Dołącz do czytelników
Brak wyników

Ekwipunek

10 września 2019

NR 34 (Wrzesień 2019)

Jak obniżyć wysokość kokpitu?

0 89

Rowery na kołach 29” zdecydowanie rządzą w niemal wszystkich odmianach kolarstwa górskiego – już nie tylko maszyny XC, ale nawet fulle enduro i DH mają duże koła.

Powód jest jeden i od początku ten sam: większe koło lepiej pokonuje przeszkody i jest to zaleta, która dominuje nad słabszymi stronami takiego rozwiązania. Rozróżnienie wielkości kół w zależności od wielkości ramy nie bardzo się przyjęło i stosuje je niewielu producentów. Powodów jest pewnie kilka, ale jednym z nich jest to, że zawodnicy i tak wybierają te duże, a konstruktorzy nauczyli się już projektować sportowe maszyny 29” z efektywną geometrią. Niska pozycja kokpitu to dość pożądana cecha w tego typu rowerach, zapewnia bowiem lepszą efektywność pokonywania podjazdów, które stanowią jeden z kluczowych elementów każdej trasy XC lub maratonu. Im niżej zawieszona jest kierownica, tym lepiej dociążone jest przednie koło, co poprawi rozkład masy i sterowanie na stromych podjazdach. Obniża się również środek ciężkości, wpływając na łatwość inicjowania skrętu oraz przechodzenie z jednego łuku w drugi. Przy dużych rozmiarach ramy uzyskanie pożądanego efektu jest stosunkowo łatwe, wystarczy zastosowanie niskiej główki ramy (100–120 mm), aby bez problemu można było ustawić kokpit na wysokości poniżej 980 mm. Jednak przy małych rozmiarach ramy nawet tak nisko zawieszona kierownica dla zawodników jest wyraźnie za wysoko. Powód jest prosty: zawodnicy o wzroście poniżej 170 cm mają nisko ustawione siodło, więc kokpit siłą rzeczy będzie na jego wysokości i pozycja nie będzie tak nachylona jak przy większych rozmiarach ramy. Długość amortyzatora i wysokość koła jest stała, a, niestety, nie ma możliwości zaprojektowania główki krótszej niż 90 mm, ponieważ rama w znacznym stopniu straci na sztywności. Jedynym rozwiązaniem jest zastosowanie mostka o dużym kącie wznosu, przynajmniej 17°, który ustawiony w pozycji „na minus”, obniży wysokość kierownicy nad powierzchnią podłoża. Ile można zyskać przy najbardziej popularnym wsporniku o długości 80 mm?
 



Standardowo stosowane mostki mają zwykle wznos 6°. Po ustawieniu go na minus uzyskujemy wysokość referencyjną. Wymieniając wspornik na taki, w którym kąt nachylenia wynosi 17°, kierownicę obniża się o 12 mm. Przy zastosowaniu modelu o radykalnym kącie 25°, że kierownica wypa...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy