Dołącz do czytelników
Brak wyników

Porady

22 września 2021

NR 53 (Wrzesień 2021)

Naturalne leki przeciwzapalne

0 134

Ból i uczucie przetrenowania stanowią częstą przypadłość w sporcie wyczynowym. Duża intensywność i częstość treningów powodują, że dochodzi do mikrourazów mięśni i tkanek zaangażowanych w wysiłek.

Natężenie niekorzystnych zmian potreningowych zależy przede wszystkim od nawodnienia, spożycia bogatych węglowodanowych przekąsek w czasie długotrwałego wysiłku, stosunku pulsu do progu mleczanowego oraz ewentualnych alergii. Należy przy tym pamiętać, że wszystkie reakcje organizmu na długotrwały wysiłek fizyczny są sprawą indywidualną.

POLECAMY

Niesteroidowe leki przeciwzapalne (NLPZ) – czy to dobry pomysł na eliminację bólu?

Prostym i szybkim sposobem ograniczenia bólu jest zażywanie niesteroidowych leków przeciwzapalnych (NLPZ). Czy maskowanie reakcji zapalnej, występującej po intensywnym treningu, to dobry pomysł? Leczenie objawowe tłumi fizjologiczną reakcję zapalną organizmu. Dochodzi do ograniczenia odbudowy tkanek. NLPZ ingerują w zintegrowany system reakcji organizmu, który nastawiony jest na obronę i regenerację.

Czy NLPZ są bezpieczne?

Wiele badań pokazuje, że częste stosowanie NLPZ nie jest obojętne dla organizmu. Wynika to z faktu, iż zaburzają one naturalny proces regeneracji tkanek i dostosowania ich do obciążeń treningowych. Objawowe zniwelowanie bólu potreningowego w rzeczywistości spowalnia tempo regeneracji mięśni. W badaniach na szczurach wykazano, że długotrwałe stosowanie NLPZ utrudnia budowanie masy mięśniowej, poprawę wytrzymałości i wyników oraz regenerację mięśni. Naprawa ścięgien również się zahamowuje. Dzieje się tak z powodu zaburzenia syntezy kolagenu przez NLPZ. Częste stosowanie NLPZ, jako leków objawowo niwelujących ból, nie jest dobrym pomysłem. Prowadzi to do sumowania mikrouszkodzeń, czego konsekwencją jest brak adaptacji do wysiłku oraz stopniowe osłabienie wydolności i zdolności mechanicznych sportowca.

W jaki sposób łagodzić ból w sporcie?

Pomocna może się okazać medycyna naturalna. Korzenie, kwiatostany i łodygi roślin oraz napary z ziół, przyjmowane drogą wziewną, jako pokarm lub okład na ranę, skutecznie łagodzą ból i wspomagają regenerację uszkodzonych tkanek. Wiele roślin ma działanie lecznicze – przyjrzyjmy się zatem tym, które mogą okazać się pomocne w sporcie.

Naturalne leki przeciwzapalne i przeciwbólowe

» Imbir – cały korzeń imbiru lub w formie sproszkowanej stosowany jest jako przyprawa. Swoje właściwości lecznicze zawdzięcza zawartości: zinferonu, gingerolu i zingiberolu. Są to substancje o działaniu przeciwzapalnym. Według literatury działają w dwojaki sposób: blokują powstawanie nowych związków zapalnych oraz są mocnymi 
przeciwutleniaczami, zwalczającymi ognisko choroby. Wykazują również działanie na inne układy naszego organizmu, np. układ pokarmowy, nerwowy i krwionośny. Imbir rozszerza naczynia krwionośne i usprawnia przepływ krwi w organizmie oraz zmniejsza ciśnienie żylne. Według badań może pomagać przy bólach głowy, migrenach oraz przemęczeniu. Imbir może mieć również zastosowanie w leczeniu chorób jamy ustnej i przełyku. Imbir dzięki swoim właściwościom stanowi doskonałe uzupełnienie diety osób aktywnych fizycznie. Wspomaga on zwalczanie stanów zapalnych stawów, wspiera procesy trawienne oraz poprawia działanie układu immunologicznego, podnosząc odporność organizmu na drobnoustroje.

» Kurkuma – inaczej szafran indyjski, to korzeń, w którym substancją aktywną jest kurkumina. Roślina ta najczęściej stosowana jest w formie przyprawy, naturalnego barwnika spożywczego (żółta barwa) lub jako suplement diety. Kurkumina wykazuje działanie przeciwzapalne i antynowotworowe. Poprawia pracę mózgu, serca, układu krążenia i trawienia, zmniejsza ból towarzyszący reumatoidalnemu zapaleniu stawów. Kurkumina wzmacnia system odpornościowy, wspomaga koncentrację i poprawia samopoczucie. Z punktu widzenia sportu włączenie do diety kurkuminy może również okazać się pomocne. Skraca ona czas regeneracji organizmu po wysiłku fizycznym. Dodatkowo przyspiesza odbudowę mięśni i chroni organizm przed utratą masy mięśniowej. Nasilony i przedłużający się stan zapalny spowalnia regenerację, zwiększa ryzyko kontuzji w sporcie oraz sprzyja rozwojowi chronicznych chorób niezakaźnych. Badania Lal i in. (1999) wykazały, że podaż kurkuminy w ilości 375 mg 3 razy dziennie przez 12 tygodni mniejsza markery stanu zapalnego. W badaniach Menon i Sudheer (2007) udowodniono, że kurkumina ogranicza działanie wolnych rodników na dwa sposoby: samodzielnie je niszczy oraz wzmacnia działanie enzymów antyoksydacyjnych, poprawiając naturalną barierę ochronną organizmu.
Warto ją dodawać do posiłków potreningowych w celu skrócenia czasu odnowy organizmu po wysiłku. Stosowanie jej w celu wywołania efektów zdrowotnych musi być regularne. Jej biodostępność zwiększa pieprz i kwasy tłuszczowe.

» Kapsaicyna – ta substancja zawarta w papryczkach chili zmniejsza częstość występowania bólu głowy i migren, poprzez działanie na zakończenia nerwowe i ograniczanie powstawania neuropeptydów. Obniża również poziom substancji odpowiedzialnych za przekazywanie sygnału bólu do ośrodka nerwowego, co poprawia samopoczucie konsumenta. Stosowana w leczeniu reumatyzmu jako opatrunek rozgrzewający na miejsca dotknięte bólem. Wykazuje silne działanie przeciwzapalne, co jest pomocne w niwelowaniu stanu zapalnego zatok. Działanie przeciwdrobnoustrojowe pozwala na zwalczanie ognisk bakterii i wirusów oraz oczyszczanie ran i otarć.

» Waleriana – substancje aktywne zawarte w walerianie działają odprężająco, uspokajająco, zmniejszają podatność na stres i ból. Niwelują stany często towarzyszące sportowcom, takie jak: przemęczenie, brak snu, złe samopoczucie, na...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy