Dołącz do czytelników
Brak wyników

Ekwipunek

17 sierpnia 2021

NR 52 (Sierpień 2021)

Fox Live Valve

0 56

Historia systemu Foxa sięga dziesięciu lat wstecz, kiedy to Everet Ericksen, członek trzyosobowego teamu inżynierów FOX Advanced Products Group, czerpiąc inspiracje z prac nad Audi A6 i projektem „Simon” w Cannondale, stworzył koncept Live Valve. Prace trwały wokół wykorzystania technologii w rowerach oraz sporcie motorowym. W 2017 roku oficjalnie zaprezentowano system w UTV marki Polaris, a w 2018 roku trafił on do rowerów.

System składa się z przedniego amortyzatora i dampera z zamontowanymi sensorami, dodatkowego czujnika przy osi tylnego koła oraz sterownika z wbudowanym żyroskopem, żeby potrafił rozróżnić, czy jedziemy po płaskim pod górę, czy w dół. Oczywiście jest jeszcze algorytm, który decyduje kiedy, na jak długo i jak mocno otworzyć zawory w widelcu i damperze, a czas reakcji wynosi trzy milisekundy. System wykrywa też swobodne spadanie i odpowiednio otwiera zawory. Live Valve jest systemem „odpal i zapomnij”. Każdy producent najpierw ustawia go pod swój rower, a użytkownik po włączeniu i wyborze jednego spośród pięciu trybów czułości potrzebnej do otwarcia zawieszenia nie musi już ingerować w jego ustawienia. Wynika z tego bardzo ciekawa reakcja zawieszenia na masę. Gdy zajmiesz miejsce na siodełku, to rower nie ugina się, co jest wyczuwalne w przypadku rowerów z zawieszeniem ze zwykłą platformą.
W jeździe pierwsze, co da się zauważyć, to stały poziom blokady tłumienia. Rower zawsze utwardzał się tak samo – zarówno podczas jazdy asfaltem, jak i w terenie. Przy deklarowanym czasie reakcji, który jest sto razy szybszy niż mrugnięcie okiem, które trwa 0,3 sekundy, nie da się wyczuć momentu, kiedy zawory się zamykają. Jedyne, co świadczy o pracy układu, to dźwięk pracujących solenoidów, słyszalny jednak tylko podczas jazdy po asfalcie, w terenie zagłuszają go inne dźwięki. Zmiana czułości otwarcia w naszym testowym rowerze była ustawiona tak, że trudno było poczuć różnicę pomiędzy sąsiednimi trybami. Dopiero zmiana z jednego końca skali na drugi sprawiała, że na tej samej trasie odblokowanie następowało na trochę mniejszych lub większych nierównościach. Czas reakcji jednak jest tak krótki, że na gładkich singlach i tak następuje zamknięcie w „mgnieniu oka”, a dokręcanie pomiędzy przeszkodami odbiera mniej mocy niż w klasycznym zawieszeniu. Można powiedzieć, że w porównaniu do innych rowerów z dużym skokiem zawieszenia Live Valve „betonuje”, zanim jeszcze naciśniesz korbę. Dzięki temu rower lepiej przyspiesza, a jadący mniej się męczy. Jednak na podjeździe lub płaskim podczas przejazdu przez dziurę, w której mieści się koło, siedząc na siodełku, poczujemy tę dziurę jak na hardtailu. Cecha Live Valve „włączyć i zapomnieć” doskonale sprawdza się przy skakaniu i lotach z dropów. Nie zdarzy się lądowanie na zbyt mocnym tłumieniu, a przy tym nie czuć różnicy względem zawieszenia bez elektroniki, a do tego łatwiej jest nabrać prędkości przed kolejnym skokiem.
 

POLECAMY

1. Sensor zamocowany na koronie widelca odpowiada za szybką reakcję… tyłu. Niestety, przeznaczony do tego błotnik pod „trzydziestkę szóstkę” nie podejdzie. 
2. Technologia Live Valve dostępna jest tylko w damperach DPS. Widoczny sterownik tu znajduje się pod górną rurą i trzeba się schylać, żeby zobaczyć, czy jest włączony i na jakim trybie czułości go ustawiono. Można go wyjąć i zabrać na biurko do ładowania. 
3. To widać od spodu. Obsługa sterownika nie jest skomplikowana, przycisk włącznika oraz drugi z wyborem trybu pracy.


Fox Live Valve to ciekawy krok do usprawnienia działania rowerów z dużym skokiem zawieszeniem, bo pozwala skupić się na jeździe, bez przestawiania dźwigienek. Swoim działaniem może być przydatny zarówno początkującym, którzy nie ogarniają jeszcze skomplikowanych niuansów dopasowywania ustawień zawieszenia do zmieniających się warunków jazdy, jak i pomóc zaawansowanym riderom wycisnąć więcej....

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy