Dołącz do czytelników
Brak wyników

Osie i łożyska suportu - to trzeba wiedzieć

Artykuł | 26 czerwca 2019 |
111

 

Standard mocowania

Osie suportowe kompatybilne są tylko z jednym typem korb. Wśród rowerów nieskomplikowanych najpopularniejszymi są mocowania „na kwadrat” i na wielowypusty. Mocowanie na wielowypust jest sztywniejsze i trwalsze od klasycznego - „na kwadrat”.  Wśród bardziej zaawansowanych rowerów dominuja suporty z wkręcanymi w ramę łożyskami zewnętrznymi osie łączące korby mają w tych rozwiązaniach średnice 24 mm i więcej. W najbardziej wyrafinowanych konstrukcjach pomija się metalowa obudowę łożysk wciskając je bezpośrednio w ramę. Praktycznie do każdego rodzaju korb potrzebne jest specyficzne łożysko, a w przypadku Press Fitów także rama.  W legendzie opisujemy dostępne systemy.

Gwint w ramie

Gwint nacięty w miejscu, w które wkręca się szalki osi suportu może mieć różne: średnicę, skok i kierunek zwojów. Obecnie obowiązują dwa standardy.

Najpopularniejszy to tzw. „angielski” (BSA), zdecydowanie rzadziej (głównie w rowerach szosowych) można spotkać tzw. „włoski” (ITA). Parametry techniczne obu standardów zestawiamy w tabeli. Ostatnio coraz więcej firm w topowych modelach wykonanych z carbonu stosuje łożyska wciskane do mufy suportu, w katalogu oznaczamy je specjalną ikoną. Nie został wypracowany jednolity standard dla tego typu rozwiązania. Wydaje się, że najpopularniejszym może stać się...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy