Hardtaile w cenie 4100–4500 zł

Rowery Otwarty dostęp

Rowery z tego segmentu cenowego nie są jeszcze absurdalnie drogie, jednocześnie ich cena daje wystarczająco dużo swobody menedżerom produktu, żeby wyposażyć je we wszystko, co jest niezbędne nawet dla zaawansowanego amatora MTB. 

Taki budżet pozwala wyposażać je w najnowsze technologie, np. dwunastobiegowy napęd. Co więcej, nie jest okupione rażącymi kompromisami w innych aspektach. Ponadto rowery te mają najczęściej dość uniwersalny charakter, dzięki któremu z powodzeniem sprawdzą się zarówno w amatorskim ściganiu, jak i w jeździe ścieżkowej czy turystycznej. Z uwagi na wyrafinowanie konstrukcyjne pozwolą dobrze dopasować się do ciągle zwiększających się wymagań użytkownika. Ich potencjał pozwala myśleć o modernizacji zgodnie z rozwojem potrzeb coraz bardziej wytrenowanego i wymagającego technicznie kolarza. Dlatego wnikliwiej przyglądamy się geometrii i dopasowaniu oraz możliwościom modernizacji i ulepszania w kolejnych etapach. Chociaż wiedza na te tematy nie jest oczywista ani łatwa, to warto dołożyć starań, żeby się z nią zapoznać. Ruszamy!

Geometria i dopasowanie

 

Geometria i dopasowanie


Wszystkie zgromadzone przez nas modele mają koła 29", jednak liczba rozmiarów ram oferowanych przez wszystkich producentów sprawi, że właściwie żaden użytkownik nie powinien mieć kłopotów z prawidłowym dopasowaniem roweru. Tylko niżsi niż 165 cm muszą brać pod uwagę, że Cannondale i Canyon w dwóch najmniejszych rozmiarach sprzedają te modele na kołach 27,5”.

Trek ma niską i długą ramę oraz najniżej zawieszony kokpit. Wszystko razem daje mocno wyciągniętą i nachyloną w przód sylwetkę efektywną w sportowej jeździe, jednak wymagającą gibkości (pokazuje to „współczynnik pozycji” o bardzo małej wartości). Mniej radykalny, ale bardzo podobny charakter pozycji proponuje Specialized. W pozostałych rowerach jest ona bardziej zbalansowana między bezwzględną efektywnością a komfortem pozycji. Najwięcej komfortu daje Ghost. W sportowych rowerach MTB przyjęło się uważać, że wartość kąta główki w okolicach 69° zapewnia optymalną równowagę między dobrą zwrotnością a kontrolą na zjazdach i przy szybkiej jeździe. Wśród zgromadzonych przez nas rowerów najbliżej tej wartości są główki ramy modeli Trek i Specialized. Parametry maszyn Canyon, Cannondale i Giant zapewniają użytkownikowi spokój i kontrolę w większym stopniu niż ponadprzeciętną łatwość do inicjowania zakrętów. Patrząc na tabelę, od razu widać, że Ghost będzie sprzyjał użytkownikom, którzy lubią pojazdy szybkoskrętne i nie boją się wyzwań, jakie to ze sobą niesie. Potwierdzeniem tego jest też najniższa wartość ciągu widelca, jaką odnotowaliśmy dla tego roweru. Krótki tylny widelec, taki jak w modelach Trek czy Specialized, to gwarancja podatności do zacieśniania wiraży oraz łatwości i szybkiego tempa wychodzenia ze skrętu. Długość na poziomie 440 mm uznawana jest za wartość standardową w tej klasie rowerów, ale wynik, jaki odnotowaliśmy dla modelu Giant, podpowiada ponadprzeciętną stabilność roweru i odporność na błąd ludzki. Osie suportu Giant, Trek i Specialized znajdują się znacznie wyżej niż kanon dla hardtaili cross-country. W zasadzie są to wartości porównywalnie z rowerami ścieżkowymi czy all mountain. Z jednej strony daje to większy prześwit i łatwiejsze pokonywanie przeszkód na dzikich trasach, z drugiej zaś uniesiony środek ciężkości nie sprzyja szybkiemu manewrowaniu z dużymi prędkościami. 
 

RAMA


Lista zastosowanych rozwiązań, technologii i standardów może wskazywać poziom zaawansowania technologicznego. Teoretycznie im więcej specyficznych nazw własnych nowych technologii, tym rama bardziej zaawansowana technologicznie – ale często dobrze zastanowić się, czy to dobrze dla użytkownika. Oto, co należy brać pod uwagę. Z jednej strony możliwość montażu nowych przerzutek przednich typu SideSwing i wynikająca z ich zastosowania przewaga technologiczna – lekkość działania i odporność na kontaminację brudu w przewodach buduje przewagę nad konkurencją. Możliwość montażu SideSwing pojawia się w ramach Canyon, Giant i Trek, ale w naszym teście tylko Giant jest rzeczywiście wyposażony w przerzutkę tego typu. Oczywiście odpowiednie przelotki i gniazda pozwalają wymienione wcześniej rowery udoskonalić. Dla pozostałych z tego porównania nie jest to możliwe. Taka opcja dla użytkowników, którzy nie planują modernizacji pod tym kątem w przyszłości, nie będzie przeszkadzać. Myślącym o późniejszej modernizacji, warto zwrócić uwagę na standardy mocowania amortyzatora i tylnego koła. Łożyska sterów o różnej średnicy u góry i dołu to standard w co bardziej zaawansowanych amortyzatorach. Główka o średnicy 1 i 1/8” u góry i dołu to rozwiązanie spotykane już coraz rzadziej, najczęściej w rowerach z dolnych półek cenowych. O ile zalety sterów o zróżnicowanej średnicy...

Artykuł jest dostępny w całości tylko dla zalogowanych użytkowników.

Jak uzyskać dostęp? Wystarczy, że założysz bezpłatne konto lub zalogujesz się.
Czeka na Ciebie pakiet inspirujących materiałow pokazowych.
Załóż bezpłatne konto Zaloguj się

Przypisy