Dołącz do czytelników
Brak wyników

Porady

23 czerwca 2019

Odpowietrzanie hamulców hydraulicznych

0 143

 

Wraz z upływem czasu płyn hamulcowy traci swoje właściwości, przez co hamulce coraz gorzej działają. Nacisk na klamkę nie wywołuje tak jednoznacznego zacisku na tarczy - to znaczy pogarsza się modulacja. Hamulce szybciej się przegrzewają i coraz szybciej tracą moc. Co gorsza utrata jakości ich pracy jest stopniowa. Co dzień droga hamowania wydłuża się o kolejne milimetry i szczególnie dla regularnie jeżdżących jest to trudne do wyczucia i oceny. Dlatego zwłaszcza użytkownicy hamulców uruchamianych płynem DOT co najmniej raz w roku powinni wymieniać płyn hamulcowy. Olej mineralny nie jest higroskopijny, ale bez względu na to co mówią producenci też trzeba wymieniać go dość regularnie. Jak dowiedzieliśmy się od Arka Płonki z Shimano Polska: raz w roku nie zawadzi. Jazda w złych warunkach: w błocie i deszczu oraz częste doprowadzanie do przegrzewania systemu hamulcowego powinno mieć wpływ na wzrost częstotliwości wymian. Układ hamulcowy nie jest w stu procentach szczelny - ostatecznie tylko gumowe uszczelki tłoczków oddzielają płyn od atmosfery, dlatego hamulce się zapowietrzają. Efekt jest taki, że klamka niespodziewanie się zapada i trzeba ją kilka razy zacisnąć, żeby zahamować. Ściskana, po czasie znów opada i zbliża się do kierownicy, a hamulec traci całkowicie moc. To niebezpieczne. Stąd, szczególnie dużo jeżdżący, powinni nauczyć się samodzielnego odpowietrzania i „zalewania” hamulców nowym płynem. Jeśli sam regulujesz przerzutki to wiedz, że odpowietrzanie jest łatwiejsze, choć potrzebny jest zestaw do odpowietrzania. Nie święci garnki lepią. 

Wielu „specjalistów” powie Ci, że zamiast kupować dość drogi (50-150 zł) zestaw do odpowietrzania można go samodzielnie skonstruować. - To banał, przecież to tylko strzykawki, dwie rurki i śrubki z otworem na wskroś, które należy wkręcić w otwory klamki i zacisku. W to już nie wierz, no chyba że masz w pełni wyposażony warsztat. Jeśli nie masz imadła i wiertarki stołowej to kup... zestaw do odpowietrzania. Wyjdzie taniej niż sprzęt i dniówka pracownika niewykwalifikowanego Zanim zaczniesz odpowietrzanie i cokolwiek w hamulcach odkręcisz upewnij się, jaki płyn hamulcowy jest w nich zastosowany. Są dwa: DOT oraz olej mineralny. Oba są dobre, ale ponieważ DOT jest żrący, uszczelki hamulców na olej mineralny, czyli Shimano i Magura nie są z nim kompatybilne. Hamulce Avid, Hayes, Hope, Formula, TRP polegają na znanym z przemysłu samochodowego płynie DOT. Jest on standaryzowany, czyli korzystając z zaleceń producenta dotyczących jego klasy (DOT 3, DOT 4, DOT 5, DOT 5.1 - różnią się temperaturą wrzenia) można kupić go w sklepie motoryzacyjnym nawet w Pernambuco. Jeśli chodzi o olej mineralny, to z naszych doświadczeń wynika, że dla zachowania najlepszego działania do Shimano trzeba wlewać „olej mineralny do hamulców Shimano” a do Magur produkt o nazwie Magura Royal Blood.

Kontakt skóry z płynami przemysłowymi z całą pewnością jest niekorzystny i warto go unikać. Ale bez paniki - wystarczy spłukać i wszystko będzie dobrze. Jeśli komuś nie jest wygodnie pracować w gumowych rękawiczkach, może bez obaw robić to z gołymi dłońmi - choć w EU takie stwierdzenie jest prawdopodobnie penalizowane. Już się boimy. 

Bez względu, czy hamulec jest na DOT, czy olej mineralny, zalecamy wyjąć z zacisku klocki - w razie przypadkowego wycieku unikniesz ich pobrudzenia, które ma negatywny wpływ na hamowanie. Shimano dostarcza specjalne żółte podkładki, którymi na czas pracy nad hamulcami można je zastąpić. Rower może być niestabilny, dlatego polecamy też zdemontować z niego hamulec i pracować na stole. Wbrew pozorom cały proces będzie szybszy i łatwiejszy. 

Naprawdę uważamy, że kupując hamulce warto wybierać właśnie te, w których jest specjalny odpowietrznik pozwalający dokonać wszystkich czynności bez zdejmowania pokrywy i membrany. To cholerne ułatwienie. Odpowietrzanie poprzez otwieranie zbiorniczka jest trudniejsze. Niewprawnym zawsze pod...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy