Dołącz do czytelników
Brak wyników

Testy , Rowery

27 czerwca 2019

Kross Evado 7.0

0 144

Przemierzam kolejne kilometry pomiędzy pięknie kwitnącymi żółtymi polami rzepaku. Moją głowę zaprząta myśl, że do testu trafił rower idealny na długie przeloty asfaltowo-szutrowe, ale czy w dobie twentyninerów gatunek cross (nie marka Kross!) ma szanse na przetrwanie? 

Ramę flagowego modelu Evado 7.0 wykonano z aluminium 6061 w technologii hydroformingu, ma półzintegrowane stery i – uwaga - mocowanie hamulca w standardzie post mount. Wow! Spoglądałem przez ramię 3 razy, by się upewnić. Faktycznie tylny hamulec bez dodatkowego adaptera przykręcono do ramy. Dzięki temu też zwróciłem uwagę, że w przeciwieństwie do trekkingowych maszyn nie ma otworów do przykręcenia bagażnika, bo cross nie ma być byle mułem, a uczestnikiem Wielkiej Pardubickiej. 

Pozycja na Krossie należy do wygodnych, ale z pazurem sportowym. Stąd jest lekko wyciągnięta, ale dzięki regulacji długiego na 90 mm mostka w zakresie 60° (30° w górę lub na dół) można ją dostosować do indywidualnych preferencji. Wąska (600 mm), prosta kierownica posiada ergonomiczne chwyty zapewniające lepsze podparcie dla dłoni. Kluczowe dla komfortu są dwa elementy: amortyzowany wspornik wraz z wygodnym siodłem Selle Royal z wypełnieniem żelowym oraz widelec Suntour NCX-E RL Lite Air. Ten lekki crossowy sztuciec z wyższej półki możemy precyzyjnie wyregulować uwzględniając masę jeźdźca dzięki sprężynie powietrznej w lewej goleni. Istotne jest, by SAG ustawić na 15, maksymalnie 20%, gdyż w przeciwnym razie 63 mm skoku może szybko „przelecieć”. Za to przy odpowiednim ciśnieniu płynnie wybiera mniejsze nierówności aż po krawężniki, a także dziury w drogachgruntowych czy kamienie. SR wyposażony został w zdalną blokadę z intuicyjnej manetki umieszczonej na kierownicy, dzięki czemu już na równych asfaltach może-my bez zbędnych strat energii pedałować, także na stojąco. I tow sportowej crossowej jeździe jest pożądane. Ale nie tylko widelec świetnie działa i dodaje komfortu. Siedzenie wspiera bardzo przyjemnie działający także w zakresie ostrzejszej jazdy wspornik podsiodłowy. Kross Evado stabilnie prowadzi się przy prędkościach powyżej 30 km/h i - co kluczowe - z łatwością przychodzi utrzymanie tej prędkości dzięki niewielkim oporom toczenia opon Schwalbe. 

Nagłe sprinty były okazją do sprawdzenia sztywności ramy i kół. Na poziomie rekreacji nawet z nutką sportowych ambicji parametr ten jest wystarczający. Pokonywanie wiraży również nie nastręcza problemów. Skręca intuicyjne, opony utrzymują trakcję, a przy ostrzejszych zwrotach, przed wejściem w zakręt z odpowiednią dozą modulacji zmniejszymy prędkość dzięki hydraulikom Deore. Kompletna grupa Shimano ze średnio-wyższej półki zapewnia optymalną pracą 30-biegowego napędu. Manetki SLXa z przerzutkami XT współpracowały precyzyjnie, zmieniając biegi także pod obciążeniem. Sporą prędkość uzyskujemy dzięki sparowaniu korby (z łożyskami zewnętrznymi) z koronkami 48-36-36 z kasetą o zakresie 11-34. To wystarczająco szybki duet, także dla bardziej zaawansowanego amatora, ale bez obaw - mniej doświadczonym wystarczy miękkich przełożeń nawet na strome wzniesienia. Jakość komponentów na tym poziomie cenowym pozwoli...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy