nowa kaseta o zakresie 11–30 ma pięć najszybszych biegów stopniowanych co jeden ząb, identycznie jak bardzo popularne kasety 11–28. To pozwala bardzo precyzyjnie dobrać kadencję do potrzeb szybkiej jazdy. Za to największy tryb ma 30 zębów, co daje przewagę przy pokonywaniu górskich podjazdów, a jednocześnie przy wolniejszej jeździe nie wywołuje nieprzyjemnych zmian rytmu. Same zalety.

Atutem roweru jest bardzo dobra amortyzacja, dzięki której komfort jazdy można porównać z modelami endurance. Jest to zasługa całego systemu, obejmującego zarówno konstrukcję ramy oraz widelca, jak i karbonową sztycę zbudowaną w technologii VCLS, której zadaniem jest pochłanianie jak największej liczby drgań.

 

  1. Mechanizm zacisku wspornika siodła ukryto wewnątrz ramy, a śrubę regulacyjną umieszczono z tyłu, poniżej węzła podsiodłowgo. Bardzo elegancko, chociaż trochę trudniej się do niej dostać, a blokując sztycę, trzeba uważać, żeby nie przekraczać zalecanego momentu.
  2. Nowa „stopiątka” z serii 7000 czerpie z rozwiązań stosowanych w topowych grupach Dura Ace i Ultegra, a najlepiej widać to w identycznej konstrukcji hamulców oraz przedniej przerzutki.

 

Geometria

 

Górna rura dla rozmiaru S, jaki testowaliśmy, wydaje się bardzo długa, ale to dlatego, że rozmiarówka Ultimate nie jest typowa. Rozmiar S przewidziany jest dla kolarzy o wzroście 172–178 cm co oznacza, że praktycznie leży w środku rozmiarówki. Stosunek wysokości do długości ramy, dający współczynnik pozycji 1,4, plasuje Ultimate zdecydowanie wśród maszyn wyścigowych. Niech nie zwiedzie Was łagodniejsza wartość kąta główki, bo o wyraźnie żywiołowym charakterze roweru decydują bardzo mały rozstaw osi kół oraz krótki ogon. Cieszy wysoka wartość kąta podsiodłowego, niezłagodzona przez offset wspornika siodła, który jest minimalny i wynosi tylko 8 mm.

Sztywności

 

Wykres pokazuje dobitnie, że konstrukcja ramy trzyma moc w ryzach. Nawet przy maksymalnym stosowanym przez nas obciążeniu nie ma obawy o marnowanie watów. Tak samo śmiało można na modelu Ultimate puszczać się w najciaśniejsze wiraże, bo układ sterowania jest sztywny i precyzyjny.

Jedyne, co może martwić, to duża różnica w sztywności kół Mavic. Tylne będzie wymagało uwagi i częstszych kontroli w czasie eksploatacji, szczególnie po jeździe po kiepskich asfaltach.

Wykresy powstały na podstawie danych uzyskanych w laboratorium bikeBoard. W pomiarze precyzji sterowania im mniejsza wartość kąta skręcenia wyrażona w stopniach, tym większa sztywność układu kierowania/precyzja sterowania. W badaniu efektywności napędzania im wyżej na wykresie przebiega krzywa, tym lepiej, gdyż oznacza wyższą sztywność ramy, czyli efektywniejsze napędzanie. Dane sztywności ramy testowanego roweru porównujemy do dwóch wybranych rowerów podobnej klasy wymienionych w opisie wykresów. Sztywność kół oraz masy porównujemy do uśrednionych danych rowerów odpowiadających klasą testowanemu. Różnice wyrażamy w procentach, im większe są zielone słupki, tym lżejszy/sztywniejszy jest testowany rower lub koła. Więcej o tym jak testujemy znajdziecie na www.testy.bikeboard.pl/artykuly,szukaj,jak-testujemy

Osprzęt

Rama: carbon CF SL | Przedni widelec: Canyon One One Four SLX, carbonowa, stożkowa rura sterowa | Koła: Mavic Aksium | Opony: Continental Grand Prix SL 700x25C (230 g, dętka 77 g) | Korby: Shimano 105 FC-R7000 52-36 z. (172,5 mm) | Łożyska suportu: Shimano Pressfit | Kaseta: Shimano...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy