Dołącz do czytelników
Brak wyników

Testy , Rowery

27 czerwca 2019

Nowy Specialized Epic

256

Pojawienie się każdej kolejnej wersji „911” czy „Golfa” jest powodem do odświeżenia żartu, że nowy wygląda identycznie jak poprzedni. Specialized Epic 2018 podąża tą samą drogą. Z daleka trudno odróżnić go od poprzednika, ale zaręczam wam że to całkiem nowy Epic i wcześniej takiego nie było. Ba, nawet nigdy być nie miało!

Z poprzednikami łączy go tylko to że jest pucharowym fullem XC na kołach 29” o skoku 100 mm zautomatyzowaną blokadą. O tym, dlaczego całkowicie przekonstruowano wahacz oraz jakie jest podejście Specialized do elektronicznego sterowania blokadą skoku przeczytacie juz za kilka dni w lipcowym wydaniu bikeBoardu.

Poniżej przedstawiamy topową wersję, jednak warto pamiętać, że opisane rozwiązania dotyczą całej grupy modeli, w różnych wersjach osprzętowych i na ramach wykonanych z różnych materiałów, a więc różniących się cenami.

 

S-Works Epic XX1 Eagle

Rama: S-Works z włókna węglowego FACT 12m. Niestandardowy widelec RockShox SID WC z regulowanym od góry czujnikiem Brain zbudowany jest na całkiem carbonowej głowicy i sterówce. Dolne golenie mają unikalny offset osi koła dopasowany do geometrii ramy. Nowa rama wreszcie ma wkręcane łożyska suportu! Ośka 12x148 mm.
Damper: RockShox / MicroBrain z zaworem Spike, AUTOSAG, 257x51mm
Widelec: RockShox SID WC Brain 29, Solo Air oś 15x110 mm ośka Stealth Maxxle 100 mm skoku, 42 mm offsetu.
Mostek: Aluminiowy mostek S-Works, tytanowe śruby, 6 stopniowy wznios
Kierownica: Carbonowa kierownica S-Works, gięcie 6 stopni do góry, 8 stopni do tyłu, szerokość 720 mm, wznios 10 mm, 31,8 mm
Hamulce: SRAM Level Ultimate, carbonowa klamka, tytanowe śruby
Przerzutka: SRAM XX1 Eagle, 12 biegów
Manetka: SRAM XX1 Eagle
Kaseta: 12-rzedowa SRAM XG-1295 10-50 z.
Łańcuch : SRAM XX1 Eagle
Korba: SRAM XX1 Eagle Boost, 32 z.
Koła: Roval Control SL, szerokość wewnętrzna 25 mm, bezdętkowe
Opony: Specialized Fast Trak GRIPTON, prżód 29x2,3”, tył 29x2,1”, 2Bliss
Siodło: Specialized S-Works Phenom Body Geometry, carbonowe pręty
Sztyca: Specialized S-Works, carbon, 10 mm offset, 30,9 mm

 

Sprawca całego zamieszania. Brain wraz z nowym wahaczem wywracają do góry nogami to, do czego przyzwyczaił nas Spec.

 

Przydomek FSR znika z nazwy Epica. Pozbycie się ogniwa Horsta pozwoliło jednocześnie usztywnić wahacz i zmniejszyć jego wagę. Trzeba powiedzieć, że tą drogą podążyli wcześniej już inni producenci rowerów.

 

Czujnik Brain i dodatkowy zbiornik oleju umieszczone za osią koła. Poprawia to prędkość reakcji na uderzenia. Przyspiesza też blokowanie i odblokowywanie skoku.

 

Działanie czujnika Brain wielokrotnie opisywaliśmy. W skrócie, ciężarek decyduje o stopniu przepływu oleju. W nowym rozwiązaniu gumowy pęcherz zastąpił klinujący się pod wpływem ciepła tłok...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy