Dołącz do czytelników
Brak wyników

Ekwipunek

9 stycznia 2020

NR 37 (Styczeń 2020)

Linki i pancerze

0 20

Mimo że bezprzewodowe technologie sterowania przerzutkami zyskują na popularności (SRAM AXS), a elektroniczne Shimano na kabelku (Di2) również ugruntowało swoją pozycję na rynku, wynalazek Ernesta Monningtona Bowdena z 1896 r., czyli stalowa linka w elastycznym pancerzu, nadal ma się dobrze.

W pierwotnym zamierzeniu miał służyć uruchamianiu hamulców, ale w związku z postępującą ekspansją systemów hydraulicznych obecnie jest w tej dziedzinie nieomal na wymarciu. Z kolei dla działania przerzutek wciąż pozostaje niezastąpiony, ze względu na niezawodność, informację zwrotną dotyczącą zmiany, prostotę działania i łatwość regulacji. Nie do przecenienia jest też łatwość wymiany linek i pancerzy. Z rekomendacji mechaników rowerowych wynika, że przeprowadzona raz w roku wymiana procentuje efektywną pracą napędu z lekkością porównywalną z systemami zelektryfikowanymi, bo jedynym czynnikiem degradującym pracę mechanicznie sterowanych przerzutek jest błoto. W tym artykule sprawdzamy, jakie technologie producenci osprzętu stosują, aby pociągnięcie cyngla manetki kosztowało nasze palce mniej wysiłku i odbywało się płynniej. 

Linki

Pozornie konstrukcja linki nie wydaje się skomplikowana. Ale właściwa technologia wykonania decyduje o jakości pracy. Accent splata swoje linki z 32 drutów ze stali nierdzewnej lub – w tańszych wersjach – z 19 drutów stalowych. Oczywiście im większa liczba drutów w splocie, tym większa możliwość uzyskania gładszej powierzchni, dzięki której łatwiej uzyskać zmniejszenie oporów tarcia. Dodatkowo linki tego producenta są szlifowane, aby jeszcze bardziej je wygładzić. Shimano w kwestii linek proponuje dwa rozwiązania, o których warto wspomnieć. Pierwszym jest technologia OptiSlick, czyli galwanizowana powłoka pokrywająca linkę, która poprawia jakość prowadzenia i odporność na korozję. Optislick występuje w produktach grup XT, Tiagra i 105. Najwyższą technologią wykańczania linek grup XTR, Dura Ace i Ultegra jest linka pokryta polimerem. Powłoka polimerowa pod mikroskopem wygląda jak otulająca linkę mikrorurka – 
cel jest jeden: redukcja tarcia w pancerzu i dłuższe utrzymanie smaru na lince. Japończycy podkreślają, że po 5000 powtórzeń ruchu linka w polimerowej osłonce ma opory mniejsze o około 15%. Clarks również pokrywa swoje linki polimerem PTFE, czyli popularnym teflonem. Linki poddane takiej obróbce zwykle są czarne. Zgoła odmienną filozofię wyznaje tajwański Jagwire. Linki serii Ultimate Elite splecione z pojedynczych żyłek wykonanych ze stali nierdzewnej są poddawane dokładnemu polerowaniu. Poprzedza je proces zwany pre-stretched, w którym linki są wstępnie naciągane mechanicznie. Obróbka polerska jest tak dokładna, że Jagwire chwali się, że aby dobrze pracować ich linki, nie wymagają powlekania ani smarem, ani specjalnymi powłokami zmniejszającymi tarcie wewnątrz pancerzy. Pre-stretched, czyli wstępny naciąg linki, skutkuje tym, że linka w trakcie pracy nie rozciąga się, co przekłada się na zwiększenie precyzji zmiany biegów. Brytyjski Fibrax stosuje metodę cieniowania linek, dzięki czemu uzyskuje się gładką powierzchnię, dodatkowo w trakcie tego procesu linka jest impregnowana olejem, co również ma polepszyć kulturę pracy – zdaniem tego producenta, pozwala to zrezygnować z teflonowej politury. Dodatkowo cieniowanie i rozciąganie skutkuje zmniejszeniem przerw między włóknami, co ogranicza wnikanie brudu. 
 

ZESTAWY – PANCERZ Z LINKĄ

 

  1. Bontrager XXX – pancerz ze stopu aluminium wypełniony w  środku smarem Pro, jak informuje Bontrager jest o 40% lżejszy niż konwencjonalny odpowiednik. W zestawie wstępnie naciągnięte linki ze stali nierdzewnej o niskich oporach tarcia o długości 2300 mm. Zestaw zawiera nasadki, wew­nętrzny napinacz linek, zabezpieczenia ramy i końcówki linek. Cena: 280 zł. 
  2. Bontrager Elite – kompletny zestaw linek (2 x 2300 mm) i pancerza (1 x 3200 mm). Fabrycznie nasmarowany pancerz, linki ze stali nierdzewnej wstępnie naciągnięte, w zestawie nasadki przerzutek o zmniejszonym tarciu, zabezpieczenia ramy oraz końcówki linek. Cena: 120 zł.
  3. Bontrager – zestaw składający się z galwanizowanej linki stalowej o długości 1650 mm i pancerza 1500 mm. Cena: 17,40 zł. 
  4. Unex Ultra Light – pancerz o długość 2000 mm wykonany z lekkich kompozytów, dwie szlifowane na wysoki połysk linki o długości 2000 mm każda, w komplecie gumowe uszczelnienia na końcówki pancerzy, dostępne w czarnym i żółtym kolorze. Cena: 99,99 zł. 
  5. Unex Ultra Compresor – dzięki nasadkom uszczelniającym na linkę producent deklaruje pracę w systemie zamkniętym i odporność na warunku atmosferyczne. W zestawie pancerz z kevlarowym oplotem i nierdzewna linka. Cena: 59,90 zł.
  6. Jagwire Mountain Elite – wykonany z aluminiowych segmentów, maksymalna długość 2060 mm, dostarczany z linerem i końcówkami potrzebnymi do montażu oraz linką STS-EL, dostępny w sześciu kolorach. Cena: 319 zł. 
  7. Shimano MTB Shift Cable Set Polymer (Y01V98110) – w zestawie dwie linki 1,2 mm o długości 2100 i 1800 mm, wykonane ze stali nierdzewnej i pokryte polimerem, pancerz o długości 3300 mm, dostarczany z końcówkami pancerzy i linek oraz uszczelnieniami, dostępny również z pancerzem w kolorze białym. Cena: 174 zł. 
  8. Shimano MTB Shift Cable Set Optislick (Y60198090) – w zestawie dwie linki 1,2 mm o długości 2100 i 1800 mm, wykonane ze stali nierdze...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy