Dołącz do czytelników
Brak wyników

Sprzęt , Otwarty dostęp

3 września 2021

NR 52 (Sierpień 2021)

Opony do gravela

0 186

Opony o gładkim lub minimalnym bieżniku lekko się toczą, dzięki czemu łatwiej można jechać z większą prędkością, pokonując więcej kilometrów. Dla przykładu, opierając się na danych pomiarowych ze strony bicyclerollingresistance.com gładka opona Vitorria Terreno Zero 37C generuje średnio o 3W niższy opór niż Terreno Mix 33C (obie prezentujemy na stronie obok). Jednak poza asfaltem opony tego typu łatwo tracą przyczepność, ograniczając możliwości roweru.

 

POLECAMY

Bieżnik, w którego rzeźbie dominują wyraźnie zarysowane klocki, zdecydowanie wspomaga w terenie, na mokrych gruntowych drogach czy leśnych ścieżkach, ale na asfalcie generuje spore opory toczenia. Przywołując przykład opon Vittoria, model Terreno Wet z wyraźnymi klockami bieżnika wywołuje opór odpowiednio o 7 i 4W większy niż wersje Zero i Mix. Objawia się to zwiększonym hałasem na gładkich nawierzchniach i szybszym zużyciem bieżnika.

Opony o mniejszej szerokości mniej ważą, dzięki czemu rower może być lżejszy i dynamiczniejszy. Z drugiej strony, większa objętość to wyższy komfort jazdy, większa odporność na uszkodzenia i lepsza trakcja w jeździe terenowej. Nawet tak skrótowe nakreślenie najistotniejszych cech opon wraz z wpływem, jaki mają na jazdę, wyraźnie pokazuje, że wybór nie jest łatwy. A przecież są jeszcze inne, nie mniej istotne, parametry, takie jak rodzaj mieszanki, kształt, liczba i rozmieszczenie klocków bieżnika, gęstość i rodzaj oplotu czy zalecany zakres ciśnień.

Jednak dobór opon należy zacząć od skonkretyzowania stylu jazdy oraz zakresu użytkowania roweru. Gdy zdecydowaną większość kilometrów pokonujesz po utwardzonych drogach w sprzyjających warunkach pogodowych, optymalne będą opony o szerokości nie większej niż 35 mm z niewielkim uniwersalnym bieżnikiem, którego gładkie czoło nie będzie generować oporów na asfalcie, a niewielkie boczne klocki będą wspomagać przy pokonywaniu wiraży.

Gdy jazda po asfalcie oraz w terenie mniej więcej się równoważy i zdarza Ci się jeździć w każdych warunkach, opony powinny mieć szerokość 38–40 mm, niewielki bieżnik na obwodzie i wyraźne klocki boczne, które będą wspomagać jazdę w trudniejszych warunkach. Po opony o szerokości powyżej 40 mm powinny sięgać osoby poruszające się głównie w terenie, chociaż na pewno docenią je również Ci, dla których bezpieczeństwo i komfort jazdy stanowią zdecydowany priorytet nad prędkością i dynamiką. 
Nasz wybór ułożyliśmy, kierując sie szerokością opon, zaczynając od najwęższych. Wiele modeli oferowanych jest w więcej niż jednym rozmiarze, o czym informuje grafika przy każdej oponie. Prezentację modeli, na którym mieliśmy okazję jeździć, wzbogacamy cytatami z naszych testów.
 

Vittoria Terreno Mix – mieszanka z domieszką grafenu, oplot 120 TPI, Tubeless TNT, zalecane ciśnienie 35–87 PSI, rozmiary: 700×31/33/38C, masa: 380/420/500 g (31/33/38C), cena: 225 zł. 

[…] niewielki bieżnik dobrze sprawdza się na twardym, suchym podłożu, ale szybko zaczyna się gubić na wilgotnej ziemi, nie mówiąc o błocie, stanowiąc ograniczenie swobody jazdy w terenie […] (fragment testu roweru Wilier Triestina Jena Hybrid – bB#9/2020).
 

CST Pika – mieszanka dual compound, oplot 60 TPI, stopka drutowa lub zwijana, TLR (tylko zwijana), wzmocnienie EPS, zalecane ciśnienie 50–75 PSI, rozmiary: 700×32/3842C, masa: 385/425/510 g (drut 32/38/42C), 360 g (zwijana 38C), cena: 69-75 zł (drut), 145 zł (zwijana).

[...] bieżnik składa się z kilku szeregów małych klocków o 2 mm wysokości, a ich skomplikowane kształty sprawiają, że opona jest wręcz najeżona ostrymi krawędziami, które czepiają się wszystkiego lub wgryzają w podłoże jak wygłodniałe piranie. Gdy umiejętnie dociążać oponę, to na stromym podjeździe szybciej braknie mocy w nogach, niż bieżnik zerwie przyczepność. Na mokrym Pika radzi sobie również zadziwiająco dobrze, zachowuje przyzwoitą trakcję, pomimo tego że bieżnik dość łatwo zapycha się wilgotną ziemią lub błotem, a czyści niechętnie. W takich warunkach trzeba uważać z mocnymi pochyłami w zakrętach, bo skrajne klocki okazują się trochę za niskie. Za sprawą swojej objętości Pika przyzwoicie pochłaniania drgania, (...). Ciasno upakowany rząd klocków na szczycie bieżnika sprawia, że po twardych nawierzchniach opona toczy się gładko i stosunkowo lekko jak na ten rozmiar, chociaż powyżej prędkości 25 km/h szum bieżnika staje się wyraźnie słyszalny […] (fragment testu opony z bB#4–5/2020).
 

Panaracer GravelKing EXT+ – mieszanka ZSG Natural, oplot 126 TPI, zwijane (33C) lub Tubeless 35 i 38C), ochrona przed przebiciem ProTite Shield Plus, max. ciśnienia 60 PSI, rozmiary: 700×33C, 700×35C, 700×38C, masa: 370/420/480 g (33/35/38C), cena: 239–245 zł.
 

Vittoria Terreno Zero – mieszanka z domieszką grafenu, oplot 120 TPI, zwijana lub Tubeless TNT, zalecane ciśnienie 35–70 PSI, rozmiary: 650b×47C, 700×32/35/38C, masa: 560 g (650b×47C Tubeless), 380/465/510 g (32/35/38C Tubeless), 730/732 g (35/38C zwijana), cena: 135 zł (zwijana), 225 zł (Tubeless TNT).

[...] optymalnie radzi sobie na gładkich nawierzchniach. Lekko i bardzo cicho się toczy, pozostając przyczepną w stopniu znanym z rasowych opon szosowych Vittoria. Mieszanka jest dość miękka, dlatego nie ma problemu z przyczepnością do mokrego, a nawet zlanego wodą asfaltu. W błocie opona nie daje szans kierującemu ani napędzającemu. Szuter? W każdej gramaturze. Warstwa ściółki? Bita glina? To nawierzchnie, które, jeśli są suche, Terreno Zero pokonuje z lekkością, a prowadzący z uśmiechem na twarzy […] (fragment testu opony z bB#6/2019).
 

Kenda Flintridge Sport K1152 – mieszanka DTC, oplot 60 TPI, stopka drutowa, zalecane ciśnienie 30–50 PSI, rozmiary: 700×35C, masa: 519 g, cena: 69 zł.

[…] jazda po asfalcie jest gładka i cicha, jednak szerokość opon daje o sobie znać i opory toczenia są wyraźne. Poza asfaltem opony dają sobie radę zdecydowanie lepiej. Na suchych ścieżkach wczesnej jesieni sprawowały się doskonale w pełnym zakresie jazdy (zjazdy, podjazdy, trzymanie w zakrętach), widać, że to ich żywioł. Spora objętość sprawia, że jazda jest komfortowa i bezpieczna. Bardzo pomocna jest ich unikalna cecha, jaką jest możliwość jazdy z bardzo niskim ciśnieniem dwóch barów, na którym przyzwoicie radzi sobie na śniegu, lodzie czy błocie […] (fragment testu opony z bB# 5/2017).
 

Bontrager GR1 Team Issue TLR – mieszanka 60a/52a, oplot 120 TPI, TLR, ochrona przed przebiciem Inner Strenght, max. ciśnienie 50 PSI, rozmiary: 700×35/40C, masa: 390/430 g, cena: 209 zł.

[…] lekkość ogumienia oraz fenomenalna elastyczność osnowy – zwłaszcza po uzbrojeniu jej mleczkiem lateksowym – wywołuje mikroskopijne opory rotacyjne i toczenia. Stylowe GR1 o brązowych bokach są na miękkich nawierzchniach wręcz cudowne pod względem lekkości jazdy i komfortu. Bieżnik jest skromny, ale skuteczny, przepada dopiero w miękkiej glinie, z której dość szybko się jednak oczyszcza. Sypkie nawierzchnie pokonuje znakomicie i zapewnia pełną kontrolę podczas skręcania. Doskonale radzi sobie na ściółce, ubitych ścieżkach, szutrach różnej gramatury – nawet tych wyglądających jak świeża podbudowa asfaltu. Błysk geniuszu pojawia się jednak na kocich łbach i nieregularnym bruku. GR! Team Issue świetnie dopasowuje się do podłoża, zapewniając amortyzację i przyczepność. Na asfalcie nie jest źle, ale tego typu bieżnik ma poważne ograniczenia na szybko pokonywanych zakrętach po dywaniku bitumicznym. Trudno mu zaufać, ponieważ niespodziewanie puszcza przyczepność, gdy przeciążenia odśrodkowe dochodzą do wartości znanych szosowcom […] (fragment testu opony z bB#6/2019).
 

Pirelli Cinturato Gravel Hard TLR – mieszanka Smart Grip, oplot 127 TPI, Tubeless Ready, nylonowa warstwa antyprzebiciowa, rozmiary: 700×35/40/45C, 650b×45/50C, masa: 410/480/550 g (700C), 510/550 g (650B), cena: 280 zł.
 

Schwalbe G-One Allround EVO – mieszanka Addix SpeedGrip, oplot 67 EPI, TLE, ochrona antyprzebiciowa Super Ground, zalecane ciśnienie 45–70 PSI, rozmiary: 700×35/38/45C, masa: 420/480/540 g, cena: 279 zł.
 

WTB Riddler TCS Light/Fast Rolling – mieszanka Dual DNA, oplot 60/120 TPI, TCS Tubeless, zalecane ciśnienie 25–50 PSI, rozmiary: 700×37/45c, masa: 465/481 g (37C 60/120 TPI), 541/560 g (45C 60/120 TPI), cena: 218–249 zł.

[…] szerokie gumy toczą się po asfalcie cicho, jakkolwiek spojrzenie na prędkościomierz ujawnia opory. Na nierównościach skutecznie tłumią wibracje, a ich objętość (1,8”) pozwala na zastosowanie niskich ciśnień. W trudniejszym, mokrym terenie nie trzeba dużo, żeby znaleźć granicę ich przyczepności, al...

Artykuł jest dostępny w całości tylko dla zalogowanych użytkowników.

Jak uzyskać dostęp? Wystarczy, że założysz bezpłatne konto lub zalogujesz się.
Czeka na Ciebie pakiet inspirujących materiałow pokazowych.
Załóż bezpłatne konto Zaloguj się

Przypisy