Dołącz do czytelników
Brak wyników

Porady , Otwarty dostęp

8 stycznia 2020

NR 37 (Styczeń 2020)

Odporność organizmu
Część 2: preparaty wzmacniające odporność kolarzy

112

Odporność to w immunologii zdolność organizmu do obrony przed chorobotwórczymi czynnikami zewnętrznymi (np. bakteriami, wirusami, toksynami, pasożytami).

Jeżeli nie dbamy o własny organizm i nie zabezpieczamy się przed czynnikami środowiskowymi, może dojść do ataku drobnoustrojów – najczęściej bakterie czy wirusy osiedlają się w drogach oddechowych. Należy dodać, że z kolei nadaktywny układ odpornościowy może doprowadzić do rozwoju chorób autoimmunizacyjnych, więc stosując odpowiednie preparaty wzmacniające, trzeba wziąć pod uwagę współistniejące jednostki chorobowe, np. Hashimoto, i nie stosować suplementów bez konsultacji z lekarzem lub dietetykiem. 
Warto zauważyć, że wiele produktów uznawanych za naturalne antybiotyki, takich jak ostra papryka, czosnek, cebula, chrzan, w rzeczywistości nie wzmacnia odporności, a jedynie wykazuje działanie bakteriostatyczne lub bakteriobójcze. Naturalne substancje wzmacniające odporność to przede wszystkim beta glukan 1,3 i 1,6, skwalen i alkiloglicerole, bakterie probiotyczne, echinokozydy, witamina D3, propolis oraz colostrum. Większość z tych substancji działa nieswoiście, wzmacniając głównie odporność nieswoistą typu komórkowego albo nieswoistą typu humoralnego. 

Tran

Popularny olej z wątroby ryb, najczęściej z dorsza, to stary sposób matek na wzmocnienie odporności swoich pociech. Przez pewien okres był nieco zapomniany, ale znów wraca do łask. Olej ten zawiera witaminę A, E, D oraz kwasy tłuszczowe z rodziny omega-3. Tran zawiera także przede wszystkim skwalen i alkilogricerole, które wykazują działanie immunostymulujące przez pobudzenie fagocytozy, produkcję interferonu gamma, IL-2, nasilenie cytotoksyczności komórek NK (natural killers) i limfocytów T CD8+. Jak widać, wpływa pozytywnie na wiele związków, które odgrywają rolę w znacznej liczbie jednostkach chorobowych, ale w wypadku chorób autoimmunizacyjnych lepiej skonsultować jego stosowanie ze specjalistą, a na własną rękę śmiało można suplementować kwasy z rodziny omega-3. W praktyce tran bardzo dobrze sprawdza się po chemio- i radioterapii, a także zwiększa przepuszczalność błon komórkowych, co jest ważne przy podawaniu leków. Tran powinien być stosowany w trakcie leczenia oraz w okresie zwiększonej zachorowalności.

Probiotyki

W jelitach zbiera się aż trzy czwarte komórek limfatycznych z całego organizmu. Tworzą one tzw. GALT, czyli całość tkanki limfatycznej występującej w obrębie przewodu pokarmowego. W świetle jelita komórki limfatyczne mogą modulować i komunikować się z bakteriami znajdującymi się w nim. Są to zarówno patogenne, jak i dobroczynne bakterie oraz grzyby. Dzięki tej relacji dowiadujemy się, że skład mikrobioty jelitowej może wpływać na korzystne (lub niekorzystne) funkcjonowanie naszego układu odpornościowego. W związku z tym od wielu lat opracowuje się specjalne suplementy diety zawierające określone szczepy bakterii probiotycznych – dział tej wiedzy w ostatnich latach bardzo prężnie się rozwija i każdego dnia naukowcy odkrywają nowe bakterie i ich związek z daną częścią układu odpornościowego. Dotarcie probiotyków do światła jelita gwarantuje ich kolonizację i namnażanie się, dzięki czemu normalizują pracę układu odpornościowego i mogą wpływać na różne jednostki chorobowe. Należy zwrócić uwagę na to, by probiotyk nie był najtańszy i był przechowywany najlepiej w warunkach chłodniczych, z długą datą ważności. Przy wyborze probiotyku kierujemy się nazwą szczepu bakteryjnego i badamy jego wpływ na daną jednostkę chorobową lub zaburzenia układu odpornościowego.
Osoby cierpiące na SIBO (zespół przerostu flory bakteryjnej jelita cienkiego), ZJD, liczne biegunki lub zaparcia powinny zachować szczególną ostrożność, by nie pogorszyć sytuacji.
Od lat bada się wpływ podaży probiotyków na organizm sportowca. Większość badań potwierdza korzystny wpływ na niektóre elementy układu odpornościowego, a także redukcję incydentów URS (choroby górnych dróg oddechowych). Badania potwierdzają, że codzienna suplementacja probiotykami skraca czas trwania infekcji i obniża siłę jej symptomów. Najbardziej polecane są opatentowane (na opakowaniu powinien widnieć szczep oraz numer patentu) bakterie z rodzaju Lactobacillus oraz Bifidobacterium. 

Echinacea (jeżówka)

Jeżówkę odkryli Indianie i dawniej była jedną z najsilniejszych roślin leczniczych. Zawiera w zielu, jak i w korzeniu ekstrakt, który działa immunostymulująco, przeciwwirusowo, przeciwbakteryjnie, przeciwgrzybiczo i ma udowodnione działanie wzmacniające odporność. Powinny na nią uważać osoby cierpiące na choroby autoimmunologiczne. Współczesna medycyna naturalna poleca jeżówkę na przeziębienie, wzmocnienie odporności, a także na opryszczkę, trądzik, owrzodzenia, AZS i ból gardła. Pozytywne działanie preparatów z jeżówki potwierdzono w jednym z badań na University of Connecticut School of Pharmacy. Nau...

Artykuł jest dostępny dla zalogowanych użytkowników w ramach Otwartego Dostępu.

Jak uzyskać dostęp? Wystarczy, że założysz konto lub zalogujesz się.
Czeka na Ciebie pakiet inspirujących materiałow pokazowych.
Załóż konto Zaloguj się

Przypisy