Dołącz do czytelników
Brak wyników

Ekwipunek , Otwarty dostęp

29 kwietnia 2020

NR 39 (Kwiecień 2020)

Pedały platformowe z zatrzaskiem czy bez?

103

Pedały to jeden z najważniejszych – o ile nie najważniejszy – z trzech punktów kontaktu użytkownika z rowerem. Na pedałach spoczywa większość ciężaru ciała, zależy od nich bezpieczeństwo jazdy, stabilność i efektywność pedałowania. Dylemat: postawić na platformy płaskie czy z „klikami” w środowisku grawitacyjnym jest chyba starszy niż odwiecznie zadawane pytanie: „Co było pierwsze – kura czy jajko?”.

O ile w wypadku dyscyplin, w których efektywność pedałowania i brak strat watów, czyli cross-country i szosa, ma ogromne znaczenie – i tutaj wybór jest w zasadzie jasny i prosty – o tyle w dyscyplinach enduro lub all mountain „kliki” i klasyczne platformy mają swoich zagorzałych zwolenników i przeciwników. Wybór zależy od osobistych preferencji użytkownika i nie będziemy próbowali przekonywać, co jest lepsze. Tak samo bowiem w redakcji zdania są podzielone i redaktor naczelny na platformy patrzy z obrzydzeniem, wpinając się w swoje pedały Look, ja zaś kieruję dużo cieplejsze uczucia w kierunku pedałów oferujących dużą powierzchnię kontaktu niewspomaganego zatrzaskiem. 
Korzyści z korzystania jednych i drugich zostały już dawno odkryte, więc postaramy się tutaj przekazać jedynie ekstrakt plusów i minusów stosowania obu systemów.

Platformy

 + swoboda ruchu stopy
 + lepsze dla nowicjuszy, ponieważ pomagają wyrobić odpowiednie nawyki i prawidłową pozycję
 + brak potrzeby wpięcia i wypięcia wzmaga poczucie pewności w ekstremalnie trudnym terenie
 + niewrażliwość na błoto
 + buty bez bloków są bardziej komfortowe podczas pieszych wędrówek
 + tańsze jako system (pedały + buty)
 + lżejsze jako system
 -  spadek efektywności pedałowania
 -  w bardzo wyboistym terenie i przy dużych prędkościach stopa może spaść z pedałów, przez co łatwo stracić kontrolę nad rowerem

 

Zatrzaski z platformą

+ poczucie „zespolenia” z rowerem
+ znacznie większa efektywność pedałowania 
- moment wpięcia i wypięcia wymaga czasu, może to być problematyczne na trudnych sekcjach oraz dla początkujących
- droższe jako system
- konieczność stosowania butów z gniazdami bloków
- podeszwa z blokiem jest mniej wygodna podczas podchodzenia 
- wrażliwe na zapychanie błotem


Nie próbujemy Was przekonywać do żadnego z obu systemów, ale zachęcamy do spróbowania jednego i drugiego.

JAKA POWINNA BYĆ IDEALNA PLATFORMA?

Rozmiar
Im większy rozmiar, tym lepiej – żeby nasza stopa pewniej spoczywała na pedale. Za minimum, jeżeli chodzi o długość, przyjmujemy 90 mm. Największe w naszym zestawieniu platformy TAG Metals mają długość 114 mm. Warto wspomnieć, że są producenci, którzy oferują platformy w rozmiarach dostosowanych do wielkości stopy: Shimano (S/M 36–44 i M/L 43–48), Crank Brothers (S 37–43 i L 43–49) oraz TAG Metals (S i L). Materiał, z którego wykonana jest platforma, w przeważającej większości pedałów to stopy aluminium, dające najlepszy stosunek ciężaru właściwego do odporności na uderzenia i wszelkiego rodzaju wyzwaniom stawianym platformom (m.in. przyczepność podeszwy) podczas jazdy enduro/all mountain. Zdjęcia w naszej prezentacji odwzorowują różnice wielkości poszczególnych modeli co wraz z wymiarami pozwala porównywać je między sobą. Kształt platformy uzyskiwany jest w wyniku procesu kucia na zimno, tańszego, ale też dającego mniejsze możliwości kształtowania niż bardziej precyzyjna obróbka skrawaniem. Bontrager Line Elite to jedyne pedały w teście z platformą wykonaną ze wzmocnionego tworzywa sztucznego. 

Profil
To bardzo ważny aspekt charakteryzujący pedały platformowe. Im cieńszy (niższy) profil, tym niżej umieszczony środek ciężkości, mniej użytego materiału, co ma swoje odzwierciedlenie w masie, choć z drugiej strony także mniejszej odporności na uszkodzenia. Na przeszkodzie uzyskania jak najcieńszej platformy stoją oś i łożyska, które ze względu na duże obciążenia mają ściśle określone wymiary i średnice. Dlatego producenci bardzo się szczycą, kiedy uda im się uzyskać naprawdę niski profil korpusu. Najcieńszą platformą w naszym zestawieniu jest XLC PD-M14. Drugą ważną sprawą, na jaką powinniśmy zwrócić uwagę przy wyborze platform, jest różnica wysokości między korpusem w miejscu, w którym znajduje się oś, a zewnętrzną krawędzią platformy wyposażoną w piny. Ta druga wartość powinna być większa. Sprawia to, że profil ma kształt soczewki wklęsłej. Dzięki temu podeszwa buta pewnie opiera się na części wyposażonej w piny, a śródstopie nie ślizga się na korpusie osi w miejscu ich pozbawionym. 

Piny
Element pedałów w dużym stopniu odpowiadający za przyczepność. Im więcej, tym lepiej. Większość prezentowanych platform ma po 10 pinów na każdą stronę, jedynie pedały Octane One i XLC mają ich mniej (Sam Hill lubi piny, ale wykręca te leżące pod śródstopiem, twierdząc, że dzięki temu ma więcej potrzebnej na trudnych trasach swobody [przyp. red.]). Platformy TAG Metals wyróżniają się czternastoma dodatkowymi otworami, w które można wkręcić dodatkowe piny. We wszystkich modelach piny są wymienne, co jest istotne, ponieważ ścierają się i mogą ulegać uszkodzeniu w trakcie eksploatacji. Hope dostarcza w zestawie z pedałami F20 10 sztuk dodatkowych pinów. W modelu Slasher firmy Cube w pudełku znajdziemy dwa zapasowe piny. 

Konstrukcja wewnętrzna
Pedały są jednym z najbardziej narażonych na uszkodzenia i niekorzystne warunki elementów roweru. Ważne więc jest, aby ich wnętrze było dobrze zabezpieczone przed wilgocią, błotem i pyłem. W większości prezentowanych przez nas platform zastosowano uszczelnione łożysko maszynowe i tuleję ślizgową. Pedały Cube wyróżniają si...

Artykuł jest dostępny w całości tylko dla zalogowanych użytkowników.

Jak uzyskać dostęp? Wystarczy, że założysz konto lub zalogujesz się.
Czeka na Ciebie pakiet inspirujących materiałow pokazowych.
Załóż konto Zaloguj się

Przypisy