Dołącz do czytelników
Brak wyników

Rowery

28 kwietnia 2019

NR 28 (Marzec 2019)

Giant Propel Advanced 1 Disc

0 195

Wrażenia z jazdy

Prawie 50 mm podkładek pod mostkiem sprawiło, że jeszcze na żadnym rowerze aero nie jeździłem w tak otwartej pozycji. Giant pozwala uzyskać bardzo niską pozycję kokpitu, ale ze wszystkimi podkładkami jest prawie jak endurance. Z uwagi na konstrukcję aerodynamicznego mostka zmiana położenia kokpitu nie jest operacją prostą. Trzeba być absolutne pewnym, jaką pozycję chcemy uzyskać, najlepiej przez sesję fittingową, i dopiero wtedy odpowiednio dopasować rower. Nie da się bowiem przełożyć podkładek nad mostek, tylko trzeba je usunąć i odpowiednio obciąć rurę sterową.

Najlepiej sprawdza się powyżej 40 km/h.

 

To jeszcze nie wszystko, bo jeżeli zmiana jest większa niż 10 mm, konieczne jest skrócenie także kabli napędów oraz przewodów hydraulicznych przechodzących wewnątrz mostka, inaczej bowiem nie zmieszczą się pod osłoną aerodynamiczną. Nie jest to zajęcie na pięć minut... ani nawet na godzinę.

Dzięki lekkim kołom Propel znakomicie przyśpiesza, a w niższych zakresach prędkości zaskakuje wysoką manewrowością i szybkością reakcji. W zasadzie nie ustępuje w tym względzie lżejszym, klasycznym konstrukcjom. Tak naprawdę ocenę wrażeń z jazdy tym rowerem powinno się zaczynać dopiero po przekroczeniu 40 km/h. Łatwe utrzymywanie wysokich prędkości jest tym, do czego ten rower został stworzony. Wraz z prędkością rośnie stabilność roweru, co oczywiście jest efektem wysokich obręczy kół aero. Większa stabilność daje dużą pewność prowadzenia na szybkich zjazdach, nawet dla osób, które nie mają techniki jazdy Petera Sagana. Ponieważ przednie koło ma niższą obręcz (42 mm), wpływ podmuchów bocznego wiatru na sterowanie jest minimalny.

Nie odkryjemy Ameryki, pisząc, że podjazdy nie są domeną tego roweru. O ile na krótkich hopkach pokonywanych z marszu wydaje się obiecujący,
o tyle dłuższa praca pod górę szybko okazuje się bardziej męcząca niż porównywalne cenowo rowery „nieaero”. I niewiele w tej materii pomaga, skądinąd doskonała, kaseta 11–30. Nie zwiększa uniwersalność roweru, tylko niepotrzebnie poszerza zakres przełożeń. Naszym zdaniem, w modelu Propel powinna znaleźć się szybka wersja o rozstawie 11–25, a może nawet 12–25. Zawężenie rozstawu sprawi, że więcej przełożeń w środkowej części kasety jest stopniowana co jeden ząb, co lepiej pasuje do osobowości Propela.

Carbonowe koła Giant SLR wraz z oponami Giant Gavia w standardzie otrzymujemy jako kompletny, gotowy do jazdy system bezdętkowy, w zestawie z rowerem jest nawet mleczko potrzebne do ich zalania. Tubelessy pozwalają bezpiecznie jeździć na ciśnieniu 6 atm i dzięki temu dobrze rozpraszają drobne drgania wynikające z małych nierówności asfaltu. Nawet krótkie epizody przejazdu przez kostkę brukową nie były bardzo dotkliwe. Z drugiej strony zarówno rama, jak i widelec są bardzo sztywne i każdą większą nierówność czuć dość mocno. Cała kierownica ma aerodynamiczny, płaski profil, co uniemożliwia zmianę kąta jej ułożenia w mostku w celu doboru nachylenia odpowiadającego indywidualnym potrzebom użytkownika. Niektórzy testerzy uważali, że geometria kierownicy nie daje wystarczającego komfortu przy jeździe na dłuższych dystansach.

Geometria

 

Górna rura wydaje się nienaturalnie długa jak na rower w tym rozmiarze, jednak to tylko złudzenie wynikające z zastosowania płaskiego, aerodynamicznego wspornika siodła. Testowany przez nas rozmiar „M/L” jest odpowiedni dla użytkowników o wzroście ok. 180 cm. Kokpit roweru Propel usytuowany jest nisko, chociaż w porównaniu z analogicznymi konstrukcjami – nie ekstremalnie. Stosunek wysokości ramy do jej długości wynosi 1,41. W modelu

Propel oznacza to sylwetkę wyciągniętą i niską, ale w granicach akceptowalnych przez śmiertelników. Dla porównania w Specialized Venge osiągnął
ekstremalnie niską, odnotowaną przez nas wartość 1,37. W enduranceach bywa i 1,55. Bardzo krótki tylny widelec i kąty ramy spodobają się agresywnym kolarzom. Jarzmo sztycy Vector jest obracane, dzięki czemu oprócz standardowego ustawienia offsetu +15 mm jest jeszcze przesuwająca je w przód pozycja -5 mm, co pozwala zwiększyć efektywną wartość kąta podsiodłowego.

 

1. Bardzo wysoka pozycja kokpitu z kompletem podkładek pod mostkiem wygląda w tym rowerze dziwnie. Jednak trudno sobie wyobrazić, aby docelowo ktoś używał Propela w takim ustawieniu. Mostek wydaje się nienaturalnie długi, ale to tylko złudzenie, jakie wprowadza aerodynamiczna osłona zamontowana na nim. Jego rzeczywista długość w testowanym modelu wynosiła 110 mm, a Giant ma w ofercie wersje od 80 do 120 mm. Z akcesoriów dodatkowych w zestawie z rowerem otrzymujemy specjalną podstawkę pod komputer treningowy, mocowaną z przodu mostka. Dla użytkowników zainteresowanych jazdą czasową TT lub TRI w ofercie Gianta znajdują się też dedykowane wysięgniki aerodynamiczne.

2. Opływu powietrza wokół ramy nie zaburza żaden kabel. Zacisk siodła także został umieszczony wewnątrz ramy i schowany pod gumową osłonką.

3. Przedni widelec jest asymetryczny, a lewe ramię jest „złamane”, tak aby zrobić miejsce na korpus zacisku hamulca. Hamulce nie wykazują siły, jakiej się spodziewaliśmy, w testowanym w tym samym okresie Specialized Venge identyczny zestaw był skuteczniejszy. Jedynym wytłumaczeniem jest zastosowanie w Vengu przedniej tarczy 160 mm, w modelu Propel obie mają 140 mm. Naszym zdaniem to nieuzasadniona oszczędność na masie kosztem skuteczności hamowania.

Sztywności

 

Wyniki pomiarów z naszego laboratorium jednoznacznie wskazują, że konstrukcja nowego roweru Propel spełni oczekiwania nawet bardzo silnych zawodników. Sztywność układu sterowania jest najwyższą, jaką odnotowaliśmy, nie tylko wśród rowerów tej klasy, ale wszystkich badanych przez nas szosówek, a wynik sztywności bocznej ramy należy do ścisłej czołówki w naszej bazie. Sztywność boczna kół pokrywa się ze średnią dla modeli tego typu, co także należ...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy