Dołącz do czytelników
Brak wyników

Testy , Rowery

27 czerwca 2019

Kross Evado 7.0

288

Przemierzam kolejne kilometry pomiędzy pięknie kwitnącymi żółtymi polami rzepaku. Moją głowę zaprząta myśl, że do testu trafił rower idealny na długie przeloty asfaltowo-szutrowe, ale czy w dobie twentyninerów gatunek cross (nie marka Kross!) ma szanse na przetrwanie? 

Ramę flagowego modelu Evado 7.0 wykonano z aluminium 6061 w technologii hydroformingu, ma półzintegrowane stery i – uwaga - mocowanie hamulca w standardzie post mount. Wow! Spoglądałem przez ramię 3 razy, by się upewnić. Faktycznie tylny hamulec bez dodatkowego adaptera przykręcono do ramy. Dzięki temu też zwróciłem uwagę, że w przeciwieństwie do trekkingowych maszyn nie ma otworów do przykręcenia bagażnika, bo cross nie ma być byle mułem, a uczestnikiem Wielkiej Pardubickiej. 

Pozycja na Krossie należy do wygodnych, ale z pazurem sportowym. Stąd jest lekko wyciągnięta, ale dzięki regulacji długiego na 90 mm mostka w zakresie 60° (30° w górę lub na dół) można ją dostosować do indywidualnych preferencji. Wąska (600 mm), prosta kierownica posiada ergonomiczne chwyty zapewniające lepsze podparcie dla dłoni. Kluczowe dla komfortu są dwa elementy: amortyzowany wspornik wraz z wygodnym siodłem Selle Royal z wypełnieniem żelowym oraz widelec Suntour NCX-E RL Lite Air. Ten lekki crossowy sztuciec z wyższej półki możemy precyzyjnie wyregulować uwzględniając masę jeźdźca dzięki sprężynie powietrznej w lewej goleni. Istotne jest, by SAG ustawić na 15, maksymalnie 20%, gdyż w przeciwnym razie 63 mm skoku może szybko „przelecieć”. Za to przy odpowiednim ciśnieniu płynnie wybiera mniejsze nierówności aż po krawężniki, a także dziury w drogachgruntowych czy kamienie. SR wyposażony został w zdalną blokadę z intuicyjnej manetki umieszczonej na kierownicy, dzięki czemu już na równych asfaltach może-my bez zbędnych strat energii pedałować, także na stojąco. I tow sportowej crossowej jeździe jest pożądane. Ale nie tylko widelec świetnie działa i dodaje komfortu. Siedzenie wspiera bardzo przyjemnie działający także w zakresie ostrzejszej jazdy wspornik podsiodłowy. Kross Evado stabilnie prowadzi się przy prędkościach powyżej 30 km/h i - co kluczowe - z łatwością przychodzi utrzymanie tej prędkości dzięki niewielkim oporom toczenia opon Schwalbe. 

Nagłe sprinty były okazją do sprawdzenia sztywności ramy i kół. Na poziomie rekreacji nawet z nutką sportowych ambicji parametr ten jest wystarczający. Pokonywanie wiraży również nie nastręcza problemów. Skręca intuicyjne, opony utrzymują trakcję, a przy ostrzejszych zwrotach, przed wejściem w zakręt z odpowiednią dozą modulacji zmniejszymy prędkość dzięki hydraulikom Deore. Kompletna grupa Shimano ze średnio-wyższej półki zapewnia optymalną pracą 30-biegowego napędu. Manetki SLXa z przerzutkami XT współpracowały precyzyjnie, zmieniając biegi także pod obciążeniem. Sporą prędkość uzyskujemy dzięki sparowaniu korby (z łożyskami zewnętrznymi) z koronkami 48-36-36 z kasetą o zakresie 11-34. To wystarczająco szybki duet, także dla bardziej zaawansowanego amatora, ale bez obaw - mniej doświadczonym wystarczy miękkich przełożeń nawet na strome wzniesienia. Jakość komponentów na tym poziomie cenowym pozwoli...

Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem

Przypisy