Bieżnik, w którego rzeźbie dominują wyraźnie zarysowane klocki, zdecydowanie wspomaga w terenie, na mokrych gruntowych drogach czy leśnych ścieżkach, ale na asfalcie generuje spore opory toczenia. Przywołując przykład opon Vittoria, model Terreno Wet z wyraźnymi klockami bieżnika wywołuje opór odpowiednio o 7 i 4W większy niż wersje Zero i Mix. Objawia się to zwiększonym hałasem na gładkich nawierzchniach i szybszym zużyciem bieżnika.
Opony o mniejszej szerokości mniej ważą, dzięki czemu rower może być lżejszy i dynamiczniejszy. Z drugiej strony, większa objętość to wyższy komfort jazdy, większa odporność na uszkodzenia i lepsza trakcja w jeździe terenowej. Nawet tak skrótowe nakreślenie najistotniejszych cech opon wraz z wpływem, jaki mają na jazdę, wyraźnie pokazuje, że wybór nie jest łatwy. A przecież są jeszcze inne, nie mniej istotne, parametry, takie jak rodzaj mieszanki, kształt, liczba i rozmieszczenie klocków bieżnika, gęstość i rodzaj oplotu czy zalecany zakres ciśnień.
Jednak dobór opon należy zacząć od skonkretyzowania stylu jazdy oraz zakresu użytkowania roweru. Gdy zdecydowaną większość kilometrów pokonujesz po utwardzonych drogach w sprzyjających warunkach pogodowych, optymalne będą opony o szerokości nie większej niż 35 mm z niewielkim uniwersalnym bieżnikiem, którego gładkie czoło nie będzie generować oporów na asfalcie, a niewielkie boczne klocki będą wspomagać przy pokonywaniu w...